آیا موز چاق می کند؟

فوریه 15th, 2014 توسط admin پاسخ »

موز مقصر و یک عامل اساسی برای افزایش وزن نیست. این میوه، چربی ندارد و اگر به مقدار زیاد خورده نشود، چاق کننده نیست. پس چرا بعضی از افراد معتقدند که موز چاق کننده است؟

Smoothie Banana Milk Shake

علت این هست که موز حاوی مقدار زیادی قند هست که در بدن به گلوکز تبدیل می شود و برای انجام فعالیت های روزانه مورد استفاده قرار می گیرد. اگر قند اضاقی که وارد بدن می شود، مورد استفاده قرار نگیرد، به صورت چربی در بدن ذخیره می شود. به همین دلیل هم اگر فعالیت بدنی نداریم، نباید در مصرف موز زیاده روی کنیم. اما این بدین معنی نیست که باید موز رو با همه خواص فوق العاده ای که بر روی سلامتی دارد، از برنامه غذایی خود حذف کنیم.

ما می توانیم به جای استفاده از میان وعده های ناسالم و چاق کننده، از موز که خواص بیشماری برای سلامتی دارد و برای هضم نیز بسیار مناسب است، استفاده کنیم.

برای اینکه از این میوه حداکثر استفاده رو ببریم، می توانیم از اون، قبل از انجام ورزش استفاده کنیم تا انرژی مورد نیاز برای ورزش رو تأمین کند.

یکی از بهترین زمان ها برای مصرف موز، وعده صبحانه هست. می توانیم تکه های موز رو به غلات صبحانه یا جو دو سر اضافه کنیم و یا حتی شیر موز درست کنیم. البته نباید برای صبحانه فقط و فقط از موز استفاده کنیم چون موز، بعضی از مواد مغذی مثل پروتئین رو به قدر کافی ندارد. پس نمی تواند پروتئین و بعضی از مواد مورد نیاز که باید در وعده صبحانه وجود داشته باشند رو به تنهایی فراهم کند.

این موضوع که چند موز در روز می توان خورد، از فردی به فرد دیگر متفاوت هست. بعضی از افراد می توانند مصرف مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی رو تحمل کنند در حالی که بعضی دیگر از افراد نمی توانند. بیشتر متخصصین توصیه می کنند که روزانه یک تا حداکثر دو موز مصرف شود و مصرف چهار عدد موز در روز، زیاده روی محسوب می شود.

راستی، موز به دلیل داشتن تریپتوفان، باعث می شود که خلق و خوی بهتری داشته باشیم و احساس شادی بیشتری کنیم.

پس در کل، اگر رژیم کاهش وزن داریم، لازم نیست که موز رو به کلی از برنامه غذایی خود حذف کنیم. فقط باید مقدار مصرف خودمون رو کنترل کنیم و زیاده روی نکنیم و همچنین باید از موز در وعده صبحانه، قبل از انجام ورزش و یا در قالب میان وعده سالم، استفاده کنیم.

برگرفته از:  www.med-health.net

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

26 comments

  1. هنگامه گفت:

    سلام.
    ممنون از مالتوس.
    من صبح ها بعد صبحانه حدود ساعت 11 روزی یک موز میخورم صبح قبل صبحانه هم یک لیوان خاکشیر و آبلیمو
    همراه نهار ظهرم هم تخم شربتی و آبلیمو میخورم و سعی میکنم شام کم بخورم یا زودتر از ساعت 9 شب میخوام بدونم اینطوری وزنم کم میشه!؟ من قدم 160 و وزنم 63

    • admin گفت:

      دوست عزیز سلام،

      برای کاهش وزن بهترین روش رژیم اصولی می باشد و مصرف خاکشیر و موز ربطی به کاهش وزن ندارد. می توانید از رژیم یکا استفاده نمایید برای کاهش وزن.

      موفق و پیروز باشید
      زیبا جعفری _ کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

  2. محمد گفت:

    سلام معلومات خوبی بود و من ورزش هم دارم میکنم و از ورزش های دشوار انجام میدم میشه بگید بعد از انجام از موز و یا سوپ سبزیجات بخورم چاق کننده است یا نه و اگر بعد از ورزش 3عدد موز بخورم چاق میشم

    • admin گفت:

      دوست عزیز سلام،

      بعد از انجام تمرینات ورزشی جذب غذا بالا میباشد و مصرف هر نوع ماده غذایی باعث چاقی میشود و بهتر است تا یک ساعت بعد هیچ چیز جز آب مصرف نشود.البته بستگی دارد که هدف شما چاق شدن باشد یا لاغری.

