مشخصات رژیم‌های غذایی غلط با وعده‌های دروغین

جولای 6th, 2017 به‌دست admin پاسخ »

رژیم‌های غذایی غلط همان رژیم‌هایی هستند که وعده کاهش وزن زیاد در یک دوره خیلی کوتاه رو می‌دهند. این رژیم‌ها نه تنها سالم نیستند بلکه حتی یک کاهش وزن ماندگار و همیشگی رو هم به ما نمی‌دهند. برخی از این رژیم‌ها بسیار خطرناک هستند. با هم در ادامه مطلب، نگاهی بر خصوصیات رژیم‌های غلط اما رایج در جامعه می‌اندازیم.

Fad-Diets

بر اساس یک قانون کلی، هر روش رژیمی یا محصول رژیمی که خصوصیات زیر رو داشته باشد، فاقد نکات مثبت بوده و کاهش وزن ماندگار رو به همراه نخواهد داشت و باید از آنها پرهیز کرد:

  • ادعای کاهش وزن خیلی سریع (بیش از نیم تا یک کیلوگرم در هفته). کاهش وزن سالم به زمان نیاز دارد تا بدن ما خودش رو با شرایط جدید تطبیق بدهد.
  • ادعای کاهش وزن و حفظ وزن از دست‌رفته بدون نیاز به ورزش.
  • محدودیت‌های غذایی و عدم تعادل در رژیم.
  • تمرکز بر روی غذاهای خاص مثل دمنوش‌ها یا خوراکی‌های چربی‌سوز. هیچ مدرکی دال بر اینکه خوردن برخی خوراکی‌های خاص، کاهش وزن سریعتری به دنبال داشته باشد، وجود ندارد. تنها برخی مواد غذایی جنبه کمکی دارند اما هرگز به تنهایی، بدون رژیم و بدون ورزش، قادر به کوچکترین تغییر در وزن یا از آن مهمتر، در ترکیب بدن و درصد چربی بدن، نیستند.
  • اعدا بر اساس به اشتراک‌گذاری تصاویر قبل و بعد از رژیم.
  • به اشتراک‌گذاری پیام‌های تشکرآمیز مشتریان. در بسیاری از موارد، این پیام‌ها یا توسط خود پرسنل و یا در ازای پرداخت پول جهت تبلیغات نوشته شده‌اند.
  • هزینه‌های  بسیار بالا، مخصوصاً به عنوان پیش‌پرداخت و ابتدای امر. این هزینه‌ها معمولاً شامل هزینه داروها و قرص‌های لاغری، غذاهای رژیمی بسته‌بندی یا هر چیز دیگری که در برنامه به آنها اشاره شده و باید از همانجایی که رژیم رو دریافت می‌کنید، خریداری نمایید.

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، به یاد داشته باشید که وزن شما یک شبه زیاد نشده است و نباید انتظار داشته باشید که در مدت خیلی کوتاهی کم شود. همچنین، نباید به قرص‌ها، خوراکی‌های چربی‌سوز، مکمل‌های کاهنده وزن، دمنوش‌ها و امثال اینها دلخوش کنید. اگر این موارد صحت داشتند، هیچ فرد چاقی در جهان وجود نداشت (به خصوص در بین سلبریتی‌ها و افراد مشهور). اگر رژیم کاهش وزن به گونه‌ای باشد که پس از پایان آن نفس راحت کشیده و دوباره به عادات قبل خود برگردید، یک رژیم غذایی صحیح نیست. رژیم باید به گونه‌ای باشد که شما بتوانید به راحتی و با طیب خاطر تا همیشه از آن پیروی کنید.

برخی نکات برای یک کاهش وزن سالم و ماندگار عبارتند از:

