5 راه آسان برای خاموش کردن ژن‌های چاقی

سپتامبر 7th, 2017 به‌دست admin پاسخ »

تغییر در عادات غذایی و نحوه زندگی، می‌تواند ژن‌هایی که مسئول ذخیره چربی در بدن هستند رو خاموش کند. در ادامه مطلب، با شما از 5 نمونه از راه‌های آسان برای خاموش نگه داشتن این ژن‌ها، صحبت می‌کنیم.

Turn-Off-Your-Fat-Genes

مصرف چربی‌های اشباع و شکر رو کاهش بدهید

همه می‌دانیم که مصرف چربی‌های اشباع و شکر برای بدن مضر است. اما نکته جالب این است که این نوع از اقلام غذایی، ژن‌های ما رو تحت تأثیر قرار داده و آنها رو برای افزایش وزن ما برنامه‌ریزی می‌کنند. موادغذایی سرشار از چربی‌های اشباع، حتی اگر مقدار انرژی دریافتی روزانه رو بیشتر هم نکنیم و ثابت نگه داریم، باز هم باعث افزایش وزن می‌شوند. به نظر می‌رسد که علت این امر این است که این نوع مواد غذایی، ژن‌های ذخیره چربی رو روشن می‌کنند.

مکمل ویتامین مصرف نکنید

افزایش میزان ویتامین‌های B در بدن، با افزایش شیوع چاقی و دیابت در ارتباط است. محققان معتقدند که شیر خشک‌های غنی‌شده با ویتامین، ژن‌های چاقی رو تحریک به فعالیت می‌کنند. اکثر افراد در مصرف ویتامین از طریق مکمل و قرص، زیاده‌روی می‌کنند و مازاد نیاز واقعی بدن، دریافت می‌نمایند و همین امر می‌تواند به آنها صدمه بزند. بهترین راه دریافت ویتامین، تأمین آن از طریق مواد غذایی است.

مراقب غذاهای کنسروی باشید

مشکل این نوع مواد غذایی، وجود ترکیبی به نام BPA یا بیسفنول A در آنهاست. از این ماده برای تهیه پلاستیک نرم، ظروف پلاستیکی و نیز لایه داخلی قوطی کنسرو استفاده می‌شود. این ترکیب، بر روی ژنتیک انسان اثراتی برجای می‌گذارد. BPA، از ظرف به داخل غذاهای اسیدی یا چرب، مثل گوجه‌فرنگی، ماهی تن و شیرخشک، نشت پیدا می‌ کند. پس از خوراکی‌های کنسروی استفاده کنید که بر روی ظرف آنها، عنوان “بدون BPA” قید شده باشد.

صبح‌ها به پیاده‌روی بپردازید

قرار گرفتن در معرض مستقیم تابش خورشید بین ساعت هشت صبح تا ظهر، احتمال افزایش وزن رو، بدون در نظر گرفتن میزان فعالیت بدنی فرد، مقدار غذای مصرفی یا سن فرد، کاهش می‌دهد. احتمالاً این مسأله به این علت است که نور صبحگاهی، متابولیسم رو تطبیق داده و اثر ژن‌های چاقی رو کمتر می‌کند.

تا جایی که می‌توانید از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنید

باکتری‌های روده ما، نقش بسیار مهمی در کنترل ژن‌های چاقی ایفا می‌کنند و این کار رو با کمک فیبر موجود در غذا و تشکیل اسیدهای چرب کوتاه‌زنجیره (SCFAs) مثل بوتیرات، انجام می‌دهند. این ترکیبات، استعداد ژنتیکی ما در افزایش وزن و ابتلا به دیابت رو رام کرده و در کنترل خود در می‌آورند. وقتی که برای کوچک‌ترین آبریزیش بینی و هر بیماری پیش‌پاافتاده‌ای، آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنیم، باکتری‌های روده رو دچار اختلال می‌نماییم و در نتیجه توانایی آنها رو برای ساختن اسیدهای چرب کوتاه‌زنجیره، کاهش می‌دهیم. لذا دیگر نمی‌توانند آنطور که باید، ژن‌های چاقی رو تحت کنترل خود نگه دارند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.rd.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


چهار − = 2