5 نشانه اینکه وقت آن رسیده درباره کاهش وزن، جدی باشید

ژانویه 18th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

گفتن اینکه می‌خواهیم وزن کم کنیم، کار ساده‌ای است. همچنین، داشتن رژیم صحیح و رفتن به باشگاه هم در ابتدا راحت به نظر می‌رسد. اما پس از چند هفته، انگیزه ما کاهش پیدا می‌کند و عادات ناسالم قدیم، دوباره خودنمایی می‌کنند. کم‌کم هوس‌های غذایی نیز شروع شده و احساس خستگی و دلزدگی می‌کنیم. روابط اجتماعی ما نیز کمتر می‌شوند زیرا از این می‌ترسیم که در دورهمی‌ها دچار پرخوری شویم. کلاس‌های ورزشی هم دیگر آن جذابیت اولیه رو ندارند. آیا این تجربیات برای شما هم آشنا هستند؟

Serious-About-Weight-Loss

بسیاری از ما در دام رژیم یویو می‌افتیم. یعنی اول تصمیم می‌گیریم که وزن کم کنیم و برنامه رو با انگیزه زیادی شروع می‌کنیم. اما به مرور از انگیزه ما کاسته شده و به جایی می‌رسیم که کاهش وزن رو رها می‌کنیم. اما وقت آن رسیده که جدی باشیم. چه هدف ما کم کردن 2 کیلوگرم باشد و چه 70 کیلوگرم، فرقی نمی‌کند، باید با خودمان روراست بوده و جدی برخورد کنیم.

اما از کجا بدانیم که زمان این رسیده که در کاهش وزن، جدی باشیم؟ از کجا بفهمیم که این بار مانند دفعات قبل از برنامه روگردان نخواهیم شد؟ اگر 5 علامت زیر رو دارید، یعنی به جایی رسیده‌اید که صد در صد می‌خواهید عزم خود رو جزم کرده و وزن کم کنید.

1 -  منتظر شروع برنامه هستید

اگر واقعاً می‌خواهید وزن کم کنید اما هر بار شروع آن رو به فردا یا هفته دیگر موکول می‌کنید،‌ یعنی آنطورها که باید جدی نیستید. برای کاهش وزن، هیچ زمان مشخص و ایده‌آلی وجود ندارد. اگر منتظر هستید که شرایط زندگی‌تان بهتر شود یا استرس زندگی‌تان کمتر شود و بعد رژیم رو شروع کنید، باید بدانید که زندگی همیشه دارای استرس و فراز و نشیب است و با این طرز فکر، هیچ‌وقت کاهش وزن رو شروع نخواهید کرد.

هیچ زمانی بهتر از همین حالا نیست. چرا باید یک روز دیگر رو هم هدر داد؟ پس از همین حالا با برداشتن اولین قدم ساده مثل یک پیاده‌روی کوتاه، یا استفاده از پله به جای آسانسور، شروع کنید.

با یک نفر که مورد اطمینان و علاقه شماست درباره تصمیم خود برای کاهش وزن صحبت کنید. سپس، سه کار ساده رو که می‌توانید همین امروز برای بهبود وضعیت سلامتی خود انجام بدهید رو یادداشت کنید (مثل نوشیدن آب کافی، راه رفتن در اطراف اتاق یا خوردن دو قاشق غذای کمتر از همیشه. با نوشتن و صحبت کردن درباره این تصمیمات، امکان اینکه به برنامه و تصمیم خود وفادار بمانید، بیشتر می‌شود. با برداشتن قدم‌های کوچک، کم‌کم این توانایی رو پیدا می‌کنید که قدم‌ها رو بیشتر و بزرگتر کنید.

2 -  نمی‌توانید کارهای روزمره رو با راحتی انجام بدهید

آیا دیگر نمی‌توانید همپای کودکان خود با آنها بازی کنید؟ آیا بالا رفتن از پله برای شما با تنگی نفس همراه است؟ آیا مجبور هستید به پوشیدن لباس‌های سایز بزرگ رضایت بدهید؟ ورزش منظم و اصلاحات غذایی به شما کمک می‌کنند تا به فرد بشاش، چالاک و سرزنده‌ای که در گذشته بودید، تبدیل شوید و زندگی پربارتری داشته باشید.

برای افزایش انگیزه خود، فهرستی از کارهایی که دوست دارید انجام بدهید اما به دلیل اضافه‌وزن، برای انجام آنها به مشکل برمی‌خورید رو تهیه کنید. کاهش وزن، تنها به پوشیدن شلوار سایز کوچکتر محدود نمی‌شود. بلکه به شما کمک می‌کند تا به خیلی جنبه‌های دیگر زندگی خود، رونق بدهید. فهرستی که تهیه می‌کنید، می‌تواند به شما انگیزه بدهد. این فهرست می‌تواند شامل تمام اهداف و رؤیاهای شما، چه کوچک و چه بزرگ، باشد. برای شروع فعالیت بدنی، بهترین قدم برای شروع، پیاده‌روی است زیرا ساده و قابل انجام است. پس از همین امروز، پیاده‌روی رو شروع کنید.

