راهی برای خوردن پیتزا و وزن کم کردن

اکتبر 23rd, 2017 به‌دست admin پاسخ »

دهان همه ما با فکر کردن به خوراکی‌هایی مثل برگر و چیپس سیب‌زمینی، آب می‌افتد. اما به نظر می‌رسد که این وسوسه غذایی با تلاش برای کاهش وزن، سازگاری چندانی ندارد. برخی معتقدند که خوردن این نوع خوراکی‌ها اگر جنبه زیاده‌روی نداشته باشد و فقط هر از گاهی صورت بگیرد، اشکالی ندارد و جرم محسوب نمی‌شود. اما آیا این نظریه، جنبه علمی هم دارد و یا نادرست و غیرمنطقی است؟

How-Pizza-Can-Help-You-Lose-Weight

خوشبختانه علم به ما می‌گوید که اگر هر از گاهی به وسوسه‌های غذایی خود پاسخ مثبت بدهیم، مشکلی برای کاهش وزن ما پیش نمی‌آید و حتی خوب هم هست.

در یک مطالعه که در مجله Consumer Psychology  به چاپ رسیده است، محققان پرتغالی از داوطلبان شرکت‌کننده در این تحقیق، خواستند که در کل هفته، 10500 کالری مصرف کنند. اما از نیمی از آنها خواسته شد که روزانه 1500 کالری و گروه دیگر روزانه 1300 کالری به مدت شش روز، مصرف کنند و بقیه کالری رو برای روز آخر هفته (مثلاً روز جمعه) بگذارند و هر طور که می‌خواهند از این کالری باقیمانده استفاده کنند.

در پایان دو هفته، هر دو گروه، کاهش وزن داشتند. اما کسانی که روز آخر هفته رو به خوردن غذای مورد علاقه خود اختصاص داده بودند، احساس شادتر و انگیزه بیشتری برای ادامه رژیم کاهش وزن، از خود نشان دادند. چطور چنین چیزی ممکن است؟

مطالعات نشان دادند که اگر هر از گاهی غذای مورد علاقه خودمان رو که همخوانی با برنامه کاهش وزن ندارد، مصرف کنیم، احتمال اینکه رژیم رو رها نکرده و در این راه موفق شویم رو بیشتر می‌کند.

کلید موفقیت در این روش این است که از قبل، برای روزی که می‌خواهیم قوانین رو بشکنیم، برنامه‌ریزی داشته باشیم. داشتن برنامه‌ریزی از این جهت مهم است که اگر ما بدون برنامه‌ریزی اقدام به خوردن مثلاً یک عدد دونات کنیم، احساس شکست کرده و فکر می‌کنیم که کاهش وزن خود رو از بین برده‌ایم و حتی ممکن است احساس عذاب وجدان ما تا جایی پیش برود که کلاً قید رژیم گرفتن رو بزنیم.

اما اگر از قبل برای خوردن غذای مورد علاقه خود برنامه‌ریزی کرده باشیم، حس عذاب وجدان به سراغ ما نمی‌آید چون در برنامه خود برای جبران آن، راه‌هایی در نظر گرفته‌ایم. البته باید دقت داشته باشیم که در خوردن غذای مورد علاقه خود زیاده‌روی نکنیم.

پس، از خوردن غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید و تنها کاری که باید بکنید این است که جانب اعتدال رو رعایت کنید. برنامه کاهش وزن یکا هم با همین دیدگاه طراحی شده است و به شما امکان استفاده از تمام غذاهای دلخواه رو می‌دهد. در واقع خود شما هستید که غذاها رو طبق سلیقه خود انتخاب کرده و برای خود برنامه غذایی درست می‌کنید و تنها نکته‌ای که مهم است این می‌باشد که از مقدار امتیاز روزانه تعیین شده برای خود، فراتر نروید و از افراط و تفریط بپرهیزید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.rd.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


− 5 = چهار