یک راه حل آسان برای کنترل پرخوری

آوریل 19th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

ابتدا بگذارید با شما درباره یک آزمایش بر روی دو گروه از خانم‌ها که در این آزمایش شرکت کرده بودند صحبت کنیم و بعد به راه حل کنترل پرخوری برسیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

Easy-Trick-to-Control-Overeating

برای انجام این آزمایش، 98 خانم داوطلب شده و سپس به دو گروه تقسیم شدند. از گروه اول خواسته شد که درباره زمان‌هایی که احساس می‌کنند زندگی خود رو تحت کنترل دارند، بنویسند و به گروه دوم نیز گفته شد که درباره زمان‌هایی که احساس می‌کنند کنترل زندگی از دست‌شان خارج شده است، یادداشت کنند.

سپس از نیمی از شرکت‌کننده‌ها خواسته شد تا در یک آشپزخانه به هم ریخته و نامرتب که با کاغذهای روزنامه، ظروف نشسته وکثیف و زنگ دائم تلفن احاطه شده بود، مدتی صبر کنند. اما از نیم دیگر افراد خواسته شد که در یک آشپزخانه تمیز و ساکت، منتظر بمانند. یعنی در هر دو آشپزخانه هم زنان گروه پراسترس و هم زنان گروه بدون استرس، وجود داشتند. نقطه مشترک بین هر دوی این آشپزخانه‌ها این بود که در هر دو خوراکی‌هایی مثل کلوچه، بیسکویت و هویج هم در دسترس هر دو گروه از افراد قرار داده شده بود.

در مدت تنها 10 دقیقه، شرکت‌کنندگانی که درباره زمان‌هایی که احساس می‌کردند کنترل زندگی از دست‌شان خارج شده است، نوشته بودند، 53 کالری بیش از زنان پراسترسی که در آشپزخانه تمیز به سر می‌بردند، خوراکی مصرف کردند.

به عبارتی، قرار گرفتن در یک محیط به هم ریخته و احساس کنترل نداشتن بر زندگی باعث می‌شود که افراد به بدخوری و پرخوری روی بیاورند. در واقع فرد در ذهن خود اینگونه حلاجی می‌کند که “وقتی که هیچ چیزی در زندگی من تحت کنترل خودم نیست، پس چرا باید به خودم زحمت بدهم و خودم رو هم کنترل کنم؟!”

اما گروه دیگر زنان که درباره اینکه زندگی‌شان تحت کنترل خودشان است، نوشته بودند، و در آشپزخانه تمیز به انتظار نشسته بودند، 100 کالری کمتراز سایرین که استرس داشتند، مصرف کردند. این نشان می‌دهد که استرس و احساس عدم کنترل زندگی باعث می‌شود که فرد کنترل غذا خوردن خود رو هم از دست بدهد. بنابراین کمک گرفتن از روش‌های آرام‌کننده ذهن مثل مدیتیشن، و همچنین تمیز و مرتب نگه داشتن محیط زندگی نقش مهمی در جلوگیری از پرخوری ایفا می‌کنند.

شاید وسوسه شوید که شستشوی ظروف کثیف غذا رو به وقت دیگری موکول کنید اما اگر وزن‌تان برای‌تان مهم است از به تأخیر انداختن شستشوی ظروف و مرتب کردن آشپزخانه، پرهیز کنید. نظم و ترتیب در منزل باعث می‌شود که تصمیم‌گیری از روی فکر و تعقل در افراد بیشتر شود و در مجموع باعث کاهش استرس و بهبود وضعیت روحی و زندگی فرد می‌شود.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


8 + = یازده