• امروز :
  • بلاگ
  • 5 نشانه اینکه بدن شما به فیبر بیشتری نیاز دارد

  • شنبه، ۲۰ دی ۱۳۹۹ بازدید 22 مدیریت
  • یکی از رایج‌ترین عواقب کمبود دریافت فیبر، یبوست است. اما حتی اگر دچار یبوست هم نشوید، بدن شما به طرق دیگری به شما درباره مصرف فیبر بیشتر، هشدار می‌دهد و برخی از این علائم، بسیار مهم و جدی هستند. فیبر در اکثر فعالیت‌های بدن، نقش ایفا می‌کند، از کنترل وزن گرفته تا کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت و حتی سرطان. با هم به بررسی 5 علامت دریافت کم فیبر، می‌پردازیم.

  •  

    وضعیت مدفوع

    اگر حرکات روده، کم یا مشکل باشد ومدفوع به شکل قلوه سنگ باشد، یعنی فیبر کافی مصرف نمی‌کنید. مدفوع نباید تکه‌تکه و مقطع باشد.

     

    گرسنگی بعد از صرف غذا

    فیبر، فضای زیادی را در لوله‌های گوارشی اشغال می‌کند و لذا مدت زمان سیر بودن فرد را افزایش می‌دهد. پس اگر به فاصله یک تا دو ساعت پس از خوردن غذا، باز هم گرسنه شدید، یعنی فیبر کافی در غذای شما وجود نداشته است.

     

    غذای خودتان را با یک سالاد کوچک یا یک کاسه کوچک از سوپ سبزیجات و حبوبات، شروع کنید و یا از نان‌های سبوس‌دار در کنار غذا استفاده کنید.

     

    احساس نفخ می‌کنید

    زیاده‌روی در مصرف فیبر، به خصوص در کسانی که عادت به استفاده از فیبر ندارند، به بروز نفخ و ناراحتی شکم در این افراد، منجر می‌شود. اما از سوی دیگر، دریافت بسیار کم فیبر هم همین مشکلات را به دنبال خواهد داشت. علت این است که فیبر باعث حرکات مداوم روده، و حرکت نرم و یکنواخت مدفوع می‌شود. بدون فیبر کافی، مدفوع به روده‌ها چسبیده و به نفخ منجر می‌شود.

     

    پس از صرف غذا به چرت زدن نیاز دارید

    حتماً می‌دانید که خوردن یک وعده غذایی حجیم، باعث خواب‌آلودگی می‌شود. اما اگر پس از هر بار صرف غذا، احساس خستگی زیاد می‌کنید، احتمالاً به این دلیل است که فیبر کافی مصرف نمی‌کنید. فیبر نقش بسیاری مهمی در ثابت نگه داشتن قند خون ایفا می‌کند.

     

    اگر غذای ما حاوی فیبر کافی نباشد، قند خون به طور ناگهانی افزایش پیدا می‌کند و سپس خیلی سریع افت می‌کند. این بالا و پایین شدن ناگهانی قند خون، باعث احساس خستگی و کوفتگی در فرد می‌شود.

     

    شما در این آزمایش ناخوشایند اما جالب، شکست می‌خورید

    این آزمایش ناخوشایند چیست؟ یک قاشق ذرت را بدون اینکه بجوید، قورت بدهید و سپس صبر کنید تا ببنید که چقدر طول می‌کشد تا دفع شوند. این آزمایش به شما کمک می‌کند تا ببینید که آیا سرعت عبور غذا از لوله‌های گوارشی شما، مناسب است و آیا فیبر کافی دریافت می‌کنید یا خیر.

     

    اگر پس از 18 ساعت، دانه‌های ذرت را در مدفوع مشاهده کردید، یعنی وضعیت اجابت مزاج شما خوب است اما اگر مشاهده ذرت‌ها، بیش از این به طول انجامید، احتمالاً به فیبر غذایی بیشتری نیاز دارید.

     

    اگر فردی این علائم را داشته باشد، چه باید بکند؟

    زنان به روزانه 25 تا 30 گرم نیاز دارند. اگر فکر می‌کنید که فیبر کافی دریافت نمی‌کنید، سعی کنید که غذاهای سرشار از فیبر، مثل غلات کامل، مغزها، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات را به آهستگی وارد برنامه غذایی روزانه خود کنید.

     

    به یاد داشته باشید که اگر در مصرف فیبر زیاده‌روی کنید، ممکن است که دچار مشکلاتی نظیر باد شکم، درد و نفخ شکم، شوید و به همین دلیل هم توصیه می‌کنیم که فیبر را به صورت تدریجی وارد غذای خود نموده و به مرور افزایش بدهید.

     

    نکته مهم دیگر اینکه، از مصرف مکمل‌های فیبر خودداری کنید. فیبر را در قالب غذاهای طبیعی دریافت کنید زیرا مواد غذایی حاوی فیبر، پکیج کاملی از مواد مغذی مفید هستند. به علاوه، مکمل‌های فیبر، گاز زیادی تولید می‌کنند که باعث ناراحتی فرد می‌شوند.

     

    برگرفته از:   www.prevention.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



اهمت وزن کردن غذاها
بلاگ
دوشنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۹

ترازو یکی از ابزار مفید برای کمک به برنامه کاهش وزن و رسیدن به وزن دلخ [...]

سیب یا موز؟ کدام سالمتر است؟
بلاگ
شنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۹

بعضی از افراد از خوردن میوه پرهیز می‌کنند چون به آنها گفته شده است که [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.