• امروز :
  • سلامتی
  • چگونه از مصرف جیوه موجود در ماهی، پرهیز کنیم

  • شنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ بازدید 46 مدیریت
  • خوردن ماهی هم به کاهش وزن کمک می‌کند و هم امگا 3 مورد نیاز برای سلامتی مغز را تأمین می‌نماید. البته شاید شنیده باشید که زیاده‌روی در مصرف ماهی می‌تواند خطرساز نیز باشد زیرا ماهی حاوی عنصر جیوه است. جیوه انواع مختلفی دارد. نوعی از جیوه که معمولاً در ماهی یافت می‌شود متیل جیوه اورگانیک نام دارد.

  •  

    جیوه در فرایندهای صنعتی، توسط باکتری‌ها در محیط‌هایی مثل برکه‌ها و رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها به متیل جیوه تبدیل می‌شود. این باکتری‌ها توسط ماهی‌های کوچک خورده می‌شوند و آن ماهی‌های کوچک نیز توسط ماهی‌های بزرگتر مثل کوسه مصرف می‌شوند. در نتیجه جیوه از بین نمی‌رود بلکه از ماهی به ماهی دیگر منتقل می‌شود.

     

    اکثر ماهی‌ها حاوی مقادیری جیوه هستند. برای حفظ سلامتی خود باید مصرف ماهی‌هایی که حاوی جیوه زیاد هستند را محدود کنیم و یا از خوردن آنها پرهیز نماییم  و بیشتر از ماهی‌هایی  که جیوه کمی دارند، استفاده نماییم. از جمله ماهی‌هایی که حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند می‌توان به ماهی خال‌مخالی و اره ماهی اشاره کرد. هر قدر اندازه ماهی بزرگتر باشد، معمولاً جیوه بیشتری نیز در آن تجمع پیدا کرده است. پس بیشتر از ماهی‌هایی با جثه کوچکتر که جیوه کمتری دارند، مثل ساردین، سالمون و ماهی سفید استفاده کنید.

     

    اگر مقادیر زیادی جیوه وارد بدن شود، در اندام‌های حیاتی بدن مثل مغز و کلیه‌ها تجمع پیدا کرده و علائمی مثل خستگی مفرط، سردرد، مشکلات حافظه و تمرکز، اشکال در تکلم و هماهنگی بدن را ایجاد می‌کند. همچنین این موضوع خیلی مهم است که بانوان باردار و کودکان در معرض جیوه زیاد قرار نگیرند.

     

    البته قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد جیوه که منجر به بروز چنین علائمی شود، بسیار نادر است. اکثر ما آنقدر ماهی مصرف نمی‌کنیم که دچار چنین مشکلی شویم. ماهی منبع بسیار خوب پروتئین و بهترین منبع طبیعی ویتامین B12 و ویتامین D است و آهن و مواد معدنی مثل سلنیوم، روی و ید را نیز تأمین می‌نماید.

     

    ماهی‌های چرب مثل سالمون، سرشار از نوعی اسید چرب امگا 3 به نام DHA هستند که باعث تقویت حافظه و یادگیری شده و خطر زوال عقل و حتی بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی جهان، رژیم مدیترانه‌ای است که در آن بسیار به مصرف ماهی‌های چرب تأکید می‌شود.

     

    چه از ماهی به شکل کنسرو یا پرورشی یا آزاد استفاده کنید، میزان جیوه موجود در آن بستگی به اندازه ماهی و سن ماهی دارد. هر قدر که اندازه و سن آن بیشتر باشد، جیوه بیشتری در ماهی جمع شده است. در عوض، ماهی‌هایی که جثه کوچک‌تری دارند، حاوی جیوه کمتری هستند.

     

    در هنگام خرید ماهی تن به این نکته توجه داشته باشید که ماهی تن بر دو نوع است: ماهی اسکیپ‌جک و ماهی آلباکور. مقدار جیوه موجود در ماهی تن آلباکور تقریباً سه برابر بیشتر از ماهی تن اسکیپ‌جک است. پس ترجیحاً از ماهی تن اسکیپ‌جک استفاده کنید.

     

    گرچه وجود جیوه در ماهی امری ترسناک به نظر می‌رسد اما برای اینکه از فواید ماهی بی‌بهره نشوید سعی کنید که به جای اینکه ماهی را به کلی حذف نمایید، در هفته در حدود 240 گرم ماهی مصرف نمایید (مثلا در دو وعده 120 گرمی در طول هفته) و در ضمن بقیه اجزای رژیم غذایی شما نیز سالم باشد و ماهی‌ را نیز به روش آبپز یا گریل مصرف نمایید.

     

    اگر مصرف ماهی در شما زیاد است بهتر است که هر از گاهی توسط پزشک از نظر میزان جیوه موجود در بدن مورد آزمایش قرار بگیرید. خانم‌های باردار و شیرده نیز باید در این زمینه زیر نظر پزشک باشند. این خانم‌ها نباید ماهی را از رژیم غذایی خود حذف نمایند بلکه باید مقدار آن را به 2 تا 3 واحد در هفته و آن هم از نوع ماهی که جیوه کمی در آن وجود دارد، محدود نمایند.

     

    برگرفته از:   blog.myfitnesspal.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نیمی از مبتلایان به ویروس کرونا، تا ماه‌ها این علائم را با خود دارند
سلامتی
دوشنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

ویروس کرونا ابتدا بیماری دستگاه تنفسی تصور می‌شد. اما با گذشت 6 ماه از [...]

چگونه چاقی به شکل موذیانه‌ای به سراغ شما می‌آید
سلامتی
دوشنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

گاهی با وجود اینکه تمام نکات رژیمی را رعایت می‌کنیم، ورزش می‌کنیم و بر [...]

رژیم غذایی امتیازی یعنی چی؟
بلاگ
پنج شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.