ماهی سالمون آزاد بهتر است یا ماهی سالمون پرورشی؟

مارس 10th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

ماهی سالمون یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد، از سلامتی مغز گرفته تا کاهش افسردگی. شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که کدامیک از انواع ماهی، بهتر است؛ آزاد یا پرورشی؟

Wild-Salmon-vs-Raised-Salmon

از نقطه نظر سلامتی، ماهی آزاد، مغذی‌تر است. در 90 گرم ماهی سالمون آزاد، 18 گرم پروتئین و 5 گرم چربی وجود دارد. این در حالیست که مقدار پروتئین موجود در ماهی پرورشی، 17 گرم و مقدار چربی آن 11 گرم می‌باشد. به عبارتی، ماهی آزاد هم پرتئین بیشتری دارد و هم چربی آن کمتر است. شاید علت این باشد که ماهی آزاد برای تغذیه از سایر ماهی‌ها یا پلانکتون‌ها استفاده می‌کند. همچنین باید مسافت‌های طولانی‌تری رو شنا کند که باعث می‌شود ورزیده‌تر و کم‌چرب‌تر از ماهی پرورشی باشد.

مقدار اسید چربی امگا 3 در ماهی پرورشی، کمی بیشتر از ماهی آزاد است اما کیفیت امگا 3 در ماهی آزاد بیشتر از ماهی پرورشی است.

یک مورد دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که برای تغذیه ماهی پرورشی از موادی استفاده می‌شود که طبق آزمایشات حاوی ترکیباتی به نام PCBs هستند و مطالعات نشان می‌دهند که خطر ابتلا به سرطان رو افزایش می‌دهند. البته امروزه تلاش‌های زیادی در زمینه کاهش این ترکیبات در محیط صورت می‌گیرد تا خطر رو به کمترین حد برسانند. برای کاهش قرار گرفتن در معرض این ترکیبات مضر بهتر است که پوست و چربی ماهی پرورشی، قبل از مصرف از آن جدا شوند زیرا ترکیبات PCBs در پوست و چربی ماهی تجمع پیدا می‌کنند.

توصیه می‌شود که در هفته حداقل دو وعده ماهی مصرف شود. با توجه به آنچه که گفته شد، ترجیحاً اگر به ماهی آزاد دسترسی دارید از نوع آزاد استفاده کنید اما اگر به ماهی آزاد دسترسی ندارید، ماهی پرورشی مصرف کنید و جای نگرانی نیست زیرا در هر صورت هر دوی این ماهی‌ها دارای اسیدهای چربی مفید امگا 3 هستند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


5 − چهار =