وقتی دچار یبوست هستید، این خوراکی‌ها را نخورید » رژیم غذایی یکا

وقتی دچار یبوست هستید، این خوراکی‌ها را نخورید

فوریه 10th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

اگر تعداد دفعات اجابت مزاج در هفته، کمتر از سه بار باشد یا اگر اجابت مزاج، سخت و دردناک باشد، یبوست تلقی می‌شود. مهمترین راهکار برای پیشگری از یبوست، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل است.

Foods-Avoid-During-Constipation

یک راه برای افزایش حرکات روده، مصرف فیبر غذایی است. همچنین، باید از کربوهیدرات در رژیم غذایی استفاده کرد زیرا کربوهیدرات‌ها، با جذب آب باعث نرم شدن مدفوع می‌شوند. از همه مهمتر اینکه باید آب کافی مصرف شود. اگر فیبر زیاد خورده شود اما آب کافی نوشیده نشود، یبوست رو بدتر می‌کند. همچنین در صورت ابتلا به یبوست، بهتر است که از خوردن مواد غذایی زیر، پرهیز کنید.

لبنیات

البته لبنیات رو نباید برای همه افراد مبتلا به یبوست ممنوع کرد. اما کسانی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند، یعنی بدن آنها توانایی تجزیه قند شیر رو ندارد، با مصرف لبنیات یا دچار یبوست و یا دچار اسهال می‌شوند.

غذاهای سرخ‌شده

رژیم غذایی پرچرب، معمولاً فاقد فیبر هستند. همچنین، هضم چربی مدت زیادی به طول می‌انجامد و در معده باقی می‌ماند. اما میوه و سبزیجات در عرض 24 ساعت از بدن دفع می‌شوند. پس وقتی که به یبوست دچار هستید، از غذاهای سرخ‌کردنی پرهیز کنید.

آرد سفید

آرد سفید نیز فیبر کافی ندارد و اگر در کنار آن از میوه و سبزیجات استفاده نشود، یبوست رو تشدید می‌کند. کسانی که سابقه یبوست دارند، بهتر است که از غلات کامل و کربوهیدرات‌های حاوی فیبر زیاد، استفاده کنند.

چای

شاید از اینکه چای نیز در فهرست غذاهای ممنوع در زمان یبوست قرار گرفته است، تعجب کنید. اما باید بدانید که چای  سیاه کیسه‌ای حاوی ترکیبی به نام تانن است که مدفوع رو به هم متصل می‌کند. چای اغلب حاوی کافئین نیز هست. گرچه مقدار کمی کافئین برای به کار افتادن دستگاه گوارش مفید است اما اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود، بدن رو کم‌آب کرده و یبوست رو تشدید می‌کند.

موز

این میوه سرشار از فیبر و کربوهیدرات است اما با توجه به اینکه باعث کندی حرکت روده‌ها می‌شود (به خصوص اگر به خوبی نرسیده باشد)، بهتر است که در دوران یبوست از آن پرهیز شود.

زردآلو

میوه‌ها، مقدار زیادی فیبر رو در خود جای داده‌اند اما زردآلوی خشک باعث سفت شدن  مدفوع می‌شود. هچنین، میوه خشک اندازه کوچکتری نسبت به میوه تازه دارد و لذا احتمال اینکه در خوردن آن زیاده‌روی شود، بیشتر است و در نتیجه، ممکن است که باعث برهم خوردن تعادل روده شود.

برنج

برنج هم یکی از آن مواد غذایی است که دیرهضم می‌باشد و به سرعت تخلیه نمی‌شود. گرچه مصرف کربوهیدرات در حد و اندازه متعادل، مفیداست اما برنج سفید، فاقد عناصر فیبروز که در برنج قهوه‌ای یافت می‌شوند، می‌باشد. پس در دوران یبوست، به جای برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده کنید (البته استفاده از برنج قهوه‌ای در همه موارد توصیه شده است و به دوران یبوست محدود نمی‌شود). برعکس، اگر به استهال مبتلا شدید، از برنج سفید استفاده کنید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


+ هشت = 14