10 خوراکی مفید برای بالا بردن روحیه و شادی

مارس 7th, 2017 توسط admin پاسخ »

طعم غذا این توانایی رو دارد که حتی قبل از پایین گذاشتن قاشق، احساسی رو در دهان ما ایجاد کند که منجر به تولید ترکیبات شیمیایی خاصی در مغز شده و احساس لذت رو در ما به وجود می‌آورد. مغز ما در پاسخ به انتظار برای خورن یک غذای خوشمزه، ترکیبی به نام دوپامین ترشح می‌کند. غذا که به خودی خود لذتبخش است اما ترشح دوپامین این احساس خوب رو از قبل هم بیشتر می‌کند. اما داستان به همینجا ختم نمی‌شود. برخی از غذاها، مثل 10 ماده غذایی که در ادامه مطلب به اونها اشاره می‌کنیم، این خاصیت رو دارند که روح و روان ما رو تحت تأثیر مثبت قرار می‌دهند.

Foods-That-Make-You-Happy

حلزون دوکپه‌ای خوراکی

حلزون دوکپه‌ای خوراکی، سرشار از ویتامین B12 است. کمبود این ویتامین، می‌تواند به افسردگی منجر شود زیرا مغز برای تولید دوپامین و سروتونین، به ویتامین B12 نیاز دارد. افراد افسرده، که به کمبود ویتامین B12 مبتلا هستند با مصرف مکمل این ویتامین، احساس خیلی بهتری پیدا می‌کنند (البته باید داروهای ضدافصردگی تجویزشده توسط پزشک رو هم مصرف کنند). اگر به حلزون دوکپه‌ای خوراکی دسترسی ندارید، می‌توانید از سایر منابع این ویتامین، مثل ماهی سالمون،‌ گوشت گاو، مرغ، لبنیات و غلات صبحانه غنی‌شده، استفاده کنید.

گردو و کتان

مغزها و دانه‌ها، به خصوص گردو و کتان، سرشار از اسید آلفا لینولنیک (ALA) هستند. کسانی که از این ترکیب در غذای خود استفاده می‌کنند، کمتر دچار افسردگی می‌شوند. علت این است که وقتی که مقدار ALA خون کم می‌شود، التهاب در بدن افزایش پیدا می‌کند و این موضوع با بروز افسردگی در ارتباط است. به علاوه، کمبود ALA، مقدار دوپامین و سروتونین مغز رو نیز کاهش می‌دهد. همانطور که گفته شد، دوپامین در بروز احساس خوشی نقش دارد و سروتونین از عصبانیت و پرخاشگری، جلوگیری می‌کند.

قهوه

زنانی که روزانه دو تا سه فنجان قهوه دارای کافئین مصرف می‌کنند، تا 15٪ کمتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند. کافئین این خاصیت رو دارد که در عرض 30 دقیقه، نقل و انتقالات دوپامین و سروتونین رو افزایش می‌دهد. اما مانند هر ماده غذایی دیگر، نباید در مصرف کافئین و قهوه زیاده‌روی نمود.

تربچه

تربچه از طریق تحریک ترشح دوپامین و نوراپی‌نفرین، به بهبود خلق و خو کمک می‌کند.

صدف خوراکی

یکی از غنی‌ترین منابع غذایی عنصر روی، صرف خوراکی است. کمبود روی، با بروز اضطراب در ارتباط است. بنابراین، برطرف کردن این کمبود، به کاهش اضطراب و نگرانی، کمک می‌کند.

انار

آب انار، فشار خون، اضطراب و افسردگی رو در کسانی که به طور منظم از این نوشیدنی استفاده می‌کنند، کاهش می‌دهد.

ماست و کفیر

محصولات لبنی به دلیل وجود باکتری‌های مفید در اونها و با افزایش تعداد باکتری‌های مفید موجود در بدن، هم به سلامتی روده‌ها کمک می‌کنند و هم استرس رو کاهش می‌دهند. به خصوص محصولات پروبیوتیک، مثل ماست پروبیوتیک، در بهبود خلق و خو نقش دارند. علت این است که روده و مغز از طریق عصب واگ با هم در ارتباط هستند. به نظر می‌رسد که باکتری‌های مفید روده، پیام‌های آرامش‌بخش به مغز می‌فرستند. سعی کنید که از محصولات لبنی که در برچسب اونها به وجود باکتری‌های زنده و فعال اشاره شده است، استفاده کنید.

قارچ شیتاکی

این قارچ گوشتی و لذیذ، اثر مثبت بر روی خلق و خو دارد زیرا حاوی مقادیر زیادی سلنیوم و منیزیم است.

شکلات

هر قدر که شکلات، تیره‌تر باشد، بهتر است. شکلات سرشار از ترکیبات شیمیایی مثل پلی‌فنول‌ها است که باعث احساس آرامش می‌شوند.

زردآلو

این میوه، مملو از ویتامین B12 است و همانطور که گفته شد، دریافت کافی این ویتامین، مانع افسردگی می‌شود. علاوه بر این، زردآلو حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن، لوتئین و زئازانتین می‌باشد که همگی با بهبود خلق و خو در ارتباط هستند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید


− یک = 0