3 -  با مشکلات مزمن سلامتی روبرو هستید

اضافه‌وزن و چاقی، فشار زیادی به بدن وارد کرده و خطر بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن، مثل دیابت نوع 2، بیماری قلبی-عروقی و سکته، سندرم متابولیسم، برخی از سرطان‌ها،‌ قطع تنفس در حین  خواب، اوستئوآرتریت، بیماری کیسه صفرا، کبد چرب، مشکلات بارداری و مرگ زودرس، رو افزایش می‌دهد. بسیاری از این مشکلات، علائمی از خود بروز نمی‌دهند اما این بدین معنی نیست که در بدن وجود ندارند و بالاخره روزی خواهد رسید که خود رو نشان خواهند داد. به خصوص اگر سابقه خانوادگی ابتلا به هر یک از این مشکلات وجود داشته باشد، باید حتماً فکری به حال اضافه‌وزن خود کنید. در این صورت، کاهش وزن دیگر یک گزینه برای زیبایی محسوب نمی‌شود بلکه یک گزینه واجب و ضروری است.

اگر سال‌هاست که چک‌آپ انجام نداده‌اید، بهتر است که به پزشک مراجعه کرده و سلامتی خود رو بررسی کنید. اگر هم احساس می‌کنید که سلامتی شما دچار مشکل شده است،‌ درمان رو در اسرع وقت شروع کنید. از پزشک خود بپرسید که چه نوع فعالیت بدنی باید انجام بدهید و چه محدودیت‌های غذایی رو باید در رژیم خود رعایت کنید.

4 -  به راحتی تسلیم می‌شوید

آیا با خوردن یک کلوچه یا از دست دادن یک جلسه ورزشی، کل برنامه رو کنسل می‌کنید؟ اگر چنین است باید بدانید که در اشتباه هستید و با یک بار و دو بار اشتباه، نباید کل برنامه رو رها کرد. باید یاد بگیرید که خود رو ببخشید و دوباره به برنامه برگردید. سلامتی و مشکلات وزنی در اثر یک اشتباه کوچک در طی 24 ساعت، ایجاد نمی‌شوند. آنچه که باعث افزایش وزن و به خطر افتادن سلامتی می‌شود، نه در طی یک روز بلکه در طی مدت‌های طولانی و هفته‌ها به وقوع می‌پیوندد. پس با یک بار اشتباه، مشکلی ایجاد نمی‌شود و کل برنامه صدمه نمی‌بیند.

لازم نیست که عالی باشید. فقط کافیست که به تلاش خود ادامه داده و آن رو رها نکنید. برای هر اشتباه خود رو سرزنش نکنید. همه ما اشتباه می‌کنیم. مهم این است که بعد از اشتباه، چه تصمیمی می‌گیریم. پس، بعد از هر اشتباه، تصمیمات سالم و درست بگیرید.

5 -  به کسانی که وزن کم کرده‌اند، غبطه می‌خورید

اگر از بابت اندازه و وزن خود احساس معذب بودن در جمع می‌کنید و یا به کسانی که وزن کم کرده‌اند، حسادت می‌کنید، وقت آن رسیده که انرژی خودتان رو بر روی پیشرفت خودتان متمرکز کنید. این احساسات، علامت چیزی عمیق‌تر در درون شما هستند که باید مورد توجه قرار بگیرد. کاهش وزن،‌ تنها به معنی خوردن غذای صحیح و ورزش نیست. در بسیاری از موارد، کاهش وزن به اهمیت قائل شدن برای خود و ایجاد تغییرات رفتاری در خود برای رسیدن به دستاوردهای مثبتی که شایستگی آنها رو داریم، مربوط می‌شود.

خودتان رو با بقیه مقایسه نکنید. شرایط زندگی و موقعیت‌های هر فرد با فرد دیگر تفاوت دارد. پس به جای اینکه زندگی خود رو صرف افسوس خوردن بابت کند بودن متابولیسم خود و حسرت خوردن به کاهش وزن موفقیت‌آمیز دیگران، صرف تمرکز بر روی خود کنید. دفعه بعد که دچار حس حسادت شدید، به خودتان یادآوری کنید که شما هم مستحق چیزهای خوب در زندگی هستید و با تصمیم قاطع و درست، می‌توانید به آرزوهای خود دست پیدا کنید. کاهش وزن یک ضعف نیست، بلکه نشانه اراده و فوق‌العاده بودن شماست. همه ما استحقاق دوست‌داشته‌شدن و احترام و مراقب از خود رو داریم و حفظ وزن در محدوده سالم، بخشی از همین برنامه احترام به خود و مراقبت از خود است.

این یک حقیقت است که کاهش وزن کار ساده‌ای نیست اما تغییرات از خود ما و از همین حالا شروع می شوند. اگر هر یک از علائمی که در بالا به آنها اشاره شد در شما وجود دارند، وقت آن رسیده که با خودتان درباره کاهش وزن روراست بوده و صحبت کنید و از همین حالا شروع کنید. یک راه بسیار خوب برای شروع کاهش وزن این است که با ما در یکا همراه شده و در برنامه کاهش وزن ما ثبت نام کنید. در یکا، تمهیداتی در نظر گرفته شده است که شما بتوانید بدون فشار و به تدریج وزن کم  کنید تا این کاهش وزن، ماندگار و همیشگی و مسیر آن، لذتبخش باشد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.sparkpeople.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


+ چهار = 5