• امروز :
  • بلاگ
  • آیا شوک غذایی می‌تواند مشکل توقف وزن را حل کند؟

  • دوشنبه، ۰۵ آبان ۱۳۹۹ بازدید 37 مدیریت
  • ایده وارد کردن شوک و ایجاد نوسان بین بیشترین و کمترین میزان انرژی دریافتی، بر این اساس است که بدن را دچار سردرگمی نماییم تا چرخش موتور متابولیسم را افزایش بدهد و بدن از توقف وزن خارج شده و به کاهش وزن ادامه بدهد. اما این مسأله که امروزه بسیار هم محبوب و رایج شده است هنوز مورد تأیید علمی قرار نگرفته است. در ادامه به شما می‌گوییم که چرا توصیه چندانی به این شیوه نمی‌شود.

  •  

    ۱ -  احتمال اینکه متابولیسم به جای افزایش، کاهش پیدا کند، بیشتر است

    همانطور که گفته شد هیچ مدرک علمی دال بر اینکه با شوک غذایی بتوان متابولیسم را بالا برد، وجود ندارد. برای ایجاد شوک باید مدتی غذای خیلی کمی خوردهن شود و بعد غذا را افزایش داد. آن فازی که در آن غذای به شدت کاهش پیدا می‌کند باعث کند شدن شدید متابولیسم می‌شود و اثرات سوء آن بر متابولیسم به قدری هست که با بالا بردن دریافت غذا نمی‌توان آنطور که مورد انتظار ماست، متابولیسم را بالا برد. همچنین این شیوه بر روی سایر اعمال طبیعی بدن مثل فعالیت مغزی و باروری نیز اثر منفی دارد.

     

    ۲ -  نقطه پایه کاهش وزن مخصوص بدن ما را نادیده می‌گیرد

    نظریه نقطه پایه کاهش وزن بر این اساس است که بدن ما دارای یک مرز خاصی برای کاهش وزن است که به DNA ما مربوط می‌شود. به عبارتی، بدن ما از یک حدی به بعد در برابر کاهش وزن مقاومت می‌کند و نمی‌خواهد از آن وزن کمتر شود. این وزن ممکن است با وزن دلخواه شما تفاوت داشته باشد. یعنی شما می‌خواهید قلمی بشوید اما بدن شما نمی‌خواهد به شما اجازه بدهد که تا این حد وزن کم کنید.

     

    وقتی که دچار توقف وزن می‌شوید بدن شما سعی می‌کند که خود را در محدوده وزنی که برای خود طبیعی می‌داند نگه دارد. اگر می‌خواهید وزن شما از این میزان که بدن شما برای خود مناسب می‌داند، کمتر شود باید صبر خود را بالا ببرید.

     

    همچنین باید از رژیم‌های عجیب که مدتی مد می‌شوند اما پایه علمی ندارند، پرهیز کنید. یکی از همین روش‌های رژیمی، شوک متابولیکی است. به جای این کارها بر روی سالم غذا خوردن و رژیم غذایی متعادل شامل انواع خوراکی‌ها تمرکز کنید، فعالیت بدنی کافی داشته باشید و صبر پیشه کنید تا وزن شما شروع به کم شدن کند.

     

    ۳ -  احتمال بروز اختلالات خطرناک غذایی را بالا می‌برد

    اصرار زیاد بر کاهش غذای دریافتی و تغییر سایز بدن می‌تواند به بروز اختلالات غذایی منجر شود. همچنین بعد از مدتی توانایی تشخیص سرنخ‌های گرسنگی و سیری و تفاوت قائل شدن با هوس‌های غذایی و گرسنگی واقعی، از دست ما در می‌رود.

     

    اگر وارد کردن شوک متابولیکی به بدن منجر به بروز اختلال غذایی در فرد شود، واقعاً ارزشش را ندارد زیرا در شما استرس، اضطراب یا حس خجالت و شرم از خود ایجاد می‌کند.

     

    کلام آخر اینکه اگر برنامه غذایی شما به شما وعده کاهش وزن سریع می‌دهد، بهتر است که هوشیار باشید و از آن دوری کنید. اغلب این نوع رژیم‌ها پایه علمی و حرفه‌ای ندارند و یا صرفاً در حد تئوری هستند و در عمل به اثبات نرسیده‌اند.

     

    برای اینکه موتور متابولیسم خود را به شیوه سالم فعال کنید می‌بایست تمرینات ورزشی قدرتی انجام داده و رژیم غذایی متنوع و شامل غذاهای طبیعی داشته باشید. همچنین باید به خوبی بخوابید و استرس را در زندگی خود کاهش بدهید.

     

    برگرفته از:   blog.myfitnesspal.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



سالم‌ترین روغن برای پخت و پز، کدام روغن است؟
بلاگ
شنبه، ۰۸ آذر ۱۳۹۹

روغن‌های پخت، از نظر نوع مواد مغذی موجود در آنها، طعم و نقطه دود آنها [...]

نکات مثبت و منفی نوشیدن قهوه برای کاهش وزن
بلاگ
پنج شنبه، ۰۶ آذر ۱۳۹۹

همانطور که می‌دانیم قهوه برای افزایش هوشیاری مفید بوده و خطر بیماری‌ها [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.