کمبود این مواد مغذی باعث افسردگی و تغییر خلق و خو می شود

دسامبر 20th, 2014 به‌دست admin پاسخ »

اکثر افراد در مواجهه با افسردگی و مشکلات خلق و خو به مصرف داروی های ضد افسردگی رو می آورند. خیلی از پزشکان به تغییرات متابولیکی و کمبود های تغذیه ای که ممکن است ریشه اصلی تغییرات خلق و خو در این افراد باشند، توجه نمی کنند. تجویز داروهای ضد افسردگی باید وقتی انجام شود که از عدم وجود کمبودهای تغذیه ای مطمئن شویم. در اینجا برخی از مواد مغذی رو که در کمبود اونها، حالت های افسردگی و تغییرات خلق و خو در فرد به وجود می آیند، معرفی می کنیم.

Nutritional-Deficiencies-That-Cause-Depression

1 -  کمبود مواد غذایی سالم و مصرف بیش از حد غذاهای ناسالم

آیا رژیم غذایی شما مملو از شکر، نوشابه، غذاهای فراوری شده و فست فود است؟ آیا معمولاً از خوردن بعضی از وعده های غذایی، پرهیز می کنید؟ آیا مصرف میوه و سبزی تازه در شما کم است؟ غذاهایی رو که مصرف می کنید، یادداشت کنید. جواب خیلی از مشکلات سلامتی شما در این یادداشت ها نهفته است. یخچال و سبد خرید شما داستان های زیادی درباره سلامتی شما دارد.

2 -  کمبود اسیدهای چرب امگا 3

امگا 3 در مواد غذایی مثل ماهی و روغن دانه کتان یافت می شود و کمبود اون و یا عدم تعادل بین امگا 3 و امگا 6 در بدن، می تواند یکی از دلایل بروز افسردگی باشد. وجود اسیدهای چرب امگا 3 برای عملکرد مغز و ذهن بسیار مهم است. تحقیقات نشان می دهند که بسیاری از افرادی که به افسردگی دچار هستند، به کمبود امگا 3 مبتلا می باشند.

3 -  کمبود ویتامین D

وجود این ویتامین برای سیستم ایمنی، استخوان ها و سلامتی مغز، ضروری است. بهترین منبع طبیعی ویتامین D اشعه خورشید است. در افرادی که به کمبود ویتامین D مبتلا هستند، احتمال بروز افسردگی، بیشتر می باشد. افرادی که مدت طولانی در دفتر کار و محیط بسته به سر می برند و رنگ آفتاب رو نمی بینند، معمولاً دچار کمبود ویتامین D می شوند. پس هر از گاهی از دفتر خارج شده و در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرید و در ساعت ناهار به قدم زدن در محیط خارج از اداره بپردازید. البته در آفتاب گرفتن، زیاده روی هم نکنید.

4 -  کمبود ویتامین های B

وجود رابطه بین کمبود ویتامین های گروه B و اختلالات خلق و خو و افسردگی، به اثبات رسیده است. پس اگر دچار تغییرات خلق و خو و افسردگی هستید حتماً نسبت به بررسی و انجام آزمایش کمبود این ویتامین ها اقدام کنید.

5 -  کمبود فولات، روی، کروم و آهن

بیماران مبتلا به افسردگی، معمولاً دچار کمبود بسیاری از مواد مغذی مثل فولات، روی، کروم و آهن هستند. متأسفانه غذاهایی که امروزه مصرف اونها بسیار رایج شده است، فاقد بسیاری از مواد معدنی و ریز مغذی ها بوده و در نهایت باعث افسردگی این نسل و نسل های آینده خواهد شد.

6 -  کمبود ید

وجود ید برای عملکرد صحیح تیروئید، ضروری است. غده تیروئید یکی از مهمترین غدد بدن است که فعالیت اون بر روی تمام اعمال بدن مثل تنظیم دمای بدن، سیستم ایمنی بدن و فعالیت مغز، تأثیر می گذارد. ید در مواد غذایی مثل سیب زمینی، قره قاط و کتانجک، یافت می شود. در گذشته، مشکل کمبود ید با مصرف نمک ید دار،‌ حل شده بود اما امروزه کمبود این عنصر، مجدداً به یک مشکل تبدیل شده است زیرا بسیاری از افراد به دلیل مضرات مصرف بیش از حد نمک، نمک کمتری مصرف می کنند و از طرفی، چیپس و غذاهای فراوری شده و کارخانه ای هم حاوی نمک بدون ید هستند.

7 -  کمبود اسیدهای آمینه

بدن ما توانایی تولید بعضی از اسیدهای آمینه رو در خودش دارد اما 9 عدد از اسید آمینه ها هستند که بدن نمی تواند اونها رو بسازد و باید حتماً از طریق غذاهای خاصی وارد بدن شوند. اسیدهای آمینه در گوشت، تخم مرغ، ماهی،‌ حبوبات با کیفیت، دانه ها و مغزها وجود دارند. برای تأمین تمام این اسیدهای آمینه باید در انتخاب و مصرف غذا، تنوع به خرج دهید. مغز ما از اسیدآمینه موجود در غذاها برای ساختن انتقال دهنده های عصبی و فعالیت بهینه مغز، استفاده می کند. بعضی از انتقال دهنده های عصبی، باعث آرامش و بعضی دیگر باعث تهییج مغز می شوند. وجود تعادل بین انواع انتقال دهنده های عصبی، به ثبات احساسات و تفکرات ما کمک می کند. اما اگر این تعادل بر هم بخورد، فرد دچار افسردگی و مشکلات ذهنی می شود.

اگر مشکلات ذهنی و افسردگی فرد به دلیل کمبود مواد مغذی باشند، مصرف داروی ضد افسردگی هیچ کمک اساسی به فرد نمی کند و باید حتماً مشکل کمبود تغذیه ای وی با کمک مکمل هایی که طبق صلاحدید پزشک برای وی تجویز می شود، رفع شود. متأسفانه بسیاری از روانشناسان به بعد تغدیه ای مشکل بیمار توجه نمی کنند و آزمایشات لازم برای تشخیص کمبود های تغذیه ای رو برای فرد تجویز نمی نمایند و مستقیماً به سراغ تجویز داروهای ضد افسردگی می روند. پس اگر احساس افسردگی و کج خلقی بی دلیل می کنید، انجام تست های لازم برای تشخیص کمبودهای تغذیه ای که ممکن است به ایجاد افسردگی در زمان حال و یا آینده در شما منجر شوند، رو فراموش نکنید.

برگرفته از:  www.healthy-holistic-living.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


+ 3 = چهار