• امروز :
  • سلامتی
  • از پوست تخم‌مرغ تا استخوان مرغ، بخش‌هایی از غذا که دور می‌ریزیم اما مفید هستند

  • شنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۸ بازدید 11 مدیریت
  • ما بسیاری از بخش‌های مفید غذاها و خوراکی‌های رو با این تصور که مفید نیستند یا زائد هستند، دور می‌ریزیم. از پوست تخم‌مرغ گرفه تا پوست سیب‌زمینی و استخوان مرغ و پوست هندوانه. با هم نگاهی به بخش‌های مفید خوراکی‌ها که نباید دور ریخته شوند، می‌اندازیم.

  • استخوان مرغ

    استخوان مرغ رو دور نریزید. این بخش از مرغ سرشار از ژلاتین است که برای دستگاه گوارش مفید می‌باشد. ضمن اینکه همانطور که می‌دانید می‌توان از آن سوپ مرغ تهیه کرد. سوپ مرغی که با این شکل تهیه شود، لوله‌های گوارشی رو تقویت کرده و به سلامتی دستگاه گوارش کمک می‌کند. برای استفاده از استخوان مرغ، مرغ کامل رو همراه با پای مرغ، آب پز کنید  و به مدت 24 تا 48 ساعت در آب لیمو، سرکه سیب، کرفس، پیاز و سیر، بخیسانید. افزودن سرکه سیب این حسن رو دارد که به جذب مواد معدنی مفید موجود در استخوان مرغ، کمک می‌کند.

    ساقه و برگ‌های بروکلی و گل‌کلم

    شاید ندانید که مغذی‌ترین بخش بروکلی و گل‌کلم، در واقع ساقه و برگ‌های آنها است. برگ این سبزیجات غنی‌ترین منبع کلسیم در بین سبزیجات است. همچنین این برگ‌ها حاوی فیبر، آهن و ویتامین A هستند. وجود ویتامین  A برای تقویت دستگاه ایمنی بدن، ضروری است. ساقه‌ها نیز خواص مفیدی دارند و بهتر است که دور ریخته نشوند.

    پوست پرتقال

    مقدار ویتامین  C موجود در پوست پرتقال، سه برابر بیشتر از خود میوه و مقدار فیبر موجود در آن نیز، چهار برابر بیشتر از خود میوه پرتقال است. همچنین پوست پرتقال حاوی مقادیر زیادی  پیش‌ساز ویتامین A، فولات، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین B6 و کلسیم است.

    پوست تخم‌مرغ

    بخش اعظم پوست تخم‌مرغ از کربنات کلسیم تشکیل شده است. علاوه بر این، پوست تخم‌مرغ، پرتئین و سایر مواد معدنی رو نیز در خود جای داده است. برخی از افراد پوست تخم‌مرغ رو به شکل پودر در می‌آورند تا با مصرف آن کلسیم بیشتری به بدن خود برسانند. البته قبل از استفاده از تخم‌مرغ به این شکل بهتر است نحوه تهیه و استفاده از آن رو یاد بگیرید.

    پوست کیوی

    مانند پرتقال، پوست کیوی را نیز می‌توان خورد و یکی از مغذی‌ترین بخش‌های کیوی است. این بخش کیوی سرشار از فیبر، فولات و ویتامین E است. خوردن پوست کیوی، در مقایسه با میوه آن، دریافت فیبر مورد نیاز روزانه رو تا 50 درصد افزایش می‌دهد. دریافت فولات و ویتامین E مورد نیاز روزانه رو نیز به ترتیب تا  32 درصد و 34 درصد، بالا می‌برد.

    برگ کرفس

    خواص کرفس فقط در ساقه آن نیست بلکه برگ‌های آن نیز مفید هستند. می‌توانید از برگ‌ها در تهیه سالاد استفاده کنید یا آنها رو سرخ کرده ودر سوپ بریزید و یا داخل سس بریزید. پس برگ کرفس رو دور نریزید. برگ کرفس حاوی منیزیم،‌ کلسیم و ویتامین C است.

    آب نخود و لوبیا

    ما معمولاً آبی که حبوبات رو در آن می‌پزیم، دور می‌ریزیم. اما کارشناسان معتقدند که این آب، به ویژه برای کسانی که گیاهخوار هستند،‌ به اندازه تخم‌مرغ مفید است. از این آب می‌توان در تهیه موس‌ها و کیک‌ها استفاده کرد. سه قاشق غذاخوری از این آب، خواصی برابر با یک تخم‌مرغ دارد. فقط دقت کنید که غلظت کافی داشته باشد و اگر خیلی رقیق است،‌ آن رو حرارت بدهید تا غلیظ شود.

    چوب ذرت

    چوب ذرت رو نمی‌توان به صورت خام خورد اما اگر آن رو به آهستگی بجوشانید و به آن ادویه اضافه کنید می‌‌توانید از آن در سوپ استفاده کنید و یا آن رو به صورت پودر در آورده و مصرف کنید.

    پوست هویج و سیب‌زمینی

    همانطور که میوه با پوست خاصیت بیشتری دارد، هویج و سیب‌زمینی و سیب‌زمینی شیرین نیز همین خاصیت رو دارند.

    پوست لیمو

    بیشتر مواد مغذی لیمو در پوست آن و لایه زیر پوست جای دارند. ویتامین C موجود در پوست لیمو دو برابر مقدار این ویتامین در گوشت میوه است. می‌توانید پوست لیمو رو به سس و تزئینات سالاد یا به غذاهای گوشتی اضافه کنید تا طعم بهتری به غذا داده و آن رو ترد کند.

    برگرفته از: www.dailymail.co.uk





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



10 میان‌وعده سالم و مفید
سلامتی
دوشنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۸

خوردن میان وعده، راهکار خوبی برای پر کردن زمان بین وعده‌های اصلی و نیز [...]

چگونه بیشترین نتیجه را از پیاده‌روی بر روی تردمیل به دست آوریم
سلامتی
یکشنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۸

برای اینکه بتوانید همان میزان فایده که پیاده‌روی در محیط آزاد دارد رو [...]

رژیم غذایی امتیازی یعنی چی؟
بلاگ
پنج شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.