الکترولیت‌ها چه هستند و چرا به آنها نیاز داریم؟

ژوئن 13th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

امروزه استفاده از نوشیدنی‌های ورزشی، تنها یکی از تعداد بیشماری روش برای حفظ دخایر الکترولیتی بدن است و مکمل‌های الکترولیتی در قالب‌های مختلفی مثل قرص، آدامس، ژله و … نیز یافت می‌شوند. اما الکترولیت‌ها دقیقاً چه هستند و چرا به آنها نیاز داریم؟

What-Are-Electrolytes

الکترولیت‌ها علاوه بر اینکه در محصولات خوراکی ورزشی یافت می‌شوند، در مواد غذایی طبیعی مثل موز و سیب‌زمینی شیرین نیز وجود دارند. الکترولیت‌ها سه نقش عمده در بدن ما ایفا می‌کنند:

1 -  تعادل آب رو در بدن ما حفظ می‌کنند تا سلول‌ها به درستی فعالیت کنند.

2 -  به فعالیت سیستم عصبی کمک می‌کنند و بدین طریق به عضلات اجازه منقبض شدن می‌دهند، ضربان قلب رو تداوم می‌بخشند و در مجموع باعث حرکت بدن می‌شوند.

3 -  از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کنند. وقتی که ما عرق می‌کنیم، آب بدن همراه با الکترولیت‌هایی مثل سدیم، پتاسیم،‌ کلسیم، منیزیم، فسفات و کلرین از بدن ما دفع می‌شوند. کمبود این مواد معدنی در بدن باعث می‌شود که در فعالیت‌های بدن اختلال ایجاد شود.

پس همانطور که دیدیم، وجود الکترولیت‌ها برای بدن بسیار ضروری و حیاتی است. همین امر باعث شده است که ورزشکاران دچار این نگرانی شوند که در اثر تعریق مقدار زیادی الکترولیت رو از دست بدهند و لذا به زیاده‌روی در مصرف الکترولیت‌ها روی می‌آورند.

در بدن افراد سالم، بدن به شکل اعجاب‌انگیزی تعادل مایعات خود رو حفظ می‌کند. اگر احساس تشنگی نمی‌کنید و رنگ ادرار شما شفاف یا زرد کم‌رنگ است، یعنی بدن به قدر کافی آب دارد. در اکثر افراد، یک رژیم غذایی معمولی، بهترین منبع برای تأمین الکترولیت‌ها می‌باشد.

اما استثناهایی هم در این زمینه وجود دارد. همانطور که گفتیم ما از طریق تعریق،‌ الکترولیت‌ها رو از دست می‌دهیم. پس کسانی که برای مدت طولانی فعالیت بدنی دارند (یک ساعت یا بیشتر) و یا در محیط‌های گرم و مرطوب زندگی می‌کنند، لازم است که اقدامات پیشگیری‌کننده بیشتری برای جبران از دست رفتن الکترولیت‌های بدن خود انجام بدهند. درغیر اینصورت فرد ورزشکاری که تعریق زیاد داشته است نخواهد توانست به درستی ورزش کند. علاوه بر این،‌ کمبود مایعات بدن و الکترولیت‌ها منجر به گیجی و حتی از هوش رفتن فرد می‌شود. کسانی هم که به هر دلیلی دچار تهوع و یا اسهال هستند هم با علائم ناخوشایند مشابهی روبرو می‌شوند که ناشی از دفع مایعات و الکترولیت‌ها از بدن است.

اگر ورزشی که انجام می‌دهید سنگین است و مدت آن بیش از یک ساعت است، لازم است که از نوشیدنی‌های مخصوص ورزشی استفاده کنید. اما به نکته نیز توجه داشته باشید که این نوشیدنی‌ها سرشار از قند  هستند. به همین دلیل بهتر است که از قرص‌های الکترولیت که می‌توان آنها رو در آب حل کرد و مصرف نمود، استفاده کنید. در تهیه این نوع قرص‌ها معمولاً‌ از شیرین‌کننده‌هایی مثل استویا استفاده می‌شود تا برای کسانی که مراقب وزن و میزان قند دریافتی خود هستند، مناسب باشند.

مواد غذایی سرشار از الکترولیت‌ها کدام‌ها هستند؟

اگر ترجیح می‌دهید که از مواد غذایی برای تأمین الکترولیت‌ها استفاده کنید می‌توانید این گزینه‌ها رو مد نظر داشته باشید:

موز، اسفناج، شیر و ماست از بهترین منابع الکترولیت‌ها هستند. یک گزینه خوب دیگر،‌ سیب‌زمینی شیرین که روی آن مقداری نمک دریایی ریخته‌اید، است. سیب‌زمینی سرشاراز پتاسیم می‌باشد و نمک نیز حاوی سدیم است. فراموش نکنید که منابع غذایی الکترولیت‌ها رو همراه با آب مصرف کنید تا مایعات بدن تأمین شوند. سایر منابع غذایی الکترولیت‌ها عبارتند از: شیرکاکائو، هندوانه، آووکادو، چغندر، پرتقال، بادام.

علائم هشداردهنده که نشان می دهند شما به الکترولیت بیشتری نیاز دارید

اگر بدن شما دچار کم‌آبی شود،‌ به احتمال زیاد دچار کمبود الکترولیت‌ها هم شده‌اید. بنابراین به علائمی که حاکی از کمبود آب بدن هستند توجه کنید. تیرگی ادرار یا کاهش دفعات ادرار از جمله این علائم هستند. سردرد، خستگی و تندی ضربان قلب نیز از جمله علائم کم‌آبی بدن می‌باشند.

اگر می‌خواهید بدانید که آیا نیاز به الکترولیت‌ها پس از ورزش دارید یا نه، از ترازو استفاده کنید و خودتان رو قبل و بعد از ورزش وزن کنید. اگر 2 درصد یا بیشتر از این مقدار از وزن بدن شما کم شده باشد یعنی دچار کم‌آبی بدن ‌شده‌اید و باید از آب و الکترولیت‌ها استفاده کنید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


× 7 = هفت