آنچه که هوس‌های غذایی سعی دارند به شما بگویند

آگوست 10th, 2017 به‌دست admin پاسخ »

زنان بیشتر از مردان دچار هوس غذایی می‌شوند. گاهی این هوس‌‌های غذایی ناشی از کمبود در بدن هستند و در واقع بدن ما در حال پیام فرستادن به ماست تا این کمبودها رو برطرف کنیم. گاهی نیز حاکی از این هستند که یک بیماری یا مشکل در راه است و باید به آن توجه شود. با هم در ادامه مطلب،‌ نگاهی به چند نمونه از دلایل بروز هوس غذایی می‌اندازیم.

Food-Cravings

سردرد میگرنی

هوس خوردن یک خوراکی خاص، می‌تواند به مراحل ابتدایی سردرد میگرنی منجر شود. این مرحله اولیه، قبل از اینکه به سردرد واقعی میگرن تبدیل شود، می‌تواند چند دقیقه یا حتی تا سه روز به طول بیانجامد. یکی از رایج‌‌ترین این نوع هوس‌ها، هوس خوردن خوراکی‌های شیرین و به خصوص شکلات است. همین باعث شده است که برخی افراد تصور کنند که خوردن شکلات، میگرن ایجاد می‌کند. اما در واقع، خوردن شکلات باعث میگرن نشده است بلکه هوس شکلات،‌ نشانه این است که میگرن در راه است.

ابتلا به پیش‌دیابت یا دیابت

اگر دائم هوس شدید برای خوردن مایعات دارید تا تشنگی شدید رو فروکش کنید، شاید به این علت باشد قند خون شما در محدوده طبیعی نیست و باید به پزشک مراجعه کنید. تشنگی زیاد، اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که قند خون بالا رفته است. بدن سعی می‌کند این قند اضافی رو از طریق ادرار دفع کند. این یعنی شما باید دفعات بیشتری ادرار کنید و لذا بدن شما دچار کم‌آبی شده و احساس تشنگی می‌کنید.

کمبود آهن

هوس غذایی به ندرت می‌تواند ناشی از کمبود مواد مغذی در بدن باشد. اما اگر هوس خوردن یخ به سر شما زد، می‌تواند نشانه کم‌خونی فقر آهن در شما باشد. علت این امر هنوز به طور دقیق مشخص نیست. یخ فاقد آهن است. پس قاعدتاً نباید در اثر کمبود آهن، هوس خوردن یخ داشته باشیم. اما به نظر می‌رسد که یخ، هوشیاری افرادی که کمبود آهن دارند رو بالا می‌برد (کمبود آهن باعث ضعف و کمبود هوشیاری می‌شود).

کم‌آبی بدن

آیا اشتیاق زیادی به خوردن چیپس دارید؟ شاید بدن شما دچار کمبود مایعات شده است. بدن ما همیشه سعی می‌کند که تعادل مایعات رو در خود، حفظ کند. اما گاهی وقتی که مایعات و الکترولیت‌های بدن از دست می‌روند و تعادل آنها برهم می‌خورد، بدن از طریق هوس خوردن مواد غذایی سعی در رفع این مشکل دارد. هوس خوردن خوراکی‌های شور، مثل چیپس، از این جهت اتفاق می‌افتد که سدیم موجود در این خوراکی‌ها برای برقراری تعادل مایعات بدن،‌ ضروری است. توصیه می‌شود که در چنین شرایطی، به جای چیپس، سس سویا یا آب سبزیجات بنوشید.

کمبود خواب

کمبود خواب، هوس خوردن خوراکی‌های ناسالم و غیرمفید رو افزایش می‌دهد. عدم برخورداری از خواب  کافی، فعالیت بخش‌هایی از مغز رو که مسئول تصمیم‌گیری و قضاوت‌ هستند، کُند کرده و فعالیت مراکز عمقی مغز که مسئول پاداش‌دهی به خود هستند رو افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، وقتی که کمبود خواب داریم، تصمیم‌گیری برای انتخاب غذاهای سالم، برای ما سخت‌تر می‌شود و بیشتر به خوردن غذاهایی که طعم آنها برای ما مطلوب‌تر است، حتی با وجود اینکه می‌دانیم برای ما ضرر دارند، تمایل پیدا می‌کنیم. این امر یکی از دلایلی است که باعث می‌شود  کسانی که کمتر از میزان طبیعی می‌خوابند، دچار اضافه‌وزن یا چاقی می‌شوند. پس سعی کنید که هر شب، هفت تا هشت ساعت خواب باکیفیت داشته باشید.

خوردن غذاهای تکراری

تنوع، بخش مهمی از زندگی است. تنوع، حتی هوس‌های غذایی رو هم از بین می‌برد. پس دستور تهیه انواع غذاهای سالم رو یاد بگیرید و تهیه آنها رو تمرین کنید. غذا نه تنها از نظر نوع مواد مغذی موجود در آن، بلکه از نظر طعم و بافت هم باید تنوع داشته باشد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


9 + = هجده