عادات غذایی سالم برای انرژی بیشتر

آوریل 28th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

قهوه رو در طول روز بنوشید نه در وعده صبحانه

نوشیدن مکرر قهوه با دوز پایین کافئین، اثر بیشتری نسبت به نوشیدن دوز بالای کافئین در دفعات کم دارد. نوشیدن مقادیر زیاد قهوه در وعده صبحانه، سطح انرژی رو کاهش می‌دهد. پس نوشیدن آن رو در کل روز تقسیم کنید.

Boosting-Energy-Foods

چای بنوشید

نوشیدن چای در طول روز، هوشیاری و فعالیت رو به اندازه قهوه افزایش می‌دهد و اثر آن بر روی خواب، کمتر از قهوه است.

ترکیب پروتئین با کربوهیدرات سالم

میان‌وعده‌های حاوی 30 تا 60 گرم پروتئین همراه با کربوهیدرات پیچیده، انرژی رو به سرعت افزایش می‌دهند و در عین حال اشتها رو تا ساعت‌ها بعد کنترل می‌کنند. مثلاً می‌توانید از ماهی سالمون یا تن همراه با نان سبوس‌دار، یا از کشمش همراه با انواعی از مغزها، و یا نان تست سبوس‌دار با کره بادام‌زمینی، استفاده کنید.

به بدن خود آهن برسانید

یکی از دلایل کمبود انرژی، کم‌خونی ناشی از فقر آهن است. در این صورت اکسیژن  کافی به سلول‌های بدن برای فعالیت نمی‌رسد. از عواملی که باعث کمبود آهن می‌شوند عبارتند از: قاعدگی‌های سنگین، گیاهخواری (زیرا آهن منابع غذایی حیوانی جذب بهتری نسبت به آهن منابع غذایی گیاهی دارد) یا هر گونه زخم داخلی که باعث خونریزی داخلی شود. از جمله منابع غذایی آهن می‌توان به لوبیای قرمز، نان گندم کامل، اسفناج و زرد آلوی خشک اشاره کرد. برای افزایش جذب آهن از منابع گیاهی بهتر است که آنها رو همراه با منابع غذایی ویتامین C مثل گوجه‌فرنگی یا آب پرتقال مصرف کرد.

جویدن آدامس نعناع

هم بو و طعم نعناع و هم جویدن باعث می‌شوند که سرحال‌تر شویم.

سبوس غلات بخورید

این ماده غذایی حاوی فسفر است که یکی از مواد معدنی مهم در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین است تا بدن از آنها انرژی تولید کند.

صبحانه پرفیبر بخورید

کسانی که صبح رو با صبحانه پرفیبر شروع می‌کنند بیش از سایرین در طول روز احساس هوشیاری می‌کنند. علت این است که قند خون با خوردن صبحانه پرفیبر، دچار نوسان نشده و یکنواخت باقی می‌ماند. همچنین اگر مقداری پروتئین به صبحانه اضافه شود، قند خون بهتر کنترل شده و خستگی ایجاد نمی‌شود. می‌توانید برای صبحانه از شیر و جو دوسر و کره بادام‌زمینی و تخم کتان استفاده کنید.

سرکه سیب بنوشید

ورزش و استرس زیاد باعث تجمع اسید لاکتیک در بدن می‌شود و خستگی به بار می‌آورد. جال اینجاست که اسیدهای آمینه‌ای که در سرکه سیب وجود دارند مانند پادزهر عمل می‌کنند. علاوه بر این، سرکه سیب حاوی پتاسیم و آنزیم است که خستگی رو تسکین می‌دهد. می‌توانید در زمان خستگی، یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب رو به یک لیوان آب یا آب سبزیجات اضافه کرده و میل کنید.

نوشیدنی شیرین بنوشید

یکی از قدیم‌ترین راهکارها برای از بین بردن خستگی، مصرف شیره قند است.  یک قاشق غذاخوری ملاس رو در یک فنجان آب گرم ریخته و میل کنید تا خستگی‌تان برطرف شود.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.rd.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


9 − = هفت