5 عادت غذایی که خطر ابتلا به دیابت رو بیشتر می‌کنند » رژیم غذایی یکا

5 عادت غذایی که خطر ابتلا به دیابت رو بیشتر می‌کنند

فوریه 6th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

برخی از عادات غذایی که در ظاهر به نظر بی‌‌ضرر می‌رسند، می‌توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 رو افزایش بدهند و آشنایی با این عادات و پرهیز از آنها  نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به این بیماری دارد. در ادامه مطلب، نگاهی به چند نمونه از این عادات غذایی مضر می‌اندازیم.

Diet-Habits-Raise-Diabetes-Risk

مصرف صرفاً سبزیجات نشاسته‌ای

استفاده از سبزیجات، خیلی هم خوب است و مواد مغذی بسیار ارزشمندی رو در اختیار بدن قرار می‌دهد و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سبزیجات، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 رو کاهش می‌دهند. اما بهتر است که از خوردن سبزیجات نشاسته‌ای همزمان با سایر منابع غذایی غنی از کربوهیدرات، پرهیز کنیم (مثلاً برنج همراه با سیب‌زمینی شیرین). گرچه نشاسته زیاد، به طور مستقیم باعث افزایش خطر دیابت نمی‌شود، اما می‌تواند به افزایش وزن و تغییرات شدید قند خون منجر شود و هر دوی اینها احتمال دیابت رو افزایش می‌دهند. مانند هر غذای دیگری، سبزیجات نشاسته‌ای نیز باید در حد متعادل مصرف شوند.

بسیاری از افراد، سبزیجات نشاسته‌ای مثل سیب‌زمینی شیرین، ذرت و نخود فرنگی رو جزء منابع نشاسته به حساب نمی‌آورند. اما اگر می‌خواهید قند خون‌تان تنظیم شود باید مراقب زیاده‌روی در این نوع مواد غذایی باشید. برای اطمینان از اینکه برنامه غذایی متعادلی دارید، نصف بشقاب خود رو با سبزیجات برگدار و غیرنشاسته‌ای پر کنید و سپس، بقیه بشقاب رو به طور مساوی به پروتئین و غلات یا سبزیجات نشاسته‌ای اختصال بدهید. پس فرضاً یا باید از کینوآ استفاده کنید و یا از ذرت، اما نه از هر دو به طور همزمان.

مصرف مرتب میوه‌های خشک

شاید میوه‌های خشک به نظرتان میان‌وعده سالم باشند اما باید بدانید که می‌توانند قند خون رو به شدت بالا ببرند و به اندازه میوه تازه، گرسنگی رو سرکوب نمی‌کنند. شاید با خوردن یک زردآلو تازه احساس سیری کنید اما با خوردن یک زردآلوی خشک، سیر نشده و باید چندین زردآلوی خشک بخورید تا بر روی اشتهای شما اثر سرکوب‌کننده داشته باشد. این یعنی خوردن قند اضافه‌تر و در نتیجه، بالا رفتن قند خون.

البته خوردن میوه خشک به صورت هرازگاه، مشکلی ایچاد نمی‌کند. به طور کلی بهتر است که از خود میوه تازه به جای انواع خشک یا آبمیوه‌ها استفاده شود. آب موجود در میوه تازه هم به احساس سیری بیشتر کمک می‌کند.

نخوردن مغزهای خوراکی، به اندازه کافی

چربی‌های غیراشباع چندزنجیره موجود در مغزها و دانه‌ها، به جلوگیری از بروز دیابت نوع 2، کمک می‌کنند زیرا حساسیت بدن به انسولین رو افزایش می‌دهند. به علاوه، این مواد غذایی و علی‌الخصوص گردو، بخش‌هایی از مغز رو که کنتر‌کننده اشتها هستند، فعال می‌نمایند. مصرف این مواد غذایی به عنوان میان‌وعده عصر به ما کمک می‌کند تا از خوردن میان‌وعده‌های قندی و شیرین پرهیز کرده و خطر بروز دیابت رو کاهش بدهیم.

زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز

گرچه مصرف گوشت قرمز با خطر بروز بیماری‌های قلبی در ارتباط است اما شواهدی نیز وجود دارند که نشان می‌دهند مصرف حتی مقدار کم گوشت قرمز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت رو افزایش بدهد. مصرف روزانه گوشت قرمز، خطر دیابت نوع 2 رو تا 19% افزایش می‌دهد.

گرچه محققان درباره علل این افزایش خطر، مطمئن نیستند اما شاید مقدار زیاد آهن موجود در گوشت قرمز در تخریب سلول‌های مولد انسولین در بدن نقش داشته باشد. پس بهتر است که به جای گوشت قرمز از سایر منابع سالم پروتئین مثل مغزها، لبنیات کم‌چرب یا غلات کامل استفاده کنیم تا خطر دیابت نوع 2 رو تا 35% کاهش بدهیم.

خرید گوشت فراوری‌شده به جای گوشت تازه

خوردن روزانه مقادیر کم گوشت‌های فراوری‌شده (مثلاً یک هات‌داگ یا کالباس)، احتمال ابتلا به دیابت رو تا 51% افزایش می‌دهد. احتمالاً بالا بودن میزان نگهدارنده‌ها و سدیم موجود در گوشت‌های فراوری‌شده، در بروز این مشکل نقش دارد.

به طور کلی، اگر می‌خواهید خطر ابتلا به دیابت رو در خود کمتر کنید، بهتر است که هر زمان که مقدور بود از غذاهای کامل و طبیعی استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی غنی از غلات کامل، خطر دیابت رو کاهش می‌دهد و در عوض، استفاده از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، خطر دیابت رو بیشتر می‌کند.

بسیاری از کارخانجات مدعی هستند که محصولات خود رو در جهت سلامت بیشتر ارتقا داده‌اند اما اگر به برچسب غذایی محصول نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که محتوای فیبر آن همچنان کم است. غلات کامل مثل جودوسر دارای فیبر هستند و هضم آنها به کندی صورت می‌گیرد. در نتیجه از بالا رفتن سریع قند خون جلوگیری می‌کنند. همچنین، سرشار از مواد مغذی و فیتوکمیکال‌هایی هستند که به جلوگیری از دیابت کمک می‌کنند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

Diet Habits You Never Knew Could Raise Your Diabetes Risk

تبلیغات

پاسخ دهید


یک × = 8