انتخاب میان‌وعده مناسب برای قبل از ورزش (قسمت اول)

مارس 28th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

برخی از افراد معتقدند که باید قبل از ورزش یک مشت بادام زمینی خورد. اما برخی دیگر از میلک‌شیک استفاده می‌کنند. هر میان‌وعده قبل از ورزشی که برای یک فرد مناسب است، لزوماً برای فرد دیگر مناسب نیست. ممکن است این سؤال براش ما هم پیش آمده باشد که باید چه نوع میان‌وعده‌ای قبل از ورزش مصرف کنید و از کجا بفهمید که بدن شما به چه نوع غذایی نیاز دارد. در ادامه مطلب درباره این موضوع صحبت می‌کینم.

Pre-Exercise-Snacking

به عکس العمل های بدن خود توجه کنید

قبل از هر چیز باید با بدن خود آشنایی داشته باشید. همانطور که گفتیم، هر فرد از نظر جسمی با فرد دیگر تفاوت دارد و هر دستور غذایی لزوماً برای هر کسی مناسب نیست. همین موضوع در مورد میان‌وعده پس از ورزش هم صدق می‌کند. البته یکسری قوانین کلی وجود دارد که برای همه افراد کاربرد دارد. مثلاً همه می‌دانیم که باید قبل از ورزش از کربوهیدرات استفاده کنیم. اما برخی جزئیات هستند که از فردی به فرد دیگر متفاوتند.

برای تشخیص میان‌وعده مناسب برای خود باید دست به آزمایش بزنید و هر بار قبل از ورزش، یک میان‌وعده رو امتحان کنید و ببینید که کدامیک کارایی ورزشی شما رو افزایش می‌دهد. برخی از افراد با ترکیبی از انواع درشت‌مغذی‌ها، یعنی ترکیب کربوهیدرات و پروتئین و چربی، نتیجه بهتری از ورزش خود می‌گیرند و برای برخی دیگر، کربوهیدرات، مناسب‌تر است.

از کربوهیدرات فرار نکنید

پرهیز از کربوهیدرات باعث می‌شود که از ورزش استقامتی خود بهترین نتیجه رو نگیریم. با این کار، سوخت‌رسانی به عضلات ما صورت نمی‌ گیرد. بدن ما کربوهیدرات رو به سایر سوخت‌ها ترجیح می‌دهد زیرا به سرعت هضم می‌شود و به عنوان یک سوخت در دسترس و سریع، مورد استفاده بدن قرار می‌گیرد. البته همیشه استثنائاتی هم وجود دارند اما در اکثر افراد، پرهیز کامل از کربوهیدرات باعث می‌شود که نتیجه ورزشی آنها بسیار کمتر از مورد انتظار بوده و به سختی به ورزش بپردازند.

برای تهیه میان‌وعده قبل از ورزش وقت بگذارید و درست تصمیم بگیرید

دقت داشته باشید که چقدر بین میان‌وعده قبل از ورزش و شروع ورزش ما فاصله زمانی وجود دارد. اگرساعت‌ها، مثلاً دو ساعت، قبل از ورزش خوراکی بخورید، غذا فرصت کافی برای هضم رو پیدا می‌کند (منظور غذایی است که حاوی کربوهیدرات، پروتئین و چربی باشد). اگر یک ساعت قبل از ورزش اقدام به خوردن غذا می‌کنید، باید غذایی که مصرف می‌کنید حاوی کربوهیدرات بیشتری نسبت به پروتئین و چربی باشد زیرا هضم پروتئین و چربی به کندی انجام می‌شود و در نتیجه در طی ورزش احساس سنگینی کرده و ورزش برای شما سخت می‌شود. مثلاً می‌توانید یک ساعت قبل از ورزش از میوه یا ماست استفاده کنید.

اما اگر می‌خواهید بلافاصله قبل از ورزش میان‌وعده بخورید از کربوهیدرات خالص مثل آب میوه، نان سفید و مواد قندی نمکی استفاده کنید زیرا هضم و جذب خیلی سریعی دارند. در زمان خیلی نزدیک به ورزش،‌ نیازی به استفاده از مواد غذایی پرپروتئین یا پرفیبر نیست. مواد غذایی پیچیده و سنگین، بسته به نوع ورزش، در اکثر افراد به بروز مشکلات گوارشی منجر می‌شوند.

این مطلب ادامه دارد …

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


5 × یک =