برخی دلایل پرخوری

آوریل 26th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

دانستن اینکه چه عواملی منجر به پرخوری می‌شوند، به ما کمک می‌کند تا احتمال پرخوری و اضافه‌وزن رو به حداقل برسانیم. در ادامه مطلب به این موضوع می‌پردازیم.

Reasons-You-Keep-Overeating

خوردن غلات صبحانه‌ای که قطعات کوچک دارد

اگر قطعات غلات صبحانه کوچک باشند، احتمال پرخوری بیشتر می‌شود. پس اگر از غلات صبحانه استفاده می‌کنید، انواع درشت آن رو بخرید.

مشکل از شما نیست بلکه از اطرافیان شماست

همراهان ما و انتخاب‌های غذایی که دارند بر روی انتخاب غذایی ما نیز تأثیر می‌گذارند. تحقیقات نشان می‌دهند که همراهی با افرادی که اضافه‌وزن دارند ممکن است که ما رو از مسیر کاهش وزن و وزن هدفی که داریم منحرف کند و هوشیاری کمتری نسبت به غذایی که می‌خوریم یا مقدار غذا، داشته باشیم. پس به جای اینکه به صبر کنید تا دوستان‌تان سفارش غذا بدهند، شما اولین کسی باشید که غذای خود رو سفارش می‌دهید تا تحت تأثیر انتخاب آنها قرار نگیرید.

توجه نکردن به جنبه تفریحی ورزش

تحقیقات نشان می‌دهند که اگر به افراد گفته شود که برای تفریح پیاده‌روی کنند، در مقایسه با کسانی که همان مسیر رو تحت عنوان ورزش طی می‌کنند، کمتر دچار پرخوری می‌شوند. یعنی افرادی که به نیت ورزش شروع به فعالیتی می‌کنند، پس از پایان آن فعالیت احساس خستگی کرده و خودشان رو مستحق خوردن غذای زیادتر می‌دانند. اما کسانی که به قصد تفریح به فعالتی می‌پردازند، به خودشان جایزه غذایی نمی‌دهند زیرا به فعالیتی که کرده‌اند به دیده ورزش نمی‌نگرند.

فکر می‌کنید که میان‌وعده‌های کوچک، سیرکننده نیستند

تحقیقات نشان می‌دهند که چه یک میان‌وعده بزرگ بخوریم و چه یک میان‌وعده کوچک، 15 دقیقه پس از مصرف آن، احساس سیری ما به یک اندازه خواهد بود. پس اگر می‌خواهیم وزن کم کنیم اما میان‌وعده بزرگ بخوریم، در واقع ضرر کرده‌ایم.

کل غذایی که برای خود کشیده‌اید رو می‌خورید

وقتی که می‌دانیم که تمام غذای داخل بشقاب رو خواهیم خورد، پس چرا باید از اول مقدار زیادی غذا برای خود بکشیم؟ پس ابتدا مقداری غذا بکشید. اگر سیر نشدید، دوباره به همان مقدار برای خود غذا نکشید، بلکه مقدار خیلی کمی غذای بیشتر بخورید.

بستنی رو در ظروف بزرگ می‌خورید

ظرف سالادی که می‌خورید رو بزرگ و ظرف دسرهای شیرین رو کوچک انتخاب کنید.

عادت به ریزه‌خواری و ناخنک زدن دارید

تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی که گزینه‌های غذایی و تنوع انتخاب غذا زیاد است، تمایل به پرخوری هم بیشتر از زمانی است که تعداد گزینه‌ها کم است. وقتی که تنها یک نوع غذا برای خوردن داریم، احساس لذت و همینطور طعم آن غذا در نظر ما کاهش پیدا می‌کند اما وقتی که تنوع غذایی زیادی داریم، این اتفاق برعکس است. پس اگر هم می‌خواهید تنوع غذایی‌تان زیاد باشد، گزینه‌ سبزیجات رو متنوع‌تر کنید.

سرعت غذا خوردن‌تان زیاد است

اکثر کسانی که اضافه‌وزن دارند، سرعت غذا خوردن‌شان هم از افرادی که اضافه‌وزن ندارند، بیشتر است. تحقیقات نشان می‌دهند که این افراد در هر دقیقه، 33 درصد بیشتر از دیگران غذا می‌خورند. شاید ندانید که تند غذا خوردن برای قلب هم ضرر دارد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.rd.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


5 + = هشت