3 تله رژیمی و چگونگی رهایی از آنها

ژانویه 30th, 2017 به‌دست admin پاسخ »

هوس‌های غذایی، یک امر طبیعی هستند و ترکیبی از درخواست مغز و بدن می‌باشند. اغلب ما سعی می‌کنیم که با این احساس، مبارزه کنیم. بدین منظور، دست به هر کاری می‌زنیم تا جلوی هوس غذای خودمان رو بگیریم. اما در بسیاری از موارد، موفق به سرکوب این حس نمی‌شویم. در ادامه مطلب، سه روش رو به شما معرفی می‌کنیم که کارایی بیشتری در مواجهه با هوس‌های غذایی دارند.

Overeating-Pitfalls

تله شماره یک: خوردن غذاهای سالم اما اشتباه

تصور کنید که به شدت هوس خوردن چیپس سیب‌زمینی به سر شما زده است اما با خود می‌گویید “نه، چیپس خیلی چاق کننده س. به جاش یه سیب می‌خورم.” البته این فکر خوبی است اما یک اشکال دارد. سیب طعم شیرین و بافت ترد-نرم دارد اما طعم چیپس، شور و ترد-سفت هست. مسلماً سیب نمی‌تواند آن انتظاری رو که از چیپس داریم، در دهان ما ایجاد کند. همین باعث می‌شود که بعد از سیب به سراغ یک خوراکی سالم دیگر برویم تا بلکه ما رو به هدف برساند. اما در پایان، باز هم چشم و دل ما بعد از خوردن این همه خوراکی سالم، به دنبال همان چیپس می‌دود!

برای حل این مشکل، به جای اینکه یک خوراکی سالم رو جایگزین چیپس کنیم،‌ بهتر است که خود چیپس رو بخوریم و فقط اندازه مصرف رو کنترل کنیم. یعنی، مثلاً تعداد 10 یا 15 عدد چیپس رو از بسته‌بندی آن جدا کرده، داخل کاسه ریخته و بنشینیم و از خوردن آن لذت ببریم. به این ترتیب، هم به خواهش دل خود رسیده‌ایم و هم در دام پرخوری، چه  از نوع غذای سالم و چه از نوع غذای غیرسالم، نیفتاده‌ایم.

تله شماره دو: وسوسه دورهمی‌های دوستانه

فرض کنید که در یک دورهمی دوستانه یا خانوادگی شرکت کرده‌اید. مثلاً جشن تولد یکی از آشنایان است یا صرفاً یک مهمانی ساده. دیدن منظره کیک یا پیتزا، بسیار اغواکننده است. همه افراد حاضر، در حال لذت بردن از این خوراکی‌ها هستند و شما هم احساس  گرسنگی می‌کنید. اراده شما در حال درهم شکسته‌شدن است. تقریباً‌ هیچ راهی ندارد که از خوراکی‌های پیش رو، چشمپوشی کنید. در چنین مواردی چه باید کرد؟

خیلی ساده،‌ ابتدا از خوراکی‌های حاضر در جشن و دورهمی، کمی بخورید. اگر باز هم خواستید بشقاب دیگری سرو کنید،‌ کمی مکث کرده و از خودتان بپرسید که آیا باز هم گرسنه هستید و یا این بار می‌توانید از خوردن،‌ چشمپوشی کنید. به  خودتان 10 دقیقه زمان بدهید. اگر با گذشت 10 دقیقه، باز هم احساس گرسنگی کردید، یک تکه کوچک بخورید. به احتمال خیلی زیاد، در فاصله 10 دقیقه که از خوردن دست کشیده‌اید، هوس غذایی نیز فروکش می‌کند و ناپدید می‌شود.

تله شماره سه: خیلی زود میدان رو خالی کردن

“تا همین جاش هم کل برنامه رو خراب کردم. پس دیگه فایده نداره. امروزم بی‌خیال. از فردا دوباره شروع می‌کنم.” این بزرگترین اشتباه اکثر ما رژیم‌گیرنده هاست. حتی اگر تا همین لحظه از روز، طبق برنامه پیش نرفته‌اید، از همین لحظه فرمان رو کج کنید و در جاده درست بیفتید. چرا باید تا فردا به تعویق بیاندازید؟ برای جبران می‌توان دو کار رو انجام داد: یکی اینکه در وعده بعد، سبک‌تر بخورید یا از مقدار غذای مصرفی کم کنید. دوم اینکه فعالیت بدنی آن روز رو افزایش بدهید. حتی اگر هیچ‌یک از این دو راهکار رو هم انجام ندادید،‌ باز اشکالی ندارد و فقط کافیست که از وعده بعد درهمان روز، طبق برنامه پیش بروید و حتی از غذای وعده بعدی هم کم نکنید. اما وعده رو به فردا نیندازید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.bicycling.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


8 + هفت =