4 نکته برای پرهیز از دلزدگی و خستگی از ورزش

مارس 7th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

دقت داشته باشید که ورزش بیش از حد و عدم استراحت کافی، تمام زحمات ورزشی شما رو هدر می‌دهد. استراحت پس از ورزش، به اندازه خود ورزش، مهم است. بدون رعایت این رکن مهم ورزش، بدن ما قوی‌تر، چالاک‌تر یا متناسب‌تر نمی‌شود. چرا؟ زیرا وقتی که استراحت می‌کنیم، تازه عضلات ما فرصت ترمیم و آمادگی برای جلسه بعد رو پیدا می‌کنند. وقتی که استراحت نمی‌کنیم، عضلات ما که در اثر ورزش دچار پارگی‌های میکروسکوپی و کوچکی شده‌اند، فرصت کافی برای بازسازی خود پیدا نمی‌کنند. برای پرهیز از دلزدگی و خستگی ورزشی، به نکاتی که در ادامه مطلب به آنها می‌پردازیم، توجه کنید.

Young woman sitting on track field and preparing before running

1 -  یک تا دو روز در هفته به استراحت بپردازید، مخصوصاً اگر مبتدی هستید

بدن شما به ورزش به چشم یک عامل استرس نگاه می‌کند. درست مانند هر استرسی، بدن نیاز به استراحت دارد تا از استرس رهایی یابد. لازم نیست که تمام روز رو برای استراحت روی کاناپه دراز بکشید. فقط باید از فعالیت شدید ورزشی در روزهای استراحت، خودداری کنید.

2 -  پس از انجام تمرینات قدرتی، یک تا دو روز از تمرین قدرتی پرهیز کنید

این مورد بیشتر به افراد مبتدی توصیه می‌شود. بعد از یک جلسه تمرین قدرتی، یک تا دو روز وزنه نزنید. این کار به شما کمک می‌کند تا گروه عضلاتی که در فعالیت شرکت داشته‌اند به بازسازی خود بپردازند. می‌توانید در یک جلسه به تمرین قدرتی بالاتنه بپردازید و در روز بعد، به بالاتنه استراحت داده و تمرینات قدرتی مخصوص پایین‌تنه رو انجام بدهید. اما نباید دو روز پشت سر هم به تمرینات قدرتی کل بدن اقدام کنید.

3 -  شدت ورزش هوازی خود رو تغییر بدهید

به یاد داشته باشید که لازم نیست که خود رو زیر فشار فعالیت هوازی، له کنید. می‌توانید در بین جلسات هوازی، یک فعالیت متوسط و تفریحی انجام بدهید. بهترین شیوه برای اینکه هم خستگی ورزشی به سراغ شما نیاید و هم متابولیسم شما افزایش بیشتری داشته و کاهش وزن شما تسریع شود، از تمرینات اینتروال (تناوبی) کمک بگیرید. تمرینات اینتروال به این گونه‌اند که دقایقی با شدت ورزش می‌کنید و سپس، دقایقی با شدت کم به ورزش ادامه می‌دهید، سپس شدت رو مجدداً زیاد کرده و بعد مجدداً کاهش می‌دهید و این چرخه به همین شکل ادامه پیدا می‌کند.

4 -  در برنامه ورزشی خود تنوع ایجاد کنید

ایجاد تنوع در برنامه ورزشی، نه تنها از خستگی و کسالت شما در ورزش جلوگیری می‌کند، بلکه باعث می‌شود که نتیجه بهتری هم از ورزش بگیرید زیرا گروه‌های عضلانی مختلفی رو به فعالیت وادار می‌کند و همه عضلات رو در ورزش مشارکت می‌دهد.

شما چگونه از دلزدگی و کسالت ورزشی جلوگیری می‌کنید؟ تجربیات خود رو با ما در میان بگذارید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.sparkpeople.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

Tips to Avoid Exercise Burnout & Stick to Your Plan

تبلیغات

پاسخ دهید


+ 4 = شش