      موفق و پیروز باشید
      زیبا جعفری _ کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

  3. فاطمه گفت:

    سلام من ازمایش دادم تیرویید ندارم میشه بگید چی کار کنم سریع وزنم بیاد بالا قد 165 وزن 50 ؟؟؟؟؟

    • admin گفت:

      دوست عزیز سلام،

      برای افزایش وزن مصرف میان وعده بسیار اهمیت دارد خصوصا مصرف انواع آجیل و آب میوه طبیعی و مصرف سیب زمینی ….بشرط اینکه هرروز همه این مواد استفاده شوند.

      موفق و پیروز باشید
      زیبا جعفری ـ کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

  4. امير گفت:

    سلام من رژيم دارم ورزش رو هم مرتب انجام ميدم چه ميوه ايي خوبه استفاده كنم آيا خوردن بعضي از ميوه ها باعث افزايش وزن ميشه؟!!

    • admin گفت:

      دوست عزیز سلام،

      اگر شما از رژیم غذایی یکا استفاده کنید، میوه ها دارای امتیاز صفر می باشند و مصرف آن ازاد است (به جز موز، آووکادو و آب میوه ها که دارای امتیاز هستند و باید محاسبه شده و در نظر گرفته شوند). ولی در رزیم های دیگه هر یک واحد میوه، تقریباً 60 کیلو کالری انرژی دارد و باید در مصرف تعداد ان دقت کنید.

      موفق و پیروز باشید
      زیبا جعفری ـ کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

  5. علی گفت:

    عالی بود من بدن سازی میرم و میخوام چاق شم چه چیز هایی بخورم دوست عزیز؟به جز موز ممنون.

    • admin گفت:

      دوست عزیز سلام،

      پرسش شما یک سوال کلی هست و برای افزایش وزن باید وزن و قد و سن و نوع فعالیت ورزشی هر فرد در نظر گرفته بشه. ولی در مورد چند نوع ماده غذایی که دارای کالری یا یکای بیشتری هستن میشه به این موارد اشاره کرد: انواع آجیل وسیب زمینی وبستنی وکره وعسل (که باعث باز شدن اشتها میشه) وماست پرچرب و مصرف شیرخشک همراه شیر معمولی ونان و برنج به میزانی که در رژیمی که با توجه به مشخصات شما برای شما تنظیم شده است.

      موفق و پیروز باشید
      زیبا جعفری ـ کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی

  6. سارا گفت:

    سلام خسته نباشيد
    من عادت دارم نصف شب ساعت٢ صبح از خواب بيدار شم و يك يا دوتا موز بخورم و همچنين مايلم چاق هم بشم ايا ضررى نداره اينكار؟؟؟؟باتشكر

    • admin گفت:

      دوست عزیز سلام،

      با توجه به اینکه شما قصد اضافه وزن دارید، این مساله اشکالی ندارد امااگر در وعده پیش از خواب، یک ماده قندی مثل شیر عسل صرف کنید، هم خواب راحتی خواهید داشت و هم مشکل افت قند نیمه شب نخواهید داشت.در ضمن پیشنهاد می کنم که موز یا هر نوع ماده غذایی را در طول روز مصرف کنید تا به وزن مطلوب خود برسید.

      موفق و پیروز باشید
      زیبا جعفری _ کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

  7. صديقه گفت:

    واقعا عالي بود. چه موقع از روز ياشب موز رو بخوريم،ازنظر گوارشي ضرر کمتري داره؟

    • admin گفت:

      دوست عزیز سلام،

      از نظر لطف شما ممنون هستیم. بهتر هست که میوه ها بعد از غذا مصرف نشود زیرا آنزیم ها و سایر ارگانهای گوارشی مشغول هضم وعده ناهار یا شام هستن بنابراین برای افرادی که مستعد مشکلات کوارشی هستن میوه ها به حالت گندیده در می آیند و خوب هضم نمیشوند و فرد در طول روز احساس معده درد خواهد داشت. بهترین زمان مصرف میوه بین وعده های غذایی هست والبته در وعده قبل خواب میوه توصیه نمیشود چون ویتامین c دارد و باعث شادابی و بهم زدن خواب میشود. البته میوه موز مقدار ویتامین c کمتری دارد و در بعضی مقالات برای خواب راحت توصیه میشود.

