غذاهایی که ما را گرسنه تر می کنند!

آگوست 7th, 2014 به‌دست admin پاسخ »

وقتی که گرسنه هستیم، غذا می خوریم اما اگر غذایی که می خوریم به جای سیر کردن ما باعث گرسنه تر شدن مان بشوند، چه؟ در این پست از چند نمونه از این نوع غذاها با شما صحبت می کنیم.

foods_make_you_hungrier

نان سفید

آرد سفید و بدون سبوس که در تهیه نان سفید مورد استفاده قرار می گیرد، باعث افزایش ناگهانی انسولین در خون می شود. تحقیقات نشان می دهند که کسانی که روزانه دو و بیشتر از دو واحد نان سفید مصرف می کنند، بیشتر از کسانی که مصرف کمتری دارند، در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند.

آب میوه

گرچه آب میوه طبیعی، نوشیدنی سالمی است اما تفاوت اساسی اون با میوه در این است که کل شکر میوه در اون وجود دارد اما از فیبر موجود در میوه، اثری در اون نیست چون تفاله و پوست میوه در اون وجود ندارد. نوشیدن یک لیوان آب میوه، قند خون رو به سرعت افزایش بدهد و سپس به همان سرعت هم پایین بیاورد و همین مسأله باعث گرسنگی می شود. پس بهتر است که به جای آب میوه، کل میوه رو در مخلوط کن بریزیم و به اون مقداری پودر پروتئین اضافه کنیم تا تعادل قند خون حفظ شده و از گرسنگی زودرس، جلوگیری شود.

میان وعده های شور

 چیپس، شوب شور و نظایر اینها، حاوی کربوهیدرات های ساده هستند که انسولین خون رو افزایش و به سرعت کاهش می دهند. این در حالیست که جوانه های چشایی و مغز نیاز به غذایی دارند که انرژی رو باز هم افزایش بدهد و به همین دلیل، هوس خوردن خوراکی شیرین بعد از خوردن خوراکی شور در ما پدید می آید.

فست بود

تقریباً تمام ترکیبات فست فودها طوری طراحی شده اند که عطش ما رو برای خوردن غذای بیشتر، تحریک کنند. مثلاً اسیدهای ترانس باعث برانگیخته شدن دستگاه گوارش و ایجاد نقص در توانایی بدن برای تولید کنترل کننده های اشتها مثل دوپامین و سروتونین می شوند. همچنین، محتوای نمک بسیاری از فست فودها بالاست که می تواند منجر به کم آبی بدن شود. علائم تشنگی شباهت هایی به گرسنگی دارد و فرد به اشتباه تصور می کند که گرسنه است در حالی که در واقع تشنه است.

پاستای سفید

تمام مشکلاتی که در رابطه با نان سفید به اونها اشاره شد، درباره پاستای سفید هم صدق می کنند. علاوه بر این، ما معمولاً در هنگام مصرف پاستا، تعادل رو رعایت نمی کنیم وحساب مقدار مصرف از دست مون در می رود. یک واحد استاندارد پاستای پخته معادل نصف یک فنجان است اما مقدار پاستایی که در رستوران ها سرو می شود معادل چهار فنجان است. وقتی که مقدار مصرف کربوهیدرات ساده زیاد باشد، لوزالمعده مجبور به ترشح انسولین بیشتر می شود و سپس هورمون کنترل کننده قند ترشح می شود که در نتیجه قند خون پایین می آید و احساس گرسنگی باز هم به سراغ مون می آید. این در حالیست که ما پاستا رو بدون هیچ تزئین یا افزودنی انجام نمی دهیم بلکه از مواد افزودنی مثل سس استفاده می کنیم که باز هم حاوی شکر که اشتها رو افزایش می دهد، می باشند.

سوشی

بعضی از افراد برای مصرف ماهی از سوشی استفاده می کنند و نمی دانند که با این کار، برنجی که می خورند بیشتر از اون مقداریست که تصورش رو می کنند. بعضی از رول های سوشی به سرعت هضم می شوند و خیلی سریع معده رو تخلیه می کنند و اثر سیر کنندگی چندانی از خود به جای نمی گذارند.

 شیرین کننده های مصنوعی

آسپارتام، سوکرالوز، ساخارین و نظایر اینها، چه در نوشابه باشند و چه برای شیرین کردن قهوه و چای مورد استفاده قرار گیرند، سلول های مغز رو فریب داده و این تصور رو برای مغز به وجود می آورند که قرار است انرژی دریافت کنند اما در واقع به جز طعم شیرین، انرژی که سلول ها در انتظار اون بودند، در کار نیست. در نتیجه، بدن همچنان در هوس خوردن یک خوراکی شیرین واقعی باقی می ماند و بالاخره در طول روز این اشتیاق به شیرینی رو جبران می کند. به مرور زمان، این فرایند بر روی مراکز گرسنگی در مغز اثر می گذارد. نکته جالب اینجاست که شیرین کننده های مصنوعی درست مانند شکر باعث افزایش ترشح انسولین می شوند!

  پیتزا

خود ما هم به خوبی می دانیم که نمی توانیم به یک تکه پیتزا اکتفا کنیم و فرقی هم نمی کند که هر تکه چقدر بزرگ باشد. در هر صورت دوست داریم که بیشتر از یک تکه پیتزا بخوریم. پیتزا ترکیبی از خمیر آرد سفید، روغن های هیدروژنه، پنیر فراوری شده و نگهدارنده ها است که قند خون رو دچار نوسان کرده و تنظیم ترشح هورمون های سیری رو مختل می کنند. اگر پیتزا به صورت خانگی تهیه شود و در پخت اون از خمیر آرد سبوس دار، سبزیجات بیشتر و مقدار کمی پنیر استفاده شود، غذایی خواهیم داشت که هم فیبر و هم پروتئین دارد و احتمال اینکه تا یک ساعت بعد از خوردن اون، دوباره گرسنه شویم را کاهش می دهد.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


یک × 1 =