هوس‌های غذایی سعی دارند چه چیزی به ما بگویند؟

مارس 29th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

هوس‌های غذایی شوخی‌بردار نیستند و وقتی به سراغ ما می‌آیند به این راحتی‌‌ها خیال دور شدن ندارند. جالب است که بدانید هوس‌های غذایی یک امر ساده نیستند و ممکن است که ناشی از کمبود در بدن باشند یا نشانه تغییرات خلق و خوی ما باشند. در واقع هوس غذایی راهکار بدن برای صحبت کردن با ماست. در ادامه مطلب، به چند راهکار برای حل و فصل مشکل هوس غذایی اشاره می‌کنیم.

What-Food-Cravings-Tell

به هوس‌های غیرعادی و مداوم توجه کنید

اگر هوس غذایی شما ادامه‌دار بود به شکل غیرعادی و قوی شما رو ترغیب به خوردن خوراکی خاصی می‌کند و حتی با خوردن آن خوراکی هم برطرف نمی‌شود، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. مثلاً تشنگی که با نوشیدن آب هم برطرف نشود می‌تواند نشانه تغییر در میزان قند خون و یا حتی ممکن است که حاکی از دیابت باشد. اگر تشنگی در اثر کمبود آب بدن به وجود بیاید باید علاوه بر آب از الکترولیت‌ها هم استفاده شود تا مشکل برطرف گردد.

به احساس درونی خود توجه کنید

آیا برای شما هم پیش آمده است که پس از خوردن غذا هوس خوردن شکلات داشته باشید؟ معمولاً گفته می‌شود که به عنوان دسر از میوه استفاده اما برخی از افراد با خوردن میوه قانع نمی‌شوند و بالاخره به سراغ شکلات می‌روند. یعنی پس از خوردن مقدار زیادی میوه، سرانجام تسلیم خواسته خود می‌شویم. پس بهتر است که به جای فرار از شکلات، کمی از آن رو مصرف کنیم. وقتی که از خوردن غذایی منع می‌شویم، ذهن ما انقدر به آن فکر می‌کند تا سرانجام ما رو تسلیم می‌کند. پس بهتر است که برای خود محدودیت شدید ایجاد نکنیم.

سرکوب کردن هوس غذایی میل به آن غذا رو بیشتر می‌کند

هم جسم و هم ذهن ما با پرهیز از یک غذا، بیش از پیش به آن غذا کشش پیدا می‌کند. هر قدر که خودمان رو بیشتر محدود کنیم، مغز ما بیشتر جویای خوراکی مورد نظر می‌شود. یک کودک نوپا رو در نظر بگیرید که با انواع اسباب‌بازی‌ها احاطه شده است. اما به جای بازی با آن همه اسباب‌بازی، به تنها چیزی که علاقه نشان می‌دهد، تلفن همراه شماست و چشم وی تنها به دنبال همان یک وسیله است که شما از وی مخفی می‌کنید. مغز ما هم مانند کودک عمل می‌کند.

اشکالی ندارد که هرازگاهی از هوس غذایی خود پیروی کنید

وقتی که هوس خوردن شکلات دست از سر شما برنمی‌دارد، بهتر است که یک تکه کوچک از آن رو بخورید، به جای اینکه برای فرار از این هوس غذایی به خوردن مقادیر زیادی خوراکی سالم روی بیاورید. زیرا سرانجام تا شما رو بعد از خوردن کلی غذای سالم به سمت شکلات نکشاند و شکلات رو هم به همه آن خوراکی‌های سالم اضافه نکند، دست از سر شما برنمی‌دارد. درست مثل یک توپ پلاستیکی که هر قدر هم سعی کنید که آن رو در زیر آب نگه دارید، باز هم به روی آب می‌آید.

توجه نکردن به هوس‌های غذایی اثر معکوس دارد

خوردن یک تکه کوچک شکلات تفاوت زیادی با خوردن کل بسته شکلات دارد. پس به هوس غذایی خود پاسخ بدهید اما مقدار مصرف رو کنترل کنید.

به هوس غذایی خود از منظری دیگر نگاه کنید

اگر هر زمان که دچار هوس غذایی می‌شوید، احساس گناه می‌کنید، باید دید خود رو نسبت به این موضوع تغییر بدهید. یکی از ریشه‌های این احساس گناه، فرهنگ عمومی جامعه و به خصوص فرهنگ رژیم گرفتن است که باعث می‌شود فکر کنید که غذا چیز خوبی نیست و لذت بردن از غذا یک امر بد است. شما فکر می‌کنید که هوس غذایی رو باید کنار گذاشت و یک تهدید برای سلامتی و وزن شما محسوب می‌شود. اما در واقعیت چنین نیست. کافیست که تنها مقداری از غذای مورد هوس خود رو بخورید تا هم هوس شما فروکش کند و هم دچار عذاب وجدان نشوید. پس کلید اصلی در کنترل مقدار مصرف است و نه در پرهیز کامل از غذاهای مورد علاقه.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


پنج − = 1