مقایسه ورزش هوازی با ورزش قدرتی

دی ۱۵م, ۱۳۹۵ به‌دست admin پاسخ »

این سؤال در ذهن خیلی از افراد وجود دارد که برای سلامتی و نیز برخورداری از یک هیکل زیبا و متناسب، کدام ورزش،‌ مناسب‌تر است: هوازی یا قدرتی؟ در گذشته، اکثر آقایان فقط به ورزش قدرتی و زدن دمبل و هارتل می‌پرداختند و خانم‌ها هم بیشتر مشغول دویدن و طناب زدن و سایر ورزش‌های هوازی می‌شدند. اما امروزه می‌دانیم که برای سلامتی و تناسب اندام، به ترکیبی از ورزش هوازی و قدرتی نیاز داریم. برای اینکه نگاه موشکافانه‌تری به این موضوع بیاندازیم، با ما در ادامه این مطلب، همراه باشید.

Cardio-VS-Strength-Training-Workout

چربی‌سوزی

در حین انجام ورزش هوازی، مسلماً انرژی می‌سوزانیم اما در اثر ورزش قدرتی، متابولیسم ما بالا می‌رود و این افزایش متابولیسم حتی تا ساعتی پس از پایان ورزش قدرتی هم ادامه خواهد داشت زیرا بدن در حال ترمیم عضلات به کارگرفته شده در ورزش قدرتی است. به عبارتی،‌ شما حتی در حالی که دیگر ورزش هم نمی‌کنید، چیزی در حدود ۲۵٪ انرژی اضافی نسبت به زمانی که در حال ورزش بودید، می‌سوزانید (به خصوص اگر وزنه‌های سنگین زده باشید و در بین هر ست ورزشی، بیش از ۳۰ ثانیه استراحت نکرده باشید). اما قضیه انرژی‌سوزی و بالا رفتن متابولیسم به همینجا ختم نمی‌شود. ورزش قدرتی باعث عضله‌سازی می‌شود. هر قدر  که توده عضلانی بدن بیشتر باشد، متابولیسم نیز بالاتر می‌رود. یعنی با ورزش قدرتی، شما قادر خواهید بود که در طول یک سال، حتی بدون اینکه رژیم غذایی خود رو تغییر بدهید، تا ۵ کیلوگرم از چربی بدن خودتان رو آب کنید. پس، ورزش قدرتی اثر چربی‌سوزی بیشتری در درازمدت دارد.

از بین بردن استرس

شاید باورتان نشود اما تأثیر ورزش‌های هوازی مثل شنا و تنیس، بر روی کاهش استرس،‌ حتی از تأثیر رفتن به آرایشگاه و رسیدگی به مو و ظاهر هم سریع‌تر است. کافیست که ۱۵ دقیقه ورزش هوازی، دو تا سه بار در هفته،‌ انجام بدهید تا خستگی روحی و جسمی خودتان رو تا ۵۰٪ کاهش بدهید. ورزش هوازی، تولید سروتونین در مغز رو افزایش می‌دهد. این انتقال‌دهنده عصبی، علائم افسردگی رو بهبود می‌بخشد. به نظر می‌رسد که ورزش قدرتی نیز باعث بهبود خلق و خو می‌شود اما باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد ت این موضوع با قاطعیت بیشتری به اثبات برسد. پس با توجه به تحقیقات فعلی، ورزش هوازی اثر بیشتری بر بهبود وضعیت روحی ما دارد.

زیبایی هیکل

دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا و سایر ورزش‌های هوازی، اعتمادبه‌نفس رو بالا می‌برند زیرا هربار که فرد، یک مسافت خاص رو با ورزش هوازی طی می‌کند، احساس غرور و شعف می‌کند و احساس می‌کند که نتیجه ورزش رو در همان لحظه در بدن خود می‌بیند (حتی اگر واقعاً هم اینطور نباشد). اما در مورد ورزش قدرتی، قضیه فرق می‌کند زیرا فرد بلافاصله پس از پایان ورزش و با نگاه کردن در آینه در همان لحظه،‌ تغییر قابل رؤیتی در خود نمی‌بیند. اما با گذشت چند هفته و چند ماه، تغییرات به زیباترین شکل، خودشان رو نشان می‌دهند و دیگران رو در شگفتی می‌گذارند که چگونه در طی چند ماه، این تغییرات شگرف در بدن فرد ظاهر شده‌اند. به عبارتی، ورزش هوازی، فرد رو لاغر نشان می‌دهد اما ورزش قدرتی، تناسب اندام و زیبایی آن رو بالاتر می‌برد و فرد رو لاغر اما توپُر نشان می‌دهد.

اثر ورزش بر روی مفاصل، تاندون‌ها و …

طبیعت ورزش هوازی این است که بر روی مفاصل، رباط‌ها،‌ عضلات و تاندون‌ها و عضروف‌ها فشار وارد کند. اگر فردی دچار این مشکلات به شکل زمینه‌ای باشد،‌ باید ورزش هوازی رو با احتیاط انجام بدهد. اما تحقیقات نشان می‌دهند که ورزش قدرتی اگر به شکل صحیح انجام شود، خطر مشکلات مفصلی و عضلانی رو کاهش می‌دهد زیرا باعث تقویت هسته بدن و عضلات شده و دیسک‌ها و سایر بخش‌های متصل به عضلات و استخوان‌ها رو محکم می‌کند و در جای خود نگه می‌دارد و از آسیب‌های ورزشی، جلوگیری می‌کند. همچنین، تعادل بدن رو بالا برده و هماهنگی بین بخش‌های مختلف اسکلت بدن رو افزایش می‌دهد.

افزایش عمر

هیچ ورزشی نمی‌تواند از لحاظ افزایش عمر، با ورزش هوازی، رقابت کند. ورزش هوازی، خطر چاقی، بیماری قلبی، پرفشاری خون، دیابت نوع ۲، پوکی استخوان، سکته و حتی برخی سرطان‌ها رو کاهش می‌دهد. یک قلب قوی، خون بیشتری رو در هر ضربان، پمپ می‌کند و در نتیجه اکسیژن بیشتری به کل بدن می‌رساند. ورزش هوازی، از التهاب جلوگیری می‌کند و کلسترول خوب خون رو در طی فقط ۸ هفته از شروع ورزش، تا ۸٪ افزایش می‌دهد. البته تحقیقات نشان می‌دهند که ورزش قدرتی نیز با جلوگیری از دخیره چربی در ناحیه شکم، که بدترین و خطرناک‌ترین نوع ذخیره چربی در بدن است، به سلامتی ما کمک زیادی می‌کند و اینگونه نیست که نقشی در سلامتی نداشته باشد.

چالاکی و سرعت

هر دوی این ورزش‌ها در افزایش سرعت و چالاکی فرد نقش دارند زیرا ورزش هوازی، ظرفیت هوازی و تنفسی فرد رو افزایش می‌دهد و ورزش قدرتی با تقویت عضلات، امکان اینکه فرد بتواند عضلات رو با سرعت و کفایت بیشتری به کار بیاندازد، بالا می‌برد.

پی در مجموع به شما توصیه می‌کنیم که در طول هفته، هم ورزش قدرتی و هم ورزش هوازی انجام بدهید و چه بهتر که این ورزش‌ها رو با یکدیگر ادغام کنید. این روش باعث می‌شود که هم سلامتی شما بهتر تضمین شود و هم با سرعت بیشتری، وزن کم کنید و در مدت زمان کوتاه‌تری به نتایج مورد انتظار خود برسید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.womenshealthmag.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


یک + 6 =