معنی برخی از انواع هوس‌های غذایی و روش مقابله با هر یک

نوامبر 6th, 2017 به‌دست admin پاسخ »

حتی اگر پشتکار رژیمی قوی داشته باشیم، بازهم مواقعی هست که نمی‌توانیم در برابر هوس‌های غذایی مقاومت کنیم. ما تصور می‌کنیم که طعم، شیرینی و چربی غذاها باعث بروز هوس‌های غذایی می‌شوند. گرچه این مورد تا حدودی درست است اما بیشتر به عاداتی که با آنها بزرگ شده‌ایم، ربط دارد. گاهی نیز ناشی از کمبودهای تغذیه‌ای خاص در بدن است. در ادامه مطلب درباره دلایلی که پشت هر هوس غذایی وجود دارد صحبت می‌کنیم و روش‌های مقابله با آنها رو هم مرور می‌نماییم.

Food-Cravings-Meanings

هوس خوردن غذاهای شور

این مورد می‌تواند از نشانه‌های کمبود آب در بدن و یا کمبود یک ماده معدنی یا برهم خوردن تعادل الکترولیت‌ها در بدن باشد. برای فرونشاندن این هوس غذایی، به جای استفاده از چپیس و تنقلاتی از این دست، کمی از مغزها مصرف کنید. بدین ترتیب، هم مواد مغذی مفید مثل چربی‌های سالم، پروتئین و ویتامین به بدن شما می‌رسد و هم هوس خوردن غذای شور فروکش می‌کند.

همچنین به قدر کافی به بدن خود آبرسانی کنید و مواد غذایی سرشار از پتاسیم مصرف کنید (مثل آووکادو و سیب‌زمینی شیرین). پتاسیم، آب رو وارد سلول‌های بدن می‌کند و از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌نماید. مصرف سدیم رو کمتر کنید تا بدن شما دچار کم‌آبی و به دنبال آن هوس خوردن غذاهای شور نشود. غذاهای پرنمک مثل غذاهای فراوری‌شده و رستورانی رو از برنامه غذایی خود حذف کنید تا ظرف مدت چند هفته، هوس خوردن غذاهای شور در شما فروکش کند.

هوس خوردن شیرینی‌جات

قند و شکر، اعتیادآور هستند. هر قدر که شکر بیشتری مصرف کنیم، اشتیاق ما برای مصرف شکر بیشتر، افزایش پیدا می‌کند. هر زمان که هوس خوردن شیرینی‌جات به سراغ‌تان آمد، از میوه استفاده کنید. میوه‌ها حاوی قند طبیعی و کربوهیدرات هستند اما در عین حال، حاوی فیبر و سایر مواد مغذی نیز می‌باشند. لذا یک تعادل در قند مصرفی شما ایجاد می‌کنند و از بالا رفتن ناگهانی قند خون جلوگیری می‌نمایند. بهتر است که میوه رو همراه با کمی ماده غذایی پروتئینی مثل ورقه‌های گوشت بوقلمون مصرف کنید تا خاصیت سیرکنندگی بیشتری داشته باشد.

می‌توانید به مرور از شیرینی مصرفی خود کم کنید. به این ترتیب در طول هفته‌هایی آتی به میزان چشمگیری از شکر مصرفی‌ شما کاسته می‌شود و عادات صحیح غذایی به مرور جایگزین عادت غلط خواهند شد و مدیریت هوس خوردن شیرینی‌جات برای شما آسان‌تر خواهد بود.

هوس‌های غذایی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی

بسیاری از خانم‌ها، یک هفته مانده به دوران قاعدگی، اشتیاق زیادی به غذا پیدا می‌کنند. احتمالاً این امر به دلیل افزایش سطح هورمون‌های استرژن و پروژسترون در بدن است. البته جای نگرانی نیست زیرا این اشتیاق شدید غذایی، موقتی بوده و پس از چند روز رفع می‌شود.

سعی کنید که در این مدت، در کل روز از میان‌وعده‌های کم‌حجم استفاده کنید. همچنین، لازم نیست که به کلی خودتان رو از خوردن غذاهای شیرین یا چرب، محروم کنید زیرا محرومیت کامل، اشتیاق و ولع خوردن این نوع مواد غذایی رو بیشتر می‌کند. برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به کاهش هوس‌های غذایی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی کمک می‌کنند. بدین منظور، بعضی از کارشناسان توصیه می‌کنند که از 200 تا 300 میلی‌گرم منیزیم و 100 تا 200 میلی‌گرم ویتامین‌های B استفاده شود.

هوس غذایی به صورت پرخوری در دیروقت شب

هورمون‌های کنترل‌کننده اشتها، مثل گرلین و لپتین و کورتیزول، تحت تأثیر کمبود خواب قرار می‌گیرند. عدم تعادل این هورمون‌ها، منجر به گرسنگی و اشتیاق برای خوردن کربوهیدرات می‌شود. گاهی نیز از سر بی‌حوصلگی و بی‌کاری در شب، به غذا خوردن روی می‌آوریم تا فقط سر خود رو گرم کرده باشیم. تماشای تلویزیون هم یکی از محرک‌های پرخوری است.

یکی از مشکلات مهم پرخوری در دیروقت، اثر منفی است که این کار بر هضم غذا گذاشته و خواب راحت رو از ما سلب می‌کند. اگر گرسنگی واقعی باشد، می‌توان آن رو با یک میان‌وعده ساده و کوچک، کنترل کرد. اگر گرسنگی کاذب باشد، باید حواس خودتان رو به چیز دیگری معطوف کنید که ربطی به غذا ندارد. مثلاً می‌توانید جدول حل کنید یا بافتنی ببافید. دست‌ها و ذهن خود رو مشغول نگه دارید. تحقیقات نشان می‌ دهند که اگر صبحانه مناسب بخوریم، احتمال پرخوری در دیروقت شب، کمتر می‌شود. صبحانه پروتئینی بخورید تا در شب اشتیاقی به خوردن غذاهای پرچرب پیدا نکنید.

در مواجه با هر نوع هوس غذایی، قانون 30 دقیقه رو به کار بگیرید

اکثر هوس‌های غذایی، با گذشت 15 تا 30 دقیقه، فروکش می‌کنند. بنابراین، نیم ساعت صبر کنید. حتی از تایمر استفاده کنید و آن رو روی نیم ساعت بعد تنظیم نمایید. هوس‌های غذایی مانند یک موج می‌مانند. یعنی یک اوج و یک فرود دارند. اکثر افراد، حتی قبل از اینکه هوس غذایی با قله خود برسد، به سراغ غذا می‌روند. اما اگر کمی صبر کنید، هوس غذایی از نقطه اوج خود فرود آمده و فروکش می‌کند. کافیست در ذهن خود تصور کنید که از نقطه اوج هوس غذایی، فرود آمده‌اید. برای اینکه مدت نیم ساعت سر خود رو گرم نمایید، می‌توانید به پیاده‌روی بپردازید. تحقیقات نشان می‌دهند که پیاده‌روی سریع به مدت 15 دقیقه، هوس خوردن غذاهای چاق‌کننده رو از بین می‌برد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


+ 1 = چهار