اثر انواع رژیم‌های غذایی بر وضعیت اجابت مزاج

جولای 13th, 2017 به‌دست admin پاسخ »

غذایی که می‌خوریم مسلماً بر اجابت مزاج تأثیر می‌گذارد. مدفوع از مقدار زیادی آب تشکیل شده است. بقیه مدفوع رو فیبر، باکتری، مخاط و سلول‌ها تشکیل می‌دهند. بنابراین، آنچه که از غذا، بر مدفوع اثر بسیاری دارد، فیبر موجود در غذ ا است. در ادامه مطلب، برخی از انواع رژیم‌های کاهش وزن و اثری که بر اجابت مزاج دارند رو مرور می‌کنیم.

How-Weight-Loss-Affect-Your-Poop

رژیم گیاهخواری

عدم مصرف گوشت و جایگزین کردن آن با غذاهای گیاهی، اجابت مزاج رو منظم می‌کند زیرا میوه و سبزیجات سرشار از فیبر هستند. این گروه از مواد غذایی، به مدفوع حجم داده، حرکات روده رو بیشتر می‌کنند و اجابت مزاج رو آسان‌تر و منظم‌تر می‌نمایند.

گیاهخواری مطلق

در این شیوه رژیمی هم مانند روش گیاهخواری نسبی، مدفوع حجیم و نرم و اجابت مزاج منظم خواهد بود. البته با توجه به اینکه در گیاهخواری مطلق، مصرف لبنیات هم قطع می‌شود، مدفوع نرم‌تر خواهد بود و حرکات روده نیز افزایش بیشتری خواهد داشت و نفخ و تولید گاز هم کمتر خواهد بود (به خصوص در کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند).

رژیم کتوژنیک

تأکید این رژیم بر مصرف پروتئین و چربی و کاهش مصرف کربوهیدرات (کمتر از 40 گرم کربوهیدرات در روز)، می‌باشد. رژیم کتوژنیک، وضعیت روده رو به هم می‌ریزد. فرد معمولاً دچار اسهال یا در برخی از موارد دچار یبوست می‌شود. در این نوع رژیم‌های غذایی که کربوهیدرات محدود می‌شود، فیبر کافی به بدن نمی‌رسد.

رژیم اتکینز

مشابه رژیم کتوژنیک، اما نه به شدت آن، در رژیم اتکینز هم مصرف پروتئین افزایش پیدا می‌کند. تا وقتی که فرد در برنامه غذایی خود سبزیجات کافی داشته باشد، حرکات روده هم خوب و مناسب خواهند بود. اما مشکل زمانی پیش می‌آید که مصرف پروتئین بسیار بالا باشد و پروبیوتیک یا فیبر هم مصرف نشود. در این صورت، ملاقات‌های فرد با سرویس بهداشتی، مکرر خواهد بود.

رژیم پالئو

این رژیم به شما اجازه می‌دهد که هر نوع گوشتی که می‌خواهید مصرف کنید. برخی از افراد از این فرصت آنقدر استفاده می‌کنند که از سوی دیگر بام می‌افتند. گوشت به زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد. این یعنی احتمال بروز یبوست رو بالا می‌برد. در رژیم پالئو، اجابت مزاج سخت‌تر و دیر به دیرتر انجام می‌شود. اما اگر در کنار گوشت ازمقادیر زیادی میوه و سبزیجات هم استفاده کنید، مشکل اجابت مزاج برطرف خواهد شد.

رژیم 30 روزه

در این رژیم شما موظف هستید که 30 روز، تمیز و سالم غذا بخورید. سالم غذا خوردن باعث می‌شود که از لحاظ اجابت مزاج کاملاً راحت و سالم باشید. پرهیز از خوردن غذاهای فراوری‌شده، حرکات روده رو طبیعی‌تر می‌کند. علت این است که بسیاری از مواد نگهدارنده و صمغ‌هایی که در غذاهای فراوری‌شده به کار می‌روند، روده رو مقید می‌کنند. وقتی که غذای سالم و کامل که فاقد این نگهدارنده‌ها و مواد اضافی است، خورده می‌شود (مثل میوه‌ها و سبزیجات)، در اجابت مزاج به مشکل بر نمی‌خورید.

رژیم ولومتریک (غذاهای حجیم)

اجابت مزاج در این رژیم، مانند دو لبه تیغ است. اگر مصرف سالاد رو بالا ببرید، طبیعتاً فیبر زیادی هم دریافت خواهید کرد و نتیجه این می‌شود که اجابت مزاج راحتی خواهید داشت. اگر از سوپ به مقدار زیاد استفاده کنید، با توجه به اینکه سوپ، فیبر چندانی ندارد، در ابتدا اجابت مزاج طبیعی دارید اما پس از مدتی مدفوع شل و کم خواهد بود. پس به هیچ‌وجه از سوپ به تنهایی به عنوان رژیم کاهش وزن استفاده نکنید وگرنه دود آن به چشم خودتان می‌رود.

رژیم مدیترانه‌ای

شاید بتوان گفت که این رژیم، سالم‌ترین رژیم برای سیر شدن و نیز اجابت مزاج سالم، است. تعادل چربی و فیبر در رژیم مدیترانه‌ای، باعث می‌شود که اجابت مزاج، طبیعی باشد. علاوه بر این، برخی از ترکیباتی که در تهیه غذاهای رژیم مدیترانه‌ای به کار می‌روند نیز حرکات روده رو بهبود می‌بخشند (مثل چیلی).

 از هر روش رژیمی که برای کاهش وزن خود استفاده می‌کنید، دقت کنید که فیبر کافی از طریق میوه و سبزیجات به بدن شما برسد تا اجابت مزاج شما هم سالم و طبیعی باشد. اجابت مزاج سالم، نشانه‌ای از سلامت عمومی بدن است و هر گونه اختلال در این امر، کل بدن رو تحت تأثیر قرار می‌دهد (حتی روی خلق و خو هم تأثیر دارد). اگر از رژیم کم‌کربوهیدرات استفاده می‌کنید، دقت کنید که حتماً روزانه حداقل 25 گرم فیبر در برنامه غذایی خود داشته باشید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


هفت × = 21