اثرات نوشیدن آب کافی بر بدن و ذهن

جولای 3rd, 2018 به‌دست admin پاسخ »

آب‌رسانی کافی به بدن یکی از سالم‌ترین عادات است که هم برای بدن و مغز و هم برای ذهن ما مفید است. به هم نگاهی به اثرات نوشیدن آب می‌اندازیم.

Body-Changes-When-Drinking-Water

انرژی بیشتری خواهید داشت

تمام سلول‌ها برای فعالیت به آب نیاز دارند. هم در درون سلول‌ها و هم در اطراف آنها آب وجود دارد. وقتی بدن کم‌آب می‌شود، غشای سلول‌ها نفوذپذیری کمتری از خود نشان داده و نفوذ مواد مغذی به داخل آنها و خروج مواد زائد از آنها دچار اختلال می‌شود. وقتی این اتفاق در کل بدن می‌افتد، بدن دچار خستگی می‌شود.

تقویت حافظه

مغز برای فعالیت به مایعات نیاز دارد. در کم‌آبی بدن، حافظه و فعالیت ذهنی دچار اشکال می‌شود.

افزایش قدرت تمرکز

هرگاه احساس کردید که نمی‌توانید بر روی کاری که انجام می‌دهید، تمرکز کنید یک لیوان بزرگ آب بنوشید. کم‌‌آبی در بدن با فعالیت مغزی تداخل ایجاد می‌کند و مانع از تمرکز حواس می‌شود.

افزایش قدرت و سرعت

کم‌آبی بر روی ورزش نیز اثر می‌گذارد و می‌تواند باعث درد عضلات در طول ورزش شود. حتی کاهش 2 درصدی آب بدن می‌تواند اثر چشمگیری بر کاهش قدرت و انگیزه ورزشی شده و به خستگی منجر شود. وقتی که آب کافی به بدن می‌رسانیم، عضلات آرامش بیشتری پیدا کرده و انرژی و توان ورزشی افزایش پیدا می‌کند.

کاهش وزن به دلیل عدم مصرف میان‌وعده‌های چاق‌کننده

هرگاه با فاصله کوتاه از غذایی که خورده‌اید، احساس گرسنگی مجدد کردید، ابتدا یک لیوان آب بنوشید زیرا در بسیاری از موارد ما در واقع تشنه هستیم نه گرسنه. اما به اشتباه فکر می‌کنیم که ضعف ما ناشی از گرسنگی است. آبرسانی کافی به بدن مانند یک سرکوب‌کننده اشتها عمل می‌کند. در نتیجه به کمترل وزن نیز کمک می‌نماید.

کمک به دستگاه گوارش

حرکات روده و کار کردن شکم نشانه‌ای از سلامتی است. یکی از دلایل یبوست مکرر و احساس نفخ و ناراحتی در دستگاه گوارش، عدم مصرف مایعات کافی است. کسانی که به طور منظم آب مصرف می‌کنند، حرکات روده منظمی هم دارند.

درخشش پوست

آبرسانی به بدن باعث می‌شود که پوست هم جوان‌تر به نظر برسد. پوست بزرگترین اندام بدن است و برای ساخت سلول‌های جدید و درخشندگی به آب نیاز دارد. پوست ما حاوی 30 درصد آب است تا توپُر و درخشان و انعطاف‌پذیر شود.

کاهش مصرف غذا

افزایش مصرف آب باعث می‌شود که غذای کمتری بخوریم، بدون اینکه رژیم خاصی بگیریم یا ورزش کنیم. استفاده از خوراکی‌های پرآب هم کمک زیادی به ما در این زمینه می‌کند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات حاوی آب فراوان هستند و بدون اینکه مجبور باشید تعداد زیادی لیوان آب بنوشید، به بدن آبرسانی می‌کنند. توصیه می‌شود که بدین منظور از خوراکی‌هایی مثل هندوانه، خیار، گوجه‌فرنگی، انگور و توت‌ها استفاده کنید.

بدن‌تان خنک‌تر می‌شود

وقتی که ورزش می‌کنیم بدن ما با کمک تعریق سعی می‌کند که دمای خود رو پایین بیاورد. در اثر تعریق مقدار زیادی از  آب بدن از دست می‌رود که باید جایگزین شود. کمبود آب در بدن تعریق رو با مشکل مواجه می‌کند و در نتیجه بدن آنطور که باید عرق نکرده و خنک نمی‌شود.

خلق و خوی بهتری پیدا می‌کنید

کاهش آب بدن حتی به اندازه 1 تا 2 درصد هم خلق و خو رو دچار تغییر منفی می‌کند. در این حالت فرد ممکن است که اصلاً احساس کم‌آبی و تشنگی هم نکند اما این مسأله روی خلق وی تأثیر می‌گذارد. کم‌آبی باعث سردرد می‌شود.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.rd.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


− 1 = پنج