      موفق و پیروز باشید
      زیبا جعفری ـ کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

  8. sajjad گفت:

    باعرض سلام و خسته نباشید من ورزش بدنسازی میرم چ میوه هاو چ هنگامی بخورم امکان چاقی وجود داره با تشکر

    • admin گفت:

      دوست عزیز سلام،

      اگر منظور شما این هست که چکار کنیم تا بعد از ورزش چاق نشیم، بهتر هست تا یک ساعت بعد از ورزش بدن سازی هیچگونه وعده غذایی مصرف نشه چون بلافاصله بعد از ورزش جذب بدن بالاست و مصرف غذا باعث اضافه وزن خواهد شد.

      و اینکه چه میوه هایی بعد ورزش باید مصرف کرد، بهترین کار مصرف آب میوه طبیعی هست که سرشار از ویتامین سی هستند. میوه ها همه در یک واحد شان کالری یکسان دارن. این که ما چه میوه ای مصرف کنیم که چاق نشیم فرقی نداره و فقط تعداد واحدهایی که مصرف میکنیم در روز مهم هست.

      در ضمن اگر از رژیم یکا پیروی کنین، مصرف میوه کلا آزاد هست (به جز موز و آووکادو)

      موفق و پیروز باشین
      زیبا جعفری ـ کارشناس تغذیه

  9. سیما گفت:

    یعنی موز هم چاق کننده هست و هم نیست.

    • admin گفت:

      دوست عزیز سلام،

      هر ماده غذایی (به غیر از آب) می تونه در صورت زیاده روی چاق کننده و یا مضر باشه. موز خواص بسیار ارزشمندی داره که باعث می شه به هیچ وجه به حذف اون توصیه نکنیم. همونطور که در مقاله هم قید شده، نباید به بهانه رژیم کاهش وزن،‌ موز رو تحریم کنیم. فقط باید اندازه مصرف رو کنترل کنیم و به خصوص قبل از ورزش از موز استفاده کنیم تا قند موجود در اون در حین ورزش، سوزانده بشه. همچنین، توصیه می شه که به جای میان وعده های ناسالم مثل چیپس و پفک،‌ از موز استفاده کنیم.پس حتماً موز بخورید اما به اندازه و متعادل.

      موفق و پیروز باشین

  10. فروزان گفت:

    مررسی ممنون.
    روزی چندتا موز بخورم که چاق شم؟؟؟

    • admin گفت:

      دوست عزیز سلام،

      مصرف یک تا نهایت 2 عدد موز در طول روز برای افزایش وزن کافی میباشد زیرا مصرف بیشتر از این مقدار هم باعث مشکلات گوارشی میشود و هم چون موز میوه سنگینی میباشد مانع از مصرف مواد غذایی در وعده های بعدی خواهد شد پس برای افرایش وزن باید از یک رژیم کامل که همه گروههای را شامل شود استفاده کنید.

      زیبا جعفری، کارشناس تغذیه
      موفق و پیروز باشید

  11. نفس گفت:

    اطلاعات خیلی خوب و مفیدی بود ممنون

  12. ناشناس گفت:

    خیلی خوب بود ممنون.

  13. admin گفت:

    دوست عزیز سلام،

    در برنامه کاهش وزن یکا، امتیاز تمام میوه ها (به جز موز و آووکادو و میوه های خشک و آبمیوه ها)، صفر هست. یعنی شما می توانید بدون نگرانی از چاق شدن از تمام میوه ها به جز مواردی که در پرانتز به آنها اشاره شد، استفاده کنید. البته از موز و آووکادو و غیره هم می توانید استفاده کنید اما باید امتیاز آنها رو در نظر بگیرید زیرا این مواد اگر در مصرف شان زیاده روی شود، می توانند به اضافه وزن منجر شوند. و اما برخی از میوه ها هستند که به کاهش وزن کمک می کنند و بهتر هست که هر روز در برنامه غذایی گنجانده شوند. از جمله این میوه ها می توان به بلوبری (توت آبی)، توت فرنگی، سیب و گلابی، اشاره کرد.

    موفق و پیروز باشید

بازتاب /
بازخورد

  1. آهو

دیدگاهتان را بنویسید


− 5 = دو