6 نکته که باید درباره عضلات بدن خود بدانید

جولای 16th, 2017 به‌دست admin پاسخ »

وقتی که صحبت از عضلات می‌شود، ذهن ما به سرعت به یاد عضلات شکم، چهارسر ران، دوسر بازو و سه‌سر بازو می‌افتد اما بدن ما صدها عضله دیگر نیز دارد. عضلات، 30 درصد از وزن بدن یک زن رو تشکیل می‌دهند. هر قدر که عضلات بدن شما بیشتر باشد، انرژی بیشتری می‌سوزانید. گرچه با بالا رفتن سن، عضلات بدن تحلیل می‌روند اما خوشبختانه، می‌توان با ورزش و تغذیه مناسب از این امر جلوگیری کرد یا آن رو به حداقل رساند.

هر قدر که عضلات بدن بیشتر باشند، متابولیسم بالاتر خواهد بود

این مورد یکی از چالش‌های کاهش وزن است زیرا وقتی که به صورت غیراصولی و یا سریع، وزن کم می‌کنیم، متابولیسم ما هم به دلیل تحلیل رفتن عضلات بدن، افت پیدا می‌کند. پس ما نباید اجازه بدهیم که عضلات بدن در اثر رژیم کاهش وزن، تحلیل بروند و باید با انجام تمرینات قدرتی به مدت چندین ماه، عضلات رو تقویت کرده و متابولیسم رو بالا نگه داریم. رژیم غذایی ما هم باید پروتئین کافی داشته باشد تا عضلات بدن از بین نروند. پس حتماً زیر نظر یک متخصص تغذیه رژیم کاهش وزن خود رو شروع  کنید و سرخود اقدام نکنید.

خوردن سبزیجات به حفظ عضلات کمک می‌ کند

حتماً با بسیاری از مواد غذایی پروتئینی آشنایی دارید اما شاید ندانید که نیترات موجود در میوه‌ها و سبزیجات، به افراد کمک می‌کند که در حین ورزش، اکسیژن کمتری مصرف کنند و عضلات بیشتر به کار گرفته شوند. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهند که هر قدر که پتاسیم رژیم غذایی بیشتر باشد (مثلا با مصرف اسفناج، بروکلی، کلم‌پیچ، طالبی و موز)، عضلات بدن بهتر حفظ می‌شوند.

یائسگی به عضلات صدمه می‌زند

هورمون استروژن با قدرت عضلات در ارتباط است. این یعنی اگر مقدار استروژن در بدن کم شود، عضلات نیز ضعیف‌تر می‌شوند. یکی از عواملی که می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد، مصرف مکمل ویتامین D است. اما این روش به تنهایی نمی‌تواند از تحلیل رفتن عضلات جلوگیری کند. بلکه باید تمرینات قدرتی نیز انجام بدهید. بهتر است که دو تا سه روز در هفته رو به انجام ورزش‌های قدرتی اختصاص بدهید.

مراقب هیولای فیتنس باشید!

ورزش کردن و رفتن به باشگاه، بسیار خوب است اما اگر فشار بیش از حد به بدن خود بیاورید و زیاده‌روی کنید، دچار مشکلی به نام رابدومیولیز می‌شوید. در این حالت، سلول‌های عضلانی، در اثر تمرین زیاد، می‌شکنند و پروتئین از آنها خارج شده و وارد جریان خون می‌شود. اگر این موضوع به موقع تشخیص داده و جلوی آن گرفته نشود، می‌تواند به کلیه‌ها صدمه بزند و حتی مرگ رو به دنبال داشته باشد.

البته این یک امر نادر است و فرضاً زمانی رخ می‌دهد که فرد در همان جلسه اول ورزشی، 70 مرتبه شنا بر روی زمین برود. به همین دلیل توصیه می‌شود که به تدریج پیش بروید و چنانچه در اثر ورزش دچار درد شدید عضلانی، ضعف غیرطبیعی یا ادرار به رنگ نوشابه کولا شدید، حتماً به اورژانس مراجعه کنید. فراموش نکنید که باید همیشه در ورزش، آبرسانی کافی به بدن انجام بدهید.

التهاب ممکن است که به ترمیم عضلات کمک کند

بعد از ورزش، ممکن است که بخواهید برای از بین بردن کوفتگی ورزشی خود از داروهای مسکن استفاده کنید. اما باید بدانید که این احساس کوفتگی در واقع برای شما خوب است. در حقیقت، در این مرحله، عضلات شروع به بازسازی خود می‌کنند و در نتیجه التهاب در بدن بالا می‌رود. به جای استفاده از داروهای مسکن از کمپرس یخ یا رطوبت گرم برای برطرف نمودن کوفتگی خود کمک بگیرید.

عضلات شما مسئول فلج شما درخواب هستند اما برخی نام اشتباه و خرافی بختک رو بر روی آن می‌گذارند

در طی برخی از مراحل خواب، عضلات بدن فلج می‌شوند. وقتی که وارد چرخه REM در خواب می‌شویم، انتقال‌دهنده‌های عصبی، آن دسته از سلول‌های مغزی رو که به عضلات اجازه فعال بودن می‌دهند رو خاموش می‌کنند. اگر شما در مرحله REM خواب خود، بیدار شوید، عضلات شما هنوز در مرحله فلج به سر می‌برند و در نتیجه شما نه می‌توانید حرف بزنید و نه می‌توانید حرکت کنید و همین امر موجب وحشت شما می‌شود. خوشبختانه، فلج خواب، خطرناک نیست و حداکثر چند دقیقه کوتاه به طول می‌انجامد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


1 × دو =