چرا کاهش وزن در زمستان، سخت‌تر است؟

فوریه 1st, 2018 به‌دست admin پاسخ »

در بهار و تابستان، تابش آفتاب بیشتر است، روزها طولانی‌تر هستند و احساس انگیزه بیشتری برای فعالیت در محیط باز بیرون داریم. اما وقتی که هوا سرد می‌شود، بنابه دلایلی، کاهش وزن کمی سخت‌تر می‌شود. با هم در ادامه مطلب، نگاهی به مهمترین این دلایل می‌اندازیم.

winter-weight-gain

افسردگی فصلی و پرخوری

کوتاه بودن روزها،‌ هوای ابری و دلگیر،‌ باعث افسردگی برخی از افراد در فصول سرد سال می‌شود. در نتیجه ممکن است که فرد برای سرگرم کردن خود به پرخوری روی بیاورد. سپس دچار عذاب وجدان می‌شود و برای از بین بردن و فراموش کردن این حس ناخوشایند، باز هم به سمت خوردن خوراکی بیشتر کشیده می‌شود. بنابراین، بهتر است که از قبل برای غذایی که قرار است در هر روز بخوریم،‌ برنامه‌ریزی کنیم و نیز عوامل استرس‌زا و افسرده‌کننده رو به حداقل برسانیم و خودمان رو با برنامه‌های شاد و پرتحرک، سرگرم کنیم تا حواس ما از غذا پرت شود.

فرو رفتن در خواب زمستانی

با کوتاهی روزها و تاریکی زودهنگام، انگیزه ما برای ورزش هم کمتر می‌شود. کمتر کسی تمایل به دویدن در هوای سرد بیرون یا طی کردن مسیر باشگاه دارد و اکثر افراد به گرمای خانه پناه می‌برند. خوشبختانه، برای ورزش کردن، لازم نیست که حتماً به باشگاه یا به پارک و خیابان برویم و می‌توانیم از اتاق‌های منزل خود به عنوان باشگاه استفاده کنیم. می‌توانیم از ویدئوهای آموزشی ورزشی در خانه استفاده کنیم. می‌توانیم ده دقیقه در صبح و ده دقیقه در شب ورزش کنیم و زمان ورزش دست خود ماست.

مصرف نمک زیاد

در فصل زمستان، معمولاً مصرف مواد غذایی تازه،‌ کاهش پیدا کرده و بیشتر به خوردن غذاهای فراوری‌شده و کارخانه‌ای سوق پیدا می‌کنیم. اکثر این خوراکی‌ها، مملو از سدیم هستند. سبزیجات و سوپ‌های کنسرو شده، پاستا، نان، چیپس و بیسکویت‌ها، همگی باعث تجمع آب در بدن ما می‌شوند.

حتی اگر مراقب مقدار غذای مصرفی خود باشیم، باز هم وزن ناشی از آب باعث می‌شود که احساس نفخ و خستگی کنیم. پس در فصل سرد هم باید به قدر کافی آب بنوشیم. بهترین  راه برای خلاص شدن از آبی که در بدن جمع شده است این است که آب بنوشیم.

افزودن منابع غذایی پتاسیم نیز می‌تواند به برطرف کردن این مشکل، کمک کند زیرا پتاسیم، مقدار سدیم موجود در بدن رو تنظیم می‌کند. بهترین منابع غذایی پتاسیم عبارتند از: آووکادو،‌موز، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی شیرین و آب نارگیل.

سبزیجات خام، ناخوشایند به نظر می‌رسند

وقتی که هوا سرد است، ذهن ما علاقه‌ای به خوردن کلم‌پیچ از خود نشان نمی‌دهد و تمایل ما به خوردن سالاد سرد و سبزیجات خام،‌ کمتر می‌شود. در این مواقع بهتر است که از سوپ سبزیجات که برخلاف سالاد،‌ گرم است، استفاده کنیم.  البته باید در انتخاب مواد سوپ دقت کنیم. مثلاً سوپ خامه، سوپی نیست که با برنامه‌ریزی‌های رژیمی ما چندان سازگاری داشته باشد (مگر آنکه طبق برنامه یکا عمل کرده و با در نظر گرفتن امتیاز روزانه خود،‌ نگرانی از مصرف سوپ خامه نداشته باشیم).

می‌توانیم سبزیجات مصرفی خود رو بپزیم و خام مصرف نکنیم. مثلاً می‌توانیم از سیب‌زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای، هویج وحشی،‌ هویج، مارچوبه و جوانه بروکسل به صورت پخته و کباب‌شده در دورچین استفاده کنیم یا در سوپ ریخته و مصرف کنیم. فراموش نکنید حتی میوه‌ها رو هم می‌توان پخت (گرچه خواص خود رو تا حدودی از دست می‌دهند). مثلاً می‌توان از هلو، گلابی،‌آلو یا حتی گیلاس پخته استفاده کرد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


− 1 = یک