از استراحت ورزشی تا سندرم خستگی مزمن » رژیم غذایی یکا

از استراحت ورزشی تا سندرم خستگی مزمن

می 9th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

در این پست با چند ابهام و پاسخ به برخی سؤالات ورزشی در خدمت شما هستیم.

Fitness-Myths

آیا نیازی به استراحت ورزشی نیست و می‌توان تمام روزهای هفته به ورزش پرداخت؟

برای ترمیم عضلات باید حتماً روزهایی رو در هفته به استراحت اختصاص داد و ورزش نکرد. درست همانطور که ما هر شب به خواب نیاز داریم، عضلات نیز به استراحت نیاز دارند. البته این بدین معنی نیست که تمام روز رو بخوابید یا یکجا بنشینید و هیچ فعالیتی نکنید. بلکه فقط کافیست که ورزش شدید انجام ندهید ولی باید همچنان فعال و چالاک باشید. یک تا دو روز رو در هفته، به استراحت عضلات اختصاص بدهید. بدون در نظر گرفتن استراحت، عضلات دچار خستگی شدید شده و تعادل هورمون‌ها به هم می‌خورد و خلق و خو نیز نوسان پیدا می‌کند.

آیا می‌توان با ورزش، اثرات منفی فست‌فود خوردن در شب قبل رو جبران کرد؟

انرژی حاصل از غذاهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. یعنی متأسفانه نمی‌توان انرژی حاصل از سیب‌زمینی سرخ‌کرده رو به این راحتی‌ها سوزاند و فرضاً درمقایسه با انرژی سالاد، باید مدت زمان بسیار طولانی‌تری سپری شود تا انرژی حاصل از سیب‌زمینی سوزانده شود. نوع غذایی که می‌خوریم، نقش تعیین‌کننده در فعالیت هورمون‌ها و ذخیره یا سوزاندن چربی و بالا یا پایین آوردن متابولیسم و بازسازی یا تحلیل عضلات، ایفا می‌کند. گرچه مصرف این نوع مواد غذایی به صورت هر از گاه، ایرادی ندارد اما نباید به عادت تبدیل شود.

آیا افزایش ورزش به جلوگیری از سندرم خستگی مزمن کمک می‌کند؟

گرچه ورزش به کاهش بسیاری از مشکلات سلامتی کمک می‌کند اما سندرم خستگی مزمن (CFS) رو کاهش نمی‌دهد. در حقیقت، حتی ورزش سبک هم ممکن است که این سندرم رو بدتر کند. حتی برخی از پزشکان هم در این مورد دچار اشتباه می‌شوند.

آیا حتماً باید دچار بدن‌درد شویم تا مطمئن شویم که ورزش کافی انجام داده‌ایم؟

بین کوفتگی ورزشی و درد ورزشی تفاوت وجود دارد. کوفتگی ورزشی زمانی اتفاق می‌افتد که پارگی‌های بسیار ریز و التهاب در عضلات ایجاد می‌شود که با استراحت و گذشت زمان از ورزش، بهبود پیدا کرده و باعث بازسازی و قدرت بیشتر عضلات می‌شود و اصلاً لازمه ورزش است. اما داستان درد فرق می‌کند و نشانه خوبی نیست. باید به بدن خود گوش فرا دهید. اگر در حین ورزش بدن شروع به تیر کشیدن کند باید به این درد توجه کرد و حتی لازم است که به پزشک مراجعه کنید. هر قسمت از بدن که دچار درد شد، در جلسه بعدی ورزش از آن کار نکشید و به ورزش قسمت دیگری بپردازید.

آیا یوگا برای کسانی که به آرتریت مبتلا هستند، مفید است؟

کسانی که به آرتریت مبتلا هستند باید از انجام برخی از حرکات یوگا که نیاز به حفظ تعادل بر روی یک پا یا خم کردن زانوها بیش از 90 درجه دارد، پرهیز کنند. حرکات کوندالینی و آناندا نیز ممکن است که برای این افراد سخت باشد زیرا این حرکات به مدیتیشن و تنفس بیشتر نیاز دارند. بنابراین بهتر است که مبتلایان از حرکات ملایم‌تر یوگا استفاده کنند که برای انجام آنها و حفظ تعادل می‌توان از صندلی کمک گرفت.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.rd.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


9 − = چهار