آیا وزنه زدن برای خانم ها، مناسب است؟

آوریل 30th, 2014 به‌دست admin پاسخ »

خیلی از خانم ها از وزنه زدن دوری می کنند چون تصور می کنند که با این کار، ماهیچه های اونها به شدت بزرگ و عضلانی شده و ظاهر اونها، شکل مردانه و نامتناسبی به خود می گیرد. اما در واقع چنین نیست. شما هیچ وقت با وزنه زدن شبیه یک بدنساز حرفه ای نمی شوید مگر اینکه خودتون به عمد بخواهید که چنین اتفاقی بیفتد و از روش های کاملاً حرفه ای بدین منظور استفاده کنید.

dumbbell_workout_for_women

اگر یک خانم اقدام به وزنه زدن کند، نه تنها ظاهر بدی پیدا نمی کند بلکه به مرور متوجه تغییرات بسیار خوب و متناسبی در اندام خود خواهد شد. واقعیت این هست که ورزش کاردیو (مثل پیاده روی و دویدن)، برای کاهش وزن، مناسب هست اما برای دستیابی به اندام متناسب، کافی نیست. بلکه باید به وزنه زدن هم اقدام کنید. البته به شرطی که این کار رو درست انجام بدهید.

فواید وزنه زدن

عضله نسبت به چربی، انرژی بیشتری می سوزاند بنابراین، هر قدر که توده عضلانی ما  بیشتر باشد، حتی در زمان استراحت هم انرژی بیشتری می سوزانیم. هر قدر که سن ما بالاتر می رود، به طور طبیعی، بافت عضلانی ما کمتر می شود و در نتیجه، متابولیسم ما در زمان استراحت به ازای هر ده سالی که از سن 45 سالگی می گذرد، 10% کاهش پیدا می کند. به همین دلیل، اگر با بالا رفتن سن، از ورزش های قدرتی (مثل وزنه زدن) استفاده نکنیم، وزن ما سنگین تر و بدن ما شل تر می شود. پس از همین امروز شروع کنید و وزنه های کوچک یک و نیم کیلوگرمی رو وارد برنامه ورزشی خود کنید.

علاوه بر اونچه که گفته شد، باید بدانیم که ورزش های استقامتی به مبارزه بر علیه پوکی استخوان کمک می کنند زیرا هر قدر که ماهیچه ها بر روی استخوان ها فشار بیشتری وارد کنند باعث می شوند که تراکم استخوان افزایش پیدا کند. همچنین، وزنه زدن منجر به بهبود ظاهر بدن از شانه ها گرفته تا ران ها و سایر ماهیچه های بدن می شود و فرد رو لاغرتر نشان می دهد. ضمن اینکه توانایی افراد رو هم برای انجام فعالیت های روزمره افزایش می دهد.

پس به روش زیر شروع کنید

همونطور که برای شروع یک رژیم غذایی باید اول بدن رو آماده کنیم، برای شروع ورزش های قدرتی و استقامتی هم باید ابتدا بدن رو با حرکات ورزشی آرام و وزنه های سبک، آماده نموده و به مرور بر شدت و مقدار اون اضافه کنیم. توصیه می شود که دو بار در هفته و هر بار تعداد 8 تا 10 ورزش قدرتی مختلف رو انجام بدهید و هر ورزش رو هم در هر بار 8 تا 12 بار تکرار کنید.

اگر به باشگاه ورزشی می روید، حتماً از مربی بخواهید که بر روی حرکات شما نظارت کند که حرکات رو درست انجام بدهید و اگر هم در منزل می خواهید ورزش کنید، یک جفت وزنه برای افراد مبتدی که وزن کمی دارند، خریداری کنید. فراموش نکنید که در ورزش های استقامتی، کیفیت خیلی مهمتر از کمیت هست. در ضمن نگران نباشید، هیکل شما شبیه بدنساز های حرفه ای نخواهد شد و ماهیچه های شما ظاهر بسیار حجیم و بزرگ پیدا نخواهد کرد. علت هم این هست که ساختن ماهیچه های بسیار حجیم برای زنان کار ساده ای نیست چون هورمون های لازم برای این کار در بدن زنان تولید نمی شود.

پس هفته ای دو بار ورزش قدرتی و استقامتی انجام بدهید و در طی دو روز پی در پی بر روی همان عضله ای که دفعه قبل روی اون کار کرده اید، تمرین نکنید بلکه عضلات دیگری رو درگیر فعالیت نمایید. همچنین، سعی کنید که این ورزش ها رو با ورزش های کاردیو، ترکیب کنید تا هم لاغرتر و هم قوی تر شوید.

برگرفته از:  www.weightwatchers.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


8 × = شصت چهار