این خوراکی ها خلق و خوی شما را تنگ می کنند

نوامبر 18th, 2014 توسط admin پاسخ »

مواد غذایی نه فقط بر روی سایز دور کمر ما تأثیر می گذارند بلکه بر روی طرز فکر، احساسات و عمل ما هم مؤثر هستند. بسیاری از خوراکی ها یا مواد افزودنی که ما مصرف می کنیم اثرات مخرب بر روی سیستم عصبی ما دارند و بدون اینکه متوجه شویم برای ما بدخلقی، خستگی، اضطراب و افسردگی به بار می آورند. حتی مقدار کمی از این مواد مخفی در خوراکی ها می  تواند به تغییر خلق ما منجر شود.

Ingredients-That-Destroy-The-Mood

آرد سفید

مصرف آرد سفید در اکثر غذاهایی که استفاده می کنیم، زیاد بوده و سهم بزرگی از زندگی غذایی ما رو تشکیل می دهد. حتی مقدار کمی از آرد سفید هم می تواند باعث نوسان خلق و خو و ایجاد گرسنگی در فرد شود. اما می توان این مشکل رو با جایگزین کردن آرد سبوس دار به جای آرد سفید،‌ حل کرد.

رنگ قرمز خوراکی شماره 40

این رنگ قرمز خوراکی یکی از پرطرفدارترین رنگ ها می باشد که در تهیه انواع زیادی از خوراکی ها، از چیس گرفته تا نوشابه های ورزشی و میان وعده های میوه ای، مورد استفاده قرار می گیرد. اما نباید بگذاریم که این رنگ درخشان ما رو فریب بدهد. این افزودنی باعث افزایش حساسیت و بیش فعالی کودکان و بزرگسالان می شود. پس تا جایی که می توانیم از خوردن خوراکی های قرمز رنگ مصنوعی خودداری کنیم.

روغن های هیدروژنه

کارخانجات برای اینکه ماندگاری روغن رو افزایش بدهند از فرایند هیدروژنه کردن روغن استفاده می کنند. همچنین، این روغن ها در غذا، چربی ترانس درست می کنند. چربی ترانس، کلسترول رو افزایش داده و اضافه وزن ایجاد می کند. علاوه بر این، اثرات شدیدی بر روی مغز و خلق و خو می گذارد. هر قدر که تاریخ انقضای روغن کوتاه تر باشد، بهتر است. بهتر است از محصولاتی استفاده کنیم که تاریخ انقضای اونها برای یک تا دو هفته بعد از تولید است. همچنین، باید از روغن های سالم مثل روغن زیتون فرابکر و روغن های اورگانیک استفاده کنیم.

شیرین کننده مصنوعی آسپارتام

از آسپارتام برای شیرین کردن خوراکی های بدون شکر استفاده می شود. استفاده از آسپارتام در بین کسانی که نمی خواهند شکر مصرف کنند، رواج پیدا کرده است و همه تصور می کنند که کار درستی انجام داده اند که آسپارتام را جایگزین شکر کرده اند. اما باید بدانیم که آسپارتام نوعی ترکیب شیمیایی است که سردرد، مشکلات گوارشی و حتی در مواردی تشنج ایجاد می کند. همیشه برچسب خوراکی هایی رو که ادعای “بدون قند” بودن رو دارند، مطالعه کنید تا محصولاتی رو که حاوی آسپارتام هستند، خریداری نکنید.

رنگ زرد خوراکی شماره 5

بدن ما برای پردازش ترکیبات شیمیایی ساخته نشده است. رنگ زرد شماره 5 خوراکی، برای رنگ آمیزی بیسکویت ها، نوشابه ها و حتی آدامس ها مورد استفاده قرار می گیرد. خوراکی هایی که حاوی مقدار زیادی رنگ زرد مصنوعی هستند، نوعی رنگ زرد درخشان دارند. این مواد غذایی با ایجاد آسم، عکس العمل های آلرژیک و اختلالات خلق و خو در ارتباط هستند. قبل از خوردن هر نوع خوراکی و آبنباتی که خوشرنگ و لعاب است، به یاد این مطلب بیفتید و به یاد بیاورید که این خوراکی ها می توانند بر روی رفتار ما اثر منفی بگذارند.

مونوسدیم گلوتامات

این ترکیب که با نام MSG هم شناخته می شود، در تولید غذاهای بسته بندی به منظور افزایش طعم و ماندگاری غذا مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این مواد غذایی می توان به چیپس، سوپ ها و غذاهای منجمد اشاره کرد. حتی اگر مقدار کمی MSG مصرف شود به سردرد خفیف، حالت تهوع، احساس اضطراب و ضعف، منجر می شود. متأسفانه وجود MSG در برچسب غذایی خوراکی ها ذکر نمی شود و به همین دلیل توصیه می شود که همیشه از خوراکی های استفاده کنیم که اورگانیک هستند و یا اختصاصاً بر روی بسته بندی اونها از عنوان “بدون MSG” ذکر شده است.

شکر

شکر تقریباً در تمام مواد غذایی فراوری شده و بسته بندی شده مثل چیپس، سس ها، آبمیوه ها، غلات صبحانه و محصولات انرژی زا، وجود دارد. گاهی به جای ذکر نام شکر بر روی بسته بندی از عناوینی مثل: دسکتروز، فروکتوز، شیره ذرت، لاکتوز و سوکروز، استفاده می شود. خوردن غذاهایی که شکر زیادی دارند به بروز مشکلات سلامتی مثل دیابت، مشکلات تیروئید، افسردگی و افزایش وزن، منجر می شود. به جای مصرف خوراکی هایی که ماده اصلی اونها شکر است، از میوه استفاده کنیم. اگر هم هوس خوراکی شیرین داریم بهتر است از انواع سالم تر مواد غذایی شیرین استفاده کنیم.

برگرفته از:  www.mindbodygreen.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید


9 + دو =