روش‌هایی برای فکر نکردن به غذا

می 25th, 2017 به‌دست admin پاسخ »

هوس‌های غذایی اصلاً مقوله راحتی نیستند اما غیرقابل اجتناب هم نیستند. البته اگر هرازگاهی به هوس‌های غذایی خود اجازه قدعلم کردن بدهیم، اشکالی ندارد اما وقتی که تبدیل به هوس‌های همیشگی بشوند، دردسرساز خواهند شد و قطعاً به ما اجازه کاهش وزن نمی‌دهند.

Distractions-to-Get-Ride-of-Cravings

خبر خوب این است که به ندرت پیش می‌آید که هوس غذایی بیش از نیم ساعت گریبان ما رو بگیرد و اگر بتوانیم نیم ساعت دوام بیاوریم و یکسری راهکارهایی رو که حواس ما رو از غذا پرت می‌کنند، به کار بگیریم، می‌توانیم از دام هوس غذایی فرار کنیم. پس هر زمان که دچار هوس غذایی شدید از روش‌های زیر، کمک بگیرید:

پیاده‌روی کنید

هوس‌های غذایی اغلب در مواقعی که خسته هستیم یا استرس داریم به سراغ ما می‌آیند. ورزش می‌تواند خلق و خوی ما رو بهبود ببخشد و نیاز احساسی به غذا رو از بین ببرد. پس در چنین شرایطی،‌ شروع به پیاده‌روی کنید. پانزده دقیقه تا نیم ساعت راه بروید تا هم  ورزشی کرده باشید و هم گرسنگی کاذب از ذهن شما دور شود.

چند نفس عمیق بکشید

دفعه دیگر که هوس غذایی به شما هجوم آورد،‌ سعی کنید که مانند یوگی‌ها نفس بکشید. هوا رو با یک دم عمیق و به اندازه شمارش تا عدد چهار، به داخل ریه‌ها بکشید. سپس، نفس خود رو تا هفت شماره نگه دارید و بعد،‌ تا هشت شماره هوا رو از ریه‌ها خارج کنید. این روش تنفس رو چهار مرتبه تکرار کنید. تنفس به شما فرصت می‌دهد تا مکث کرده و به خودتان بیایید و استرس رو کاهش بدهید. وقتی که به آرامش رسیدید،‌ دیگر خوردن یک تکه شکلات به نظرتان مهم‌ترین کار دنیا نخواهد آمد.

میان‌‌وعده سالم بخورید

اینگونه نیست که استرس یا بی‌حوصلگی، همیشه به هوس خوردن شیرینی‌جات منتهی شود. اگر ساعات طولانی از آخرین وعده غذایی که خورده‌اید سپری شده باشد، قند خون شما شروع به پایین‌رفتن می‌کند. در این صورت باید یک میان‌وعده مغذی بخورید. توصیه می‌شود که میان‌وعده ترکیبی از کربوهیدرات پیچیده و پروتئین باشد (مثل یک سیب و یک‌چهارم فنجان آجیل، یا یک گلابی و تکه‌ای پنیر). بدین  ترتیب، سوخت‌رسانی مناسب به بدن انجام شده و نیاز به دریافت شیرینی هم مرتفع می‌شود.

آب بنوشید

هر وقت که هوس خوردن شیرینی‌جات به سراغ شما آمد، دو لیوان پر، آب بنوشید. یکی از اشتباهات رایج ما این است که تشنگی رو با گرسنگی اشتباه می‌گیریم. یعنی در واقع تشنه هستیم اما فکر می‌کنیم که گرسنه‌ایم. با نوشیدن آب، گرسنگی کاذب ما هم برطرف می‌شود. به علاوه، آب معده رو پر کرده و احساس سیری ایجاد می‌کند و علاقه شما به خوردن شیرینی رو کمتر می‌کند.

گوش خود رو لمس کنید

شاید به نظرتان عجیب بیاید اما اگر نقاط خاصی رو بر روی گوش خود فشار بدهید، اشتهای شما سرکوب می‌شود. هر زمان که احساس کردید، گرسنگی کاذب و هوس غذایی در حال قدعلم کردن است، بخش از گوش رو که در شکل زیر می‌بینید، به نرمی به مدت یک دقیقه فشار بدهید تا گرسنگی ناپدیدشود.

Shen-Men-Point

با تلفن همراه خود مشغول شوید

حتی اگر از  جمله انسان‌هایی باشید که قادرند در آن واحد، چندین کار رو انجام بدهند، باز هم مغز شما در واقع در هر لحظه، فقط بر روی یکی از کارهایی که در حال انجام آن هستید، بیشترین تمرکز رو خواهد داشت. تحقیقات نشان می‌دهند که انجام بازی‌های کامپیوتری یا بازی‌هایی که در تلفن همراه خود ذخیره کرده‌اید، تنها در سه دقیقه، هوس غذایی رو تا 70٪ کاهش می‌دهد. اگر به بازی‌های دنیای مجازی علاقه ندارید، به یک دوست پیام بفرستید یا یک ویدئوی جالب یا کمدی تماشا کنید تا حواس شما رو از خوراکی و غذا، منحرف کند.

به خودتان بگویید که خوراکی مورد نظر رو در فرصت دیگری خواهید خورد

اگر تمام تلاش‌های  شما برای نادیده گرفتن براونی یا شیرینی، بی‌اثر بود و هوس غذایی از سر شما به در نرفت، به خودتان قول بدهید  که بعداً از خجالت دل خود در خواهید آمد. یعنی به خودتان بگویید که آن خوراکی هوس‌انگیز که ذهن شما رو به خود مشغول کرده است رو نه در آن لحظه، اما در پایان روز خواهید خورد. این احتمال وجود دارد که تا پایان روز، هوس خوردن آن خوراکی نیز کم‌کم فروکش کند و به فراموشی سپرده شود یا با گذشت زمان، خوراکی سالم‌تری جایگزین  آن شود.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


× هفت = 63