قواعد افزایش متابولیسم

اکتبر 31st, 2016 به‌دست admin پاسخ »

گرچه با بالارفتن سن، متابولیسم کند می‌شود اما روش‌های وجود دارند که به ما در افزایش متابولیسم کمک می‌کنند. تغییرات هورمونی ناشی از بالا رفتن سن، کاهش توده عضلانی و استرس، موتور چربی‌سوزی ما رو کند می‌کنند. اما اگر از خوراکی‌های افزاینده متابولیسم استفاده کنیم و یکسری قواعد رو رعایت کنیم، هم خواب بهتری خواهیم داشت، هم پرانرژی خواهیم بود و هم لباس‌های ما برای ما تنگ نمی‌شوند.

Rev-Your-Metabolism

1 -  به قدر کافی غذا بخورید. کم‌خوری، ممنوع!

برای کاهش وزن باید غذای کمتری بخورید اما نباید در این کار انقدر زیاده‌روی کنید که به متابولیسم خود صدمه بزنید. کم‌خوری شدید باعث کاهش متابولیسم می‌شود. بدن ما برای جبران کمبود انرژی به بافت عضلانی خود حمله‌ور شده و عضلات رو تحلیل می‌برد. این در حالیست که عضلات نقش مهمی در انرژی‌سوزی دارند و هر قدر که کمتر شوند، اثر منفی بر روی سوزاندن انرژی می‌گذارند. به قدر کافی غذا بخورید. سه وعده اصلی با حجم معمولی و دو میان‌وعده کوچک داشته باشید.

2 -  موتور متابولیسم رو از همان ابتدای صبح، روشن کنید

صبحانه، کلید به کار انداختن متابولیسم است و ما رو در تمام روز، پرانرژی نگه می‌دارد. زنانی که صبحانه نمی‌خورند، 4.5 برابر بیش از سایرین در معرض چاقی قرار می‌گیرند. حتی اگر هیچ میلی به صبحانه ندارید، حداقل کمی ماست بخورید. یا کمی آرد جودوسر رو در شیر بدون چربی ریخته و با کمی آجیل تزئین نموده و میل کنید.

3 -  قهوه یا چای بنوشید

کافئین، سیستم عصبی مرکزی رو تحریک می‌کند و متابولیسم رو 5 تا 8% بالا می‌برد. یک فنجان چای دم‌کرده، متابولیسم رو تا 12% افزایش می‌دهد. محققان معتقدند که وجود آنتی‌اکسیدان کتشین در چای، باعث بالا رفتن متابولیسم می‌شود.

4 -  با مصرف فیبر به جنگ چربی بروید

فیبر، چربی‌سوزی رو تا 30% افزایش می‌دهد. زنانی که فیبر غذایی بیشتری می‌خورند، در طول زمان، کمترین میزان اضافه وزن رو پیدا می‌کنند. روزانه 25 گرم فیبر مصرف کنید. این میزان در تقریباً 3 واحد میوه و 3 واحد سبزیجات یافت می‌شود.

5 -  خودتون رو به نوشیدن آب عادت بدهید

نوشیدن 6 فنجان آب خنک، متابولیسم رو به قدری افزایش می‌دهد که می‌تواند در عرض یک سال، به کاهش 2.5 کیلوگرم از وزن منجر شود. بدن برای گرم کردن آب و هم‌دما کردن آن با دمای بدن، باید انرژی مصرف کند.

6 -  غذاهای اورگانیک بیشتری مصرف کنید

هر قدر غذایی که مصرف می‌کنید، کمتر در معرض آلاینده‌ها و آفات قرار گرفته باشد، متابولیسم شما بالاتر بوده و کاهش وزن شما موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. شاید علت این باشد که سموم موجود در مواد غذایی غیراورگانیک، با فرایند انرژی‌سوزی، تداخل ایجاد می‌کنند. یک مطالعه نیز نشان می‌دهد که آفت‌کش‌ها، به افزایش وزن منجر می‌شوند. به خصوص در استفاده از مواد غذایی مثل هلو، سیب، فلفل دلمه‌ای، کرفس، توت‌فرنگی، گیلاس، کاهو، انگور صادراتی و گلابی، حتماً از نوع اورگانیک اونها استفاده کنید زیرا انواع غیراورگانیک اونها، حاوی مقادیر زیاد آفت‌کش هستند.

7 -  در تمام وعده‌های غذایی از پروتئین استفاده کنید

بدن ما برای حفظ توده عضلانی خود به پروتئین نیاز دارد. در همه وعده‌های غذایی از پروتئین به شکل‌های مختلف استفاده کنید. مثلاً 90 گرم گوشت کم‌چرب، 2 قاشق غذاخوری مغزها، یک لیوان ماست کم‌چرب رو در همه وعده‌ها و میان‌وعده‌ها بگنجانید. پروتئین، انرژی‌سوزی بعد از صرف غذا رو تا 35% افزایش می‌دهد.

8 -  از مواد غذایی غنی از آهن استفاده کنید

وجود آهن برای حمل اکسیژن به عضلات و برای اینکه عضلات بتوانند، چربی بسوزانند، ضروری است. تا قبل از یائسگی، خانم‌ها به صورت ماهیانه، مقداری از آهن بدن رو از دست می‌دهند. پس باید آهن ازدست‌رفته رو جایگزین کنند و در غیراینصورت، دچار کمبود انرژی و کاهش متابولیسم می‌شوند. حلزون صدف‌دار، گوشت کم‌چرب، حبوبات، غلات صبحانه غنی‌شده و اسفناج، منابع خوب آهن هستند.

9 -  ویتامین D کافی مصرف کنید

وجود این ویتامین برای حفظ عضلات بدن که متابولیسم رو بالا نگه می‌دارند، ضروری است. یکی از منابع بسیار خوب ویتامین D، ماهی سالمون است. سایر منابع خوب عبارتند از: ماهی تن، میگو، توفو، شیر و غلات صبحانه غنی‌شده و تخم‌مرغ می‌باشند.

10 -  شیر بنوشید

کمبود کلسیم که در بسیاری از زنان، شایع است، متابولیسم رو کند می‌کند. مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم مثل شیر بدون چربی و ماست کم‌چرب، جذب چربی رو از سایر مواد غذایی، کاهش می‌دهند.

یک نکته برای افزایش سریع متابولیسم

مسلماً ورزش نقش انکارناپذیری در افزایش متابولیسم دارد اما فعالیت منظم روزانه که به فعالیت غیرورزشی معروف است، نیز می‌تواند به افزایش متابولیسم منجر شود. حرکات کوچک مثل کشش پاها، بالا و پایین رفتن از پله‌ها، حتی ایستادن و قدم زدن در حین مکالمه با تلفن، همگی به افزایش انرژی‌سوزی در بدن کمک می‌کنند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


1 + دو =