• امروز :
  • سلامتی
  • کدامیک مهم‌تر است: تناسب یا وزن؟

  • چهارشنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۸ بازدید 25 مدیریت
  • به نظر شما کدام بهتر است: اینکه چاق اما متناسب باشیم یا اینکه لاغر و نامتناسب باشیم؟ اولین عکس‌العمل اکثر ما به این پرسش این است که چربی اضافی برای سلامتی مضر است، حتی اگر با ورزش منظم همراه باشد. اما آیا این حقیقتاً درست است؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهند که اندازه و سایز بدن، شاخص دقیقی برای تخمین میزان سلامتی ما نیست.

  • جدیدترین تحقیق در این زمینه، به موضوع "تضاد چاقی" پرداخته است. منظور از تضاد چاقی این است که برخی از افرادی که اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند، بیشتر از کسانی که وزن طبیعی دارند، عمر می‌کنند! مثلاً، یک مطالعه نشان داد که بیماران دیالیزی چاق‌تر، کمتر از بیماران دیالیزی با وزن طبیعی یا زیر وزن طبیعی، دچار مرگ و میر می‌شوند. در یک مطالعه دیگر، بیماران چاق مبتلا به بیماری عروق کرونر، زندگی طولانی‌تری نسبت به همتایان لاغرتر خود داشتند.

    دانشمندان، همین نتایج رو در برخی دیگر از مشکلات سلامتی مثل پرفشاری خون، بیماری قلبی و دیابت هم مشاهده نموده‌اند! هنوز علت این امر به طور دقیق مشخص نیست اما بر اساس نظریه‌های موجود، یکی از دلایل مؤثر بر این امر، ژنتیک افراد است. دومین مورد، ممکن است این باشد که پزشکان، بیماران لاغر رو به اندازه بیماران چاق به شکل تهاجمی مداوا نمی‌کنند زیرا اینطور تصور می‌کنند که چون فرد وزن مناسبی دارد، در مقابل بیماری نیز مقاوم‌تر بوده و نیازی به درمان‌های تهاجمی و جدی‌تر ندارد. یک علت دیگر هم این می‌تواند باشد که ما عادت کرده‌ایم تمام مشکلات سلامتی رو به گردن چاقی و اضافه‌وزن بیندازیم و این  در حالیست که عوامل متعدد دیگری نیز در بروز بیماری‌ها نقش دارند که ممکن است از چشم ما پنهان باشند یا به آنها به قدر کافی بها نداده باشیم.

    اینکه یک فرد وزن طبیعی داشته باشد، لزوماً بدین معنی نیست که مشکل کلسترول خون، پرفشاری خون، بیماری قلبی و ... رو نداشته باشد. سایز افراد، بازگوکننده همه زوایای سلامتی فرد نیست. فرد مسنی رو در نظر بگیرید که مدت 30 سال است که می‌دود و ورزش هوازی انجام می‌دهد. این شخص از نظر ظاهری کاملاً متناسب است اما نتیجه آزمایش چربی وی حاکی از آن است که 40٪ چربی دارد و در واقع باید در زمره افراد چاق در نظر گرفته شود! علت این است که این فرد، ورزش قدرتی که انجام آن برای عضله‌سازی، ضروری است رو انجام نداده است. گرچه ظاهر او الگوی مناسبی برای سلامتی است اما در باطن، با مشکلات جدی روبروست.

    بنابراین نتایج، به نظر می‌رسد که برخورداری از تناسب بدنی مهمتر از وزنی است که ترازو نشان می‌دهد. در واقع، وزن فقط یک بخش از سلامتی است و عوامل بسیار زیاد دیگری نیز در مقوله سلامتی، دخیل هستند.

    برگرفته از: www.sparkpeople.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



10 میان‌وعده سالم و مفید
سلامتی
دوشنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۸

خوردن میان وعده، راهکار خوبی برای پر کردن زمان بین وعده‌های اصلی و نیز [...]

چگونه بیشترین نتیجه را از پیاده‌روی بر روی تردمیل به دست آوریم
سلامتی
یکشنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۸

برای اینکه بتوانید همان میزان فایده که پیاده‌روی در محیط آزاد دارد رو [...]

رژیم غذایی امتیازی یعنی چی؟
بلاگ
پنج شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.