چه نوع ورزشی برای مغز مفیدتر است؟

جولای 9th, 2017 به‌دست admin پاسخ »

ورزش، برای کل بدن مفید است و این شامل سلامتی مغز نیز می‌شود. اما در بین تمام ورزش‌ها، کدامیک، بیشتر فواید رو برای مغز دارند؟

mental-benefits-of-exercise

اکثر مطالعاتی که بر روی فواید ورزش انجام شده‌اند، از گردن به پایین رو مد نظر قرار داده‌اند (مثل قلب و ریه‌ها). اما مطالعات جدید، توجه بیشتری به مغز دارند. امروزه مشخص شده است که ورزش هوازی، اثرات بسیار مفیدی بر مغز می‌گذارد. ورزش، خطر از دست دادن حافظه و آلزایمر رو حتی در کسانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آن هستند، کمتر می‌کند.

یک مطالعه نشان می‌دهد که متابولیسم گلوکز در کسانی که یک تا دو ژن مرتبط با آلزایمر رو در خود دارند و روزانه حداقل 68 دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام می‌دهند، بهتر انجام می‌شود و این بدین معناست که مغز این افراد، نسبت به کسانی که فعالیت بدنی کمتری دارند، سالم‌تر است.

اما فایده ورزش برای مغز از جلوگیری از بیماری مغز هم فراتر رفته و تحقیقات نشان می‌دهند که حجم بخشی از مغز که با استدلال و منطق و فعالیت اجرایی مغز در ارتباط است، در کسانی که ورزش می‌ کنند، بزرگتر می‌باشد. نکته جالب این است که ورزش هوازی، هم ساختار مغز و هم عملکرد و فعالیت مغزی رو بالا می‌برد. همچنین، ورزش خلق و خوی افراد رو هم بهبود می‌بخشد.

ورزش به طرق مختلفی بر سلامت مغز اثر مفید می گذارد:

  • وقتی که ورزش می‌کنیم، ضربان قلب ما سریعتر شده و در نتیجه جریان خون رو به مغز افزایش می‌دهد. خون، اکسیژن مورد نیاز برای فعالیت مغزی رو به مغز می‌رساند (مغز بزرگترین مصرف‌کننده اکسیژن در بدن است).
  • فعالیت بدنی، میزان پروتئین خاصی رو در مغز افزایش می‌دهد که BDNF نام دارد. این ترکیب، سلول‌های مغزی رو ترمیم نموده و از آنها در برابر انحطاط محافظت می‌نماید. همچنین، به رشد سلول‌های جدید مغزی و سلول‌های عصبی کمک می‌کند.
  • ورزش، خطر بیماری‌هایی که بر روی مغز اثر می‌گذارند رو هم کمتر می‌کند. مثلاً، بالا بودن قند خون و پرفشاری خون، با کمک ورزش، کنترل می‌شوند.

ورزش‌های هوازی مثل دویدن و شنا کردن، بهترین ورزش‌ها برای مغز هستند زیرا این نوع ورزش‌ها در مقایسه با سایر ورزش‌ها، ضربان قلب رو بالا برده و خون بیشتری به مغز می‌رسانند. البته ورزش‌های قدرتی، مثل وزنه زدن، هم برای سلامتی مغز مفیدند. حال اگر شما ورزش هوازی رو با ورزش قدرتی ترکیب کنید، بیشترین و بهترین نتیجه رو خواهید گرفت.

پس اگر می‌خواهید از ورزش برای افزایش توان مغزی خود و سلامت این عضو مهم بدن کمک بگیرید، ورزش هوازی رو با ورزش قدرتی ترکیب کرده و همزمان انجام بدهید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


دو × 4 =