  • خوردن صبحانه و حذف نکردن هیچ‌یک از وعده‌های غذایی.
  • داشتن تنوع در برنامه غذایی تا تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن از طریق غذاهای مختلف در اختیار بدن قرار بگیرند.
  • مراقب نوع چربی مصرفی خود باشید. از چربی‌های ترانس که در کیک‌ها، شیرینی‌جات، سوسیس و کالباس و مواد فراوری شده وجود دارند، پرهیز کنید. چربی اشباع و نمک رو هم محدود کنید (چربی اشباع در لبنیات پرچرب و گوشت پرچرب و امثال اینها وجود دارد). شاید با خود بگویید که این هم که محدودیت محسوب می‌شود. اما اینطور نیست. همه چربی‌های یکسان نیستند و ما به شما نمی‌گوییم که چربی رو به کلی از رژیم خود حذف کنید. بلکه چربی سالم رو جایگزین چربی ناسالم نمایید. چربی‌‌های سالم در ماهی سالمون، آووکادو، روغن زیتون، گردو، بادام و امثال این نوع مواد غذایی یافت می‌شود.
  • مصرف شکر رو کمتر کنید. اکثر خوراکی‌هایی که شکر زیاد دارند، بسیار چاق‌کننده بوده و ماده مغذی مفید چندانی در خود ندارند. پس ارزش اینکه خودتان رو با خوردن آنها چاق کنید رو ندارند. به علاوه، شکر زیاد، التهاب رو که منشأ بیماری‌های مختلف از دیابت و بیماری قلبی گرفته تا حتی سرطان رو در بدن زیاد می‌کند، افزایش می‌دهد.
  • خوراکی‌ها رو بیشتر از اینکه بنوشید، بجوید (به استثنای آب). یعنی به جای اینکه آبمیوه بخورید، خود میوه رو مصرف کنید تا هم فیبر و مواد مغذی بیشتری به بدن شما برسد، هم میوه کمتری مصرف کرده باشید و چاق نشوید و هم با کمک عمل جویدن، این پیام رو به مغز بفرستید که سیر شده‌اید. ما در یکا، تمام میوه‌ها، به جز موز و آووکادو، رو آزاد گذاشته‌ایم. اما آبمیوه‌ها در یکا آزاد نیستند. پس از خود میوه به جای آبمیوه استفاده کنید.
  • آب فراوان بنوشید (به خصوص در صورتی که ورزش می‌کنید یا در محیط گرم زندگی می‌کنید).
  • مراقب مقدار غذایی که در بشقاب می‌ریزید، باشید. چشم خود رو به اندازه درست غذایی که باید بکشید، عادت بدهید.
  • به طور منظم ورزش کنید. ورزش و فعالیتی رو انجام بدهید که از آن لذت می‌برید. نه ورزشی که دیگران به شما توصیه می‌کنند و شما رغبتی برای انجام آن ندارید. اگر می‌خواهید به بیماری دچار نشوید، روزانه نیم ساعت و اگر می‌خواهید وزن کم کنید، روزانه یک ساعت، در اکثر روزهای هفته، ورزش کنید.
  • در سایر ساعات روز که ورزش نمی‌کنید هم فعال باشید و تا جایی که می‌توانید برای مدت طولانی در یکجا ننشینید. مثلاً از پله به جای آسانسور استفاده کنید. وسیله نقلیه رو با فاصله از مقصد پارک کنید و بقیه راه رو پیاده طی کنید.

چرا افراد با وجود اینکه حدس می‌زنند که یک رژیم غلط است، باز هم از آن استقبال می‌کنند؟

مردم معمولاً هر روشی رو که به آنها قول کاهش وزن سریع بدهد، امتحان می‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند که بدون زحمت و در کمترین زمان به هدف برسند (به روش هلو برو تو گلو). در واقع، فقط چند روز آینده خود رو می‌بینند، نه چند سال آینده رو (آینده‌نگر نیستند یا ترجیح می‌دهند که فعلاً درباره آینده فکر نکنند).

همچنین، رژیم‌های غذایی غلط، کوتاه‌مدت هستند و نیازی نیست که فرد برای مدت طولانی در رژیم باشد (مثل رژیم دو هفته‌ای و امثال این رژیم‌ها). البته در این مدت کاهش وزن هم پیدا می‌کنند. اما این کاهش وزن در اثر از دست رفتن چربی نیست. بلکه فقط آب و عضلات بدن از دست رفته‌اند (که در واقع به هیچ‌وجه نباید از دست بروند و این یکی از بزرگترین اشتباهات رژیم‌های ناسالم است).

وقتی هم که این رژیم‌ها با محدودیت‌های شدید به پایان می‌رسند، فرد دوباره خودش رو در خوراکی‌های  دلخواه خود غرق می‌کند و چه بسا که وزن وی از قبل هم بیشتر شود (تقریباً در تمام موارد وزن به حالت اول برمی‌گردد و در بسیاری از موارد حتی از وزن اولیه هم بیشتر می‌شود. مگر اینکه فرد روش زندگی خود رو به طور کامل بعد از پایان رژیم، اصلاح کند که در رژیم‌های محدودکننده و کوتاه‌مدت، معمولاً افراد تغییر مثبتی در زندگی خود پس از رژیم به وجود نمی‌آورند و هنوز طبق عادات سابق خود عمل می‌کنند).

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  familydoctor.org

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


× سه = 21