اندازه‌گیری پیشرفت در کاهش وزن، بدون استفاده از ترازو

فوریه 8th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

وقتی که فکر می‌کنیم که همه نکات برای کاهش وزن رو رعایت کرده‌ایم اما وزن ما هیچ تغییری نشان نمی‌دهد، احساس خیلی بد، عصبانیت، شرمساری، افسردگی و خستگی به سراغ ما می‌آید. خیلی از افراد، وقتی که ترازو دیگر از یک جایی به بعد، عدد کمتری رو نشان نمی‌دهد، دست از رژیم کاهش وزن می‌کشیم و نا‌امید می‌شویم. اما آیا بهتر نیست که معیار سنجش موفقیت خود رو عوض کرده و ترازو رو کنار بگذاریم؟ از این گذشته، سلامتی، همیشه هم توسط وزن سنجیده نمی‌شود.

Girl with scales measuring tapes. Weight loss.

فرض کنید که هر روز هم ورزش هوازی و هم ورزش قدرتی انجام می‌دهید اما عدد ترازو هیچ تغییری رو در وزن شما نشان نمی‌دهد. اما این بدین معنی نیست که بدن شما هیچ تغییری نکرده است یا چربی نسوزانده‌اید. بلکه بدین علت است که گرچه چربی اضافی بدن سوخته است اما عضله‌سازی نیز در بدن صورت گرفته است و لذا، ترازو این بار، نه وزن چربی اضافی، بلکه وزن عضلاتی که ساخته‌اید رو نشان می‌دهد. در واقع، ترازو فقط به ما یک عدد رو نشان می‌دهد اما به ما نمی‌گوید که این عدد، وزن چربی است یا وزن عضله. ترازو، تلاش شما رو به درستی نشان نمی‌دهد. اما  خوشبختانه، سایز و شکل بدن شما، تلاش شما رو بازتاب می‌دهد زیرا عضله، جای کمتری از چربی اشغال می‌کند و سایز شما کاهش می‌یابد.

4 علامت پیشرفت در کاهش وزن که ترازو نشان نمی‌دهد

1 -  اندازه لباسی که به تن می‌کنید

یک شلوار قدیمی رو که مربوط به زمان قبل از شروع رژیم کاهش وزن است، به پا کنید. آیا به راحتی می‌توانید آن رو بپوشید. آیا قبلاً برای پوشیدن آن باید می‌نشستید یا با زور خود رو در شلوار جا می‌کردید؟ آیا اکنون نیازی به نشستن یا به زور جا شدن ندارید؟ تی‌شرت قدیمی‌تان چطور؟ آیا اکنون در ناحیه کمر یا بازوها، گشادتر به نظر می‌رسد؟ همچنین، خودتان رو در آینه نگاه کنید. آیا عضلات خود رو در زیر پوست خود می‌بینید؟ شاخص‌های زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند بدن ما در حال تغییر است، از سایز لباس گرفته تا جا شدن در صندلی راحتی و توانایی راه رفتن سریع‌تر و بالا و پایین رفتن از  پله‌ها و … .

2 -  جدای از وزن، از سایر ارقام برای تعیین میزان پیشرفت خود کمک بگیرید

وقتی که تازه برنامه کاهش وزن رو شروع می‌کنید، با یک متر، دور کمر، بازوها، گردن و کپل‌ها رو اندازه بگیرید. حتی اگر وزن‌تان کم نشود، خواهید دید که به تدریج از اندازه بخش‌های مختلف بدن شما کاسته شده و لاغرتر می‌شوید و بدن شما ورزیده‌تر می‌شود زیرا عضلات شما تقویت شده‌اند. اندازه‌گیری بخش‌های مختلف بدن، قابل اطمینان‌تر از تکیه صرف بر عدد ترازو است. سایر شاخص‌های عددی عبارتند از: کاهش فشار خون یا کاهش کلسترول خون، ضربان قلب و درصد چربی بدن.

3 -  توجه به انرژی و توانایی برای انجام کارهای روزانه

کاهش وزن، نه تنها به شما کمک می‌کند تا ورزش‌های تناوبی طولانی‌تری انجام بدهید بلکه انجام کارهای عادی و روزمره رو هم روز به روز آسان‌تر می‌کند. چه از پله‌ها بالا و پایین بروید و چه به باغچه خود رسیدگی کنید، همه اینها رو خیلی راحت‌تر از قبل انجام خواهید داد. خیلی ساده‌تر از قبل از عهده تمیز کردن منزل، خرید، بازی با فرزندان و بسیاری کارهای دیگر برمی‌آیید.

4 -  توجه به احساساتی که دارید

شما برای رسیدن به هدف خود به سختی تلاش کرده‌اید. معمولاً وقتی که برای رسیدن به هدفی تمام تلاش خود رو می‌کنیم، احساس رضایت از خود کرده و اعتماد به نفس ما بالاتر می‌رود و شادتر هستیم. آیا نسبت به زمان قبل از شروع رژیم کاهش وزن، احساس راحتی و آرامش بیشتری می‌کنید؟ بر روی کلمات مثبتی که می‌توانید به خود بگویید تا به خود انگیزه بدهید، کار کنید.

اینکه ترازو از حرکت ایستاده و عدد کمتری رو نشان نمی‌دهد، صرفاً بدین معنی نیست که به بن‌بست خورده‌اید. تسلیم نشوید. تمام رفتارهای سالم و تلاشی که انجام داده‌اید، ارزشش رو داشته و در حال به ثمر نشستن است، چه به شکل خواب بهتر و راحت‌تر در شب و چه به صورت پرانرژی و شاداب بودن  در طول روز. به علائمی که بدن شما برای شما می‌فرستد، توجه کنید تا خودتان هم متوجه بشوید که تلاش‌هایتان بی‌نتیجه ‌نبوده‌اند و در حال به ثمر رسیدن هستند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.sparkpeople.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


+ نُه = 18