شمارش درشت‌مغذی‌ها برای کاهش وزن

می 14th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

آیا از شمردن کالری خوراکی‌ها خسته شده‌اید ولی فکر می‌کنید که باید برای کاهش وزن حتماً کالری بشمارید؟ خبر خوب این است که بهترین شیوه برای کنترل غذایی که می‌خوریم، شمردن کالری نیست بلکه باید درشت‌مغذی‌ها رو مورد شمارش قرار بدهیم.

How-to-Count-Macros

مواد غذایی از چهار درشت‌مغذی تشکیل شده‌اند: پروتئین، کربوهیدرات، چربی و فیبر. اکثر مواد غذایی دو یا هر چهار درشت‌مغذی رو در خود دارند. مثلاً، مرغ گرچه بیشتر حاوی پروتئین است اما مقداری چربی نیز دارد و یا سیب‌زمینی شیرین کرچه کربوهیدرات به حساب می‌آید اما کمی هم پروتئین دارد.

در شیوه کاهش وزن از طریق شمارش درشت‌مغذی‌ها، به جای اینکه مقدار کالری برای ما مهم باشد، به مقدار درشت‌مغذی‌های موجود در مواد غذایی توجه می‌کنیم. معمولاً کسانی که از این روش استفاده می‌کنند، کمی پروتئین بیشتری نسبت به دیگران مصرف می‌کنند و همین امر به کاهش وزن هم کمک می‌کند. پروتئین برای هضم به انرژی بیشتری نسبت به کربوهیدرات و چربی نیاز دارد. همچنین اشتها رو کاهش می‌دهد.

دقت به درشت‌مغذی‌های غذا باعث می‌شود که غذایی که می‌خوریم کیفیت سالم‌تری داشته باشد. اما در کالری‌شماری این موضوع زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد زیرا ممکن است که یک غذا کالری کمی داشته باشد اما غذای سالمی نباشد. یک مثال ساده، مقایسه نان سفید و نان سبوس‌دار است. هر دوی این نان‌ها کالری یکسانی دارند اما ارزش غذایی آن‌ها یکسان نیست زیرا نان سبوس‌دار حاوی فیبر غذایی است که هم ما رو سیر نگه می‌دارد و هم به سلامتی ما کمک می‌کند.

در واقع، مقدار درشت‌مغذی‌های موجود در خوراکی‌ها بر روی بالا و پایین رفتن یا ثابت ماندن قند خون تأثیر می‌گذارد. وقتی که غذایی رو انتخاب کنیم که درشت‌مغذی‌های موجود در آن به ثابت نگه داشتن قند خون کمک کنند، کمتر هم دچار احساس گرسنگی و یا پرخوری می‌شویم.

آیا رژیم امتیازی از رژیم کالری‌شماری آسان‌تر است؟

با توجه به اینکه شمارش درشت‌مغذی‌ها نیاز به ابزار مخصوص دارد و فرد خودش امکان این اندازه‌گیری‌ها رو ندارد، ما در مرکز کاهش وزن یکا، امتیاز مواد غذایی رو بر اساس درشت‌مغذی‌های موجود در آن برای شما محاسبه کرده‌ایم و شما دیگر نیازی به اینکه خودتان این محاسبات رو انجام بدهید، ندارید. اما نکته جالب اینجاست که انتخاب غذا در این روش، برای شما به یک سرگرمی و بازی تبدیل می‌شود زیرا باید بر اساس امتیازها و میزان امتیاز مجازی که در روز می‌توانید غذا بخورید،‌ خوراکی‌ها رو انتخاب کنید (هر خوراکی که دوست دارید) تا کل امتیاز روزانه شما با غذا پر شود.

شما می‌توانید برای استفاده از برنامه کاهش وزن یکا، در سایت یکا ثبت نام نموده و نسبت به خرید یکی از طرح‌های یکماهه یا سه‌ماهه اقدام نمایید. توجه داشته باشید که تمام محاسبات مربوط به درشت‌مغذی‌ها توسط کارشناسان یکا در نرم‌افزار یکا تعبیه شده و تنها کاری که شما باید انجام بدهید این است که غذای مورد علاقه خود رو اتخاب و در سایت علامتگذاری کنید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


سه + 2 =