چرا بهتر است که در سالاد، تخم‌مرغ بریزیم؟

دی ۱۸م, ۱۳۹۵ به‌دست admin پاسخ »

حتماً متوجه شده‌اید که در برخی از دستورهای غذایی تهیه سالاد، از تخم‌مرغ در کنار سبزیجات سالاد استفاده می‌شود. این کار فقط جنبه فانتزی و زیبایی یا حتی صرفاً جنبه خوش‌طعم شدن سالاد رو ندارد بلکه دلیل مهم دیگری وجود دارد که باعث می‌شود، به شما توصیه کنیم که در کنار سالاد، از تخم‌مرغ استفاده کنید.

Poached Salmon Nicoise Salad

ویتامین E دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهاب است و لذا، ایمنی بدن رو حفظ می‌کند. اما متأسفانه، بسیاری از ما در طول روز، به قدر کافی از این ویتامین استفاده نمی‌کنیم. حال، نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که ما می‌توانیم، به طریق خوشمزه‌ای، این ویتامین رو به غذاهای روزانه خودمان اضافه کنیم. دفعه بعد که خواستید، یک سالاد خوشمزه تهیه کنید، از تخم‌مرغ در سالاد استفاده کنید.

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است. یعنی باید همراه با چربی غذا، مثل روغن، دانه‌ها و مغزها، مصرف شود تا بدن بتواند اون رو جذب کند. به عبارتی، گرچه سبزیجات، حاوی ویتامین E هستند اما تا وقتی که سبزیجات رو به تنهایی مصرف کنیم، این ویتامین‌ به درستی جذب نمی‌شود. کمی روغن زیتون یا کمی چربی ناشی از سس سالاد، به افزایش جذب این ویتامین آنتی‌اکسیدان، کمک می‌کند.

تخم‌مرغ، به عنوان یکی از غنی‌ترین مواد غذایی  که سرشار از اسیدهای آمینه و ویتامین‌های B و سایر مواد مغذی می‌باشد، یک گزینه بسیار مناسب برای همراهی با سالاد سبزیجات است. حتی کاروتنوئیدهای موجود در سبزیجات هم وقتی که سالاد رو با تخم‌مرغ عجیبن می‌کنیم، بهتر جذب می‌شوند زیرا این ترکیبات نیز برای جذب بهتر در بدن به چربی نیاز دارند.

شاید از بابت کلسترول موجود در تخم‌مرغ نگرانی داشته باشید اما باید بدانید که تحقیقات جدید مؤید این مطلب هستندک ه مصرف تخم‌مرغ به میزان متوسط در طول هفته، برای سلامتی مضر نیست و بهتر است که تخم‌مرغ رو با زرده مصرف کنیم زیرا بسیاری از مواد مغذی موجود در تخم‌مرغ و به خصوص، ویتامین‌های موجود در آن، در زرده قرار دارند.  کسانی هم که از نظر میزان کلسترول و بیماری قلبی، مشکلی ندارند، مصرف روزانه یک تخم‌مرغ کامل، بلامانع است.

زرده تخم‌مرغ دارای ۳ گرم پروتئین و ۴ تا ۵ گرم چربی است. اما سفیده حاوی ۳٫۵ گرم پروتئین بوده و چربی ندارد. برای اینکه از فواید زرده محروم نشویم و در عین حال، بتوانیم در ازای چربی زرده از چربی‌های سالم‌تر مثل چربی موجود در آووکادو، مغزها، دانه‌ها و روغن زیتون فرابکر، استفاده کنیم، توصیه می‌شود که یک تخم‌مرغ کامل رو با سه عدد سفیده تخم‌مرغ ترکیب کرده و اون رو داخل سالاد یا املت بریزیم و در کنار آن، آووکادو یا هر یک از چربی‌های سالم ذکر شده در فوق رو هم اضافه کنیم تا جذب مواد مغذی محلول در چربی، مثل ویتامین E، رو بالا ببریم. بسیاری از چربی‌های سالم که نام برده شدند، خودشان هم از منابع خوب ویتامین E هستند و به این ترتیب، با یک تیر، دو نشان زده‌اید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


شش × = 54