قوانین رژیمی که باید شکسته شوند (قسمت اول)

مارس 5th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

امروزه ما با انواع تبلیغات کاهش وزن احاطه شده‌ایم. مجلات، روزنامه‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و … هر یک به نوعی در حال تبلیغ یک محصول لاغری یا روش متفاوت و عجیب هستند. پس چگونه است که با وجود روش‌ها و محصولات مختلف، هنوز هم خیلی از افراد، در کاهش وزن با شکست مواجه می‌شوند و به نتیجه نمی‌رسند؟ از کجا بفهمیم که یک تبلیغ کاهش وزن، مؤثر است یا فقط جنبه تبلیغاتی دارد؟

Weight-Loss-Wrong-Rules

اولین قانون اشتباه و قدیمی:  از ساعت 7 شب به بعد نباید غذا خورد

چه چیز باعث شده است که فکر کنیم، ساعت 7 شب، آخرین فرصت برای غذا خوردن و جلوگیری از اضافه‌وزن است؟ این تصور، اولین بار از این جهت به وجود آمد که گفت شد نباید از سه ساعت قبل از خواب، لب به غذا زد و ساعت خواب هم 10 شب در نظر گرفته شد. گرچه پرهیز از خوردن غذا در ساعات نزدیک به خواب، ایده خوبی است اما علت اصلی این پرهیز، ربطی به افزایش وزن ندارد. در واقع علت این است که فرد در زمان خواب دچار مشکل سوء‌هاضمه و بدخوابی نشود.

وقتی که می‌خوابیم، بسیاری از اعمال حیاتی ما کندتر می‌شوند تا بدن استراحت کند و در همین حین، بدن برای هضم غذا انرژی مصرف می‌کند. بنابراین، غذا خوردن نزدیک زمان خواب به افزایش وزن منجر نمی‌شود بلکه باعث بدخوابی و مشکلات گوارشی می‌شود.

بدن ما یک دستگاه باهوش و متفکر است اما نمی‌داند که ما در چه ساعتی از روز در حال غذا خوردن هستیم. در هر ساعتی که غذا بخوریم، آن غذا رو بالاخره می‌سوزاند، حتی اگر بعد از ساعد 7 شب باشد. پس برای بدن فرقی نمی‌کند که شام رو ساعت 7 خورده باشیم یا ساعت 10. در واقع، آنچه که روی وزن ما تأثیر می‌گذارد، مقدار کل غذایی است که در طول روز خورده‌ایم. اگر مجموع غذایی که در طول روز مصرف کرده‌ایم، بیش از نیاز ما بوده باشد، در بدن به شکل چربی ذخیره می‌شود و فرقی هم نمی‌کند که چه ساعتی از روز غذا صرف کرده‌ایم.

پس ما شب‌ها هم می‌توانیم غذا بخوریم، به شرط آنکه از روی گرسنگی واقعی باشد و غذای درست رو انتخاب کنیم.

دومین قانون اشتباه و قدیمی:  همیشه از غذاهای بدون چربی یا کم‌چرب استفاده کنید!

امروزه تقریباً تمام غذاهای چرب، از کلوچه و بیسکویت گرفته تا بستنی و لبنیات، به شکل کم‌چرب یا بدون چربی هم به بازار عرضه شده‌اند. بسیاری از افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، به استقبال این محصولات می‌روند چون فکر می‌کنند، کم‌چرب یا بدون چربی بودن، مساویست با مناسب بودن برای کاهش وزن. اما این تصور، آنقدرها هم که انتظارش رو دارید، به کاهش وزن کمک نمی‌کند. اما چرا؟

زیرا اکثر غذاهای بدون چربی، حتی با اینکه چربی آنها کم شده است، اما در واقع خوراکی‌های هستند که در هر صورت برای سلامتی مفید نیستند و به شکل وسیعی تحت تأثیر اعمال کارخانه‌ای و فراوری قرار گرفته‌اند و حاوی مقادیر زیاد شکر هستند.

برای اینکه بیشتر متوجه اثر این مواد بر روی وزن شوید، کافیست که به دور و بر خود نگاهی بیاندازید. چرا با وجود این همه محصول کم‌چربی و بدون چربی، هنوز هم افراد دچار اضافه‌وزن و چاقی می‌شوند؟ مگر نه این است که با خوردن این محصولات باید کاهش وزن پیدا کنند؟ پس چرا اینگونه نمی‌شود؟ علت این است که چربی، تنها عامل چاق‌کننده ما نیست، بلکه عامل چاقی این است که فرد نسبت به غذایی که خورده است،‌ فعالیت بدنی نداشته است. حال این غذا می‌تواند چربی داشته باشد یا نداشته باشد. مهم سوزاندن آن است.

اگر تمام غذاهای خود رو هم به غذای رژیمی و بدون چربی تبدیل کنید اما همچنان انتخاب‌های غذایی درستی نداشته یا پرخوری کنید و غذایی که خورده‌اید رو در اثر بی‌تحرکی، نسوزانید، باز هم چاق می‌شوید.

توصیه متخصصان تغذیه این است که برای موفقیت در کاهش وزن حتماً از چربی‌های سالم در حد معمول و طبیعی در برنامه غذایی خود استفاده کنید. بدن ما به چربی برای فعالیت اندام‌ها، جذب ویتامین‌ها و تولید هورمون‌ها و بسیاری فعالیت‌های حیاتی دیگر، نیاز دارد. بنابراین، اگر چربی رو به کل از رژیم غذایی خود حذف کنیم، در واقع به بدن خود صدمه زده‌ایم.

مقادیر متعادلی چربی در رژیم، هم به فعالیت‌های طبیعی بدن کمک می‌کند و هم به ما کمک می‌کند تا مدت بیشتری سیر بمانیم. از جمله چربی‌های سالم، مغزها، آووکادو و روغن زیتون هستند. اگر می‌خواهید محصولات کم‌چرب مصرف کنید، بهتر است که در حوزه لبنیات و گوشت این کار رو انجام بدهید اما نه صرفاً به این دلیل که نوع پرچرب این محصولات باعث افزایش وزن می‌شوند، بلکه به این دلیل مهم که حاوی چربی‌های مضر برای قلب هستند و سلامتی رو به خطر می‌اندازند. سایر محصولات کم‌چرب (مثل کلوچه کم‌چرب) رو هم فراموش کنید زیرا همانطور که گفته شد، به خودی خود مضر هستند و کم‌چرب بودن آنها، جواز سالم بودن‌شان نیست.

قسمت دوم این مطلب رو با کلیک بر روی اینجا، بخوانید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.sparkpeople.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


5 − = دو