قوانین رژیمی که باید شکسته شوند (قسمت دوم)

مارس 8th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

در پست قبلی درد دلهای رژیمی که با کلیک بر روی اینجا، می‌توانید آن رو بخوانید، از قوانین قدمی و نادرست رژیم کاهش وزن با شما صحبت کردیم. در ادامه، به برخی دیگر از این قوانین نادرست اشاره می‌کنیم.

weightloss-mistakes

سومین قانون اشتباه و قدیمی:  باید تمام انرژی دریافتی رو از طریق ورزش بسوزانیم!

درست است که برای کاهش وزن باید انرژی بیشتری نسبت به انرژی دریافتی خود بسوزانیم اما برخی از افراد فکر می‌کنند که این یعنی باید کل انرژی که از غذا دریافت کرده‌اند رو با ورزش بسوزانند. در نتیجه، فشار ورزشی زیادی رو به خود تحمیل می‌کنند که می‌تواند خطرناک بوده و به خستگی و حتی صدمات بدنی منجر می‌شود.

فراموش نکنید که بدن ما به طور دائم و در کل روز در حال سوزاندن انرژی است (حتی وقتی که فعالیت بدنی نداریم) تا اعمال حیاتی مثل تپش قلب، گردش خون، تنفس و … در بدن انجام شوند. این انرژی که به این طریق سوزانده می‌شود، متابولیسم پایه بدن است (BMR). حال انرژی که با راه رفتن، ایستادن و ورزش کردن می‌سوزانید رو هم به این متابولیسم پایه اضافه کنید و خواهید دید که انرژی ناشی از غذا با همین فعالیت‌های طبیعی بدن، به علاوه فعالیت ورزشی و تحرک، سوزانده می‌شود و این انرژی‌سوزی، صرفاً ناشی از ورزش به تنهایی نیست. پس لازم نیست که کل زندگی خود رو در باشگاه سپری کنید تا غذایی که خورده‌اید رو بسوزانید.

سعی کنید که زندگی فعال‌تری داشته باشید و تحرک رو چاشنی فعالیت‌های عادی و روزمره زندگی خود کنید. برای کاهش وزن باید 3 تا 6 روز در هفته و هر بار به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش کرد اما فعالیت‌های کوچک روزمره نیز به حساب می‌آیند و نباید دست کم گرفته شوند. مثلاً بالا رفتن از پله، راه رفتن از اتاقی به اتاق دیگر، همگی سهمی در سوزاندن انرژی دارند.

چهارمین قانون اشتباه و قدیمی:  نخوردن غذا برای کاهش وزن سریع‌تر

بسیاری از افراد تصور می‌کند که نخوردن  وعده‌های غذایی، مثلاً نخوردن صبحانه، باعث می‌شود که وزن خود رو سریع‌تر از دست بدهند. شاید از نظر تئوری این راهکار به نظر درست بیاید چون هر قدر که کمتر بخوریم، قاعدتاً باید وزن کم کنیم. اما در عمل چنین نمی‌شود و بدن ما برعکس عمل می‌کند. یعنی در برابر کاهش وزن، از خود مقاومت نشان می‌دهد.

وقتی که ساعت‌ها بدون غذا سپری می‌کنیم، بدن در وعده غذایی بعدی جبران کرده و ناخواسته پرخوری می‌کنیم. علاوه بر این، در صورتی که فاصله بین وعده‌های غذایی زیاد شود، متابولیسم بدن کند می‌شود زیرا بدن فکر می‌کند که ما دچار قحطی شده‌ایم و برای اینکه ما رو زنده نگه دارد، به جای اینکه انرژی رو بسوزاند، آن رو در خود ذخیره می‌کند.

پس به جای اینکه وعده‌های غذایی رو حذف کنید، حجم وعده‌ها  رو کم کنید و وعده‌ها رو در کل روز تقسیم نمایید تا موتور متابولیسم خاموش نشده و در کل روز فعال باشد. سعی کنید که هر 3 تا 4 ساعت یکبار یک وعده غذایی متعادل و کم‌حجم بخورید. اگر هم ترجیح می‌دهید که سه وعده غذا بخورید، حتماً در بین وعده‌های اصلی از میان‌وعده‌های مناسب و سیرکننده هم استفاده کنید.

این مطلب ادامه دارد …

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.sparkpeople.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


8 − = چهار