روغنی که هم آن را می شناسیم و هم نمی شناسیم!

آوریل 5th, 2016 توسط admin پاسخ »

امروز می خواهیم درباره روغن زیتون، صحبت کنیم و در پست بعدی اطلاعات بیشتری رو درباره انتخاب روغن مناسب در اختیار شما می گذاریم. پس در این پست و پست های بعدی مجله سلامتی با ما همراه باشید. راستی از روغن زیتون، غیر از اینکه می دانید سالم است، چقدر می دانید؟

Olive-Oil-Tips

روغن زیتون

متأسفانه دیده شده است که برخی از تولید کنندگان، روغن های کم ارزش رو با رنگ مصنوعی ترکیب کرده و به عنوان روغن زیتون فرابکر و با قیمت کم در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند. اکثر روغن ها تصفیه می شوند اما روغن زیتون یکی از معدود روغن هایی است که بیشتر به صورت تصفیه نشده مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان خرید روغن زیتون، نکات زیر رو مد نظر داشته باشید:

  • سعی کنید که از نوع فرابکر روغن زیتون استفاده کنید زیرا این روغن اولین محصولی است که از تحت فشار قرار دادن روغن زیتون به دست می آید. در نتیجه حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی (مثل پلی فنول ها) است که از روغن در برابر حرارت محافظت می کنند. یک تحقیق نشان می دهد که روغن زیتون فرابکر اثر ضد التهاب بیشتری نسبت به روغن زیتونی که تحت فرایند و فشار بیشتر قرار گرفته است، دارد.
  • روغن زیتون تصفیه نشده رو انتخاب کنید. این روغن حالت کدر و غیر شفاف دارد زیرا حاوی ترکیبات طبیعی مثل آنتی اکسیدان و اسیدهای بافر است که از روغن در برابر اکسید شدن محافظت می کنند.
  • روغن زیتونی رو خریداری کنید که تحت فشار سرد قرار گرفته باشد. یعنی کارخانه در حین روغن گیری از مقدار کمی حرارت استفاده کرده باشد. زیرا به دلیل حرارت کمی که بر روی روغن اعمال شده است، مواد مغذی بیشتری در اون به جا مانده است.
  • فریب برخی از کارخانجات رو که عناوینی مثل “روغن زیتون خالص” رو بر روی برچسب محصول می زنند، نخورید. اینها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و ممکن است که مخلوطی از روغن زیتون بکر تصفیه شده و تصفیه نشده رو به شما با قیمت گزافی بفروشند.
  • همچنین از خریداری روغن زیتون فراسبک یا روغن زیتون رژیمی اجتناب کنید. بعضی از کارخانجات از برچسب “سبک” یا “رژیمی” استفاده می کنند تا به شما اینگونه القاء کنند که روغنی که می خرید باعث چاقی نمی شود و با رژیم کم چرب سازگار است. در واقع، این اشتباه رایج بین بسیاری از مردم است که فکر می کنند همه روغن ها بد هستند و اگر خوراکی کم چرب باشد، کاملاً برای سلامتی مناسب است. همه روغن ها بد نیستند. در حقیقت، بعضی از محصولات کم چرب، انقدر مورد فراوری و تصفیه قرار گرفته اند که دیگر چندان برای سلامتی مناسب نیستند. هیچ خوراکی طبیعی در طبیعت به صورت کم چرب وجود ندارد. روغن زیتون هم مانند هر روغن دیگری در صورت زیاده روی در مصرف باعث چاقی می شود و از این لحاظ فرقی با روغن های دیگر ندارد اما از نظر اثراتی که بر روی قلب و سلامتی دارد، برای بدن مفید است.
  • روغن زیتون رو در مکان مناسبی قرار بدهید. گرما یکی از عواملی است که باعث اکسید شدن و از بین رفتن روغن زیتون می شود. روغن زیتون رو باید در جای تاریک و سرد نگهداری کرد. پس هیچ وقت روغن رو کنار پنجره یا در نزدیکی اجاق گاز و فر قرار ندهید.
  • روغن زیتون رو در طی یک تا دو ماه بعد از باز کردن درب اون مصرف کنید زیرا کیفیت و فواید این روغن بعد از دو ماه از باز کردن اون، کاهش پیدا می کند (حتی اگر به خوبی ذخیره شده باشد باز هم کیفیت اون بعد از دو ماه کاهش پیدا می کند).

در پست بعدی مجله سلامتی، با نکات دیگری درباره خریداری روغن مناسب در خدمت شما هستیم.

ادامه این مطلب رو با کلیک بر روی اینجا، بخوانید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.huffingtonpost.com    

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید


+ 8 = چهارده