• امروز :
  • بلاگ
  • خوردن میان‌وعده به کاهش وزن کمک می‌کند، مشروط بر اینکه این 5 اشتباه را نکنید!

  • دوشنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ بازدید 18 مدیریت
  • بعضی از افراد از خوردن میان‌وعده می‌ترسند زیرا فکرمی‌کنند که میان‌وعده بدون شک باعث بالا رفتن وزن می‌شود! اما اگر در انتخاب میان‌وعده، هوشمندانه عمل کنید، نه تنها باعث چاقی شما نمی‌شود بلکه به کاهش وزن شما نیز کمک می‌کند. در واقع میان‌وعده، بخش مهمی از یک برنامه غذایی سالم است.

  •  

    خوردن میان‌وعده سالم و مناسب، گرسنگی را مدیریت می‌کند و مانع از پرخوری در وعده‌های اصلی غذا می‌شود. میان‌وعده می‌تواند مواد مغذی که از طریق وعده‌های اصلی به بدن نرسیده است را تأمین کند. اما باید مراقب اشتباهات زیر در استفاده از میان‌وعده باشید:

     

    1 -  با حواسپرتی، میان‌وعده نخورید

    وقتی که تمرکز ما به جای غذا بر روی مسائل دیگری باشد، ناخواسته دچار پرخوری می‌شویم. درست مثل رانندگی که بدون اینکه متوجه شویم، مسیر طولانی را طی کرده‌ایم. در خوردن میان‌وعده با حواسپرتی نیز زمانی به خود می‌آییم که مقدار زیادی خوراکی‌ خورده‌ایم. به خصوص این مشکل در زمانی که خوراکی را از بسته‌بندی کارخانه‌ای آن می‌ خوریم، مثل خوردن چیپس از بسته‌بندی آن، بیشتر اتفاق می‌افتد. همچنین غذا خوردن با حواس پرت مانع از این می‌شود که از آنچه که خورده‌ایم، احساس سیری کنیم.

     

    تا جای ممکن عوال حواسپرتی را در حین خوردن غذا و میان‌وعده، کاهش بدهید. یعنی تلویزیون تماشا نکنید، با گوشی تلفن خود بازی نکنید و در ضمن به طعم و بو و بافت غذایی که می‌خورید، دقت کنید و با آرامش غذا را بجوید. مقدار میان‌وعده مصرفی خود را از قبل تعیین کنید و فقط همان میزان مصرف کنید. به همین دلیل توصیه می‌شود که خوراکی را از بسته‌بندی آن خارج کرده و داخل ظرف بریزید و مستقیماً از داخل بسته‌بندی، نخورید.

     

    2 -  عدم آماده‌سازی میان‌وعده از قبل

    بعضی از افراد، به خصوص افراد شاغل، در روز تعطیل برای یک هفته خود برنامه‌ریزی غذایی کرده و غذاها را تهیه می‌کنند و در یخچال نگه می‌دارند تا در طول هفته نیاز به تهیه غذا نباشد. همین کار را می‌توانید برای میان‌وعده‌ها انجام بدهید، مخصوصاً اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید. وقتی از قبل میان‌وعده‌های سالم را تهیه کرده باشید، احتمال اینکه به سراغ میان‌وعده‌های ناسالم یا چاق‌ کننده بروید، بسیارکمتر می‌شود.

     

    3 -  از خواندن اطلاعات تغذیه‌ای خوراکی‌ها، غافل می‌شوید

    خواندن برچسب ارزش غذایی که بر روی بسته‌بندی خوراکی‌ها قید می‌شود، اهمیت زیادی دارد و این برچسب‌ها بی‌جهت بر روی بسته‌بندی‌ها زده نمی‌شوند. شاید روی بسته‌بندی با حروف درشت، عنوان کم‌چرب نوشته شده باشد اما وقتی که برچسب ارزش غذایی آن را می‌خوانید، می‌فهمید که گرچه محتوای چربی آن کم است اما در عوض، مقادیر زیادی قند در آن وجود دارد.

     

    معمولاً مواد مغذی را از بیشترین به کمترین در این برچسب‌ها، فهرست می‌کنند. این موضوع، اطلاعات بسیار مهمی به شما درباره آن خوراکی‌ می‌دهد، به خصوص اگر قند و نمک در ابتدای فهرست باشند. همچنین این کار به شما کمک می‌کند تا متوجه اندازه پرس هر خوراکی بشوید. مثلاً یک بسته چوب شور ممکن است در واقع دو پرس چوب شور باشد و این موضوع در برچسب ارزش غذایی آن ذکر می‌شود.

     

    4 -  میان‌وعده‌ای که مصرف می‌کنید، تعادل غذایی ندارد

    برای اینکه میان‌وعده به کاهش وزن کمک کند باید متعادل باشد. یعنی باید ترکیب مناسبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی باشد. کربوهیدرات، انرژی مورد نیاز برای فعالیت در کل روز را تأمین می‌کند و پروتئین و چربی به سیر ماندن ما در طول روز کمک می‌نماید. به همین دلیل، یک میان‌وعده مناسب، قادر خواهد بود، گرسنگی را در بین وعده‌های اصلی غذا، به خوبی کنترل و مدیریت کند.

     

    اگر میان‌وعده‌ای که مصرف می‌کنید، ترکیب مناسبی از این سه درشت‌مغذی نباشد، احتمال اینکه خیلی زود دوباره گرسنه بشوید، زیاد است. برای سیر نگه داشتن خود از میان‌وعده‌هایی استفاده کنید که شامل غلات کامل، میوه، سبزیجات و پروتئین باکیفیت باشند. مثلاً یک عدد سیب را همراه با کره بادام‌زمینی و یا یک عدد تخم‌مرغ آبپز را همراه با سبزی خوردن، مصرف کنید.

     

    5 -  از میان‌وعده‌ای که می‌خورید، لذت نمی‌برید

    اگر میان‌وعده‌ای که می‌خورید، باب میل شما نباشد، کمکی به کاهش وزن شما نمی‌کند زیرا باعث می‌شود که برنامه را رها کنید. به همین دلیل باید به دنبال میان‌وعده‌های سالمی بگردید که در حین سالم بودن، مورد علاقه و لذت شما نیز باشند. همچنین تنوع را در میان‌وعده رعایت کنید.

     

    برگرفته از:   www.livestrong.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



چند نکته برای کاهش وزن موفقیت‌آمیز
بلاگ
پنج شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۹

از نظر بیولوژیکی، کاهش وزن کار آسانی نیست و موانع بر سر راه کاهش وزن، [...]

چرا خیلی زود از پیاده‌روی خسته می‌شوم؟
بلاگ
چهارشنبه، ۰۲ مهر ۱۳۹۹

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای ایجاد عادت ورزش و تقویت سلامتی عمومی بدن، [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.