ویتامین‌ها و مکمل‌های مؤثر بر کاهش وزن

جولای 5th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

اگر رژیم غذایی و برنامه ورزشی شما نتیجه دلخواه رو به همراه ندارند شاید علت این باشد که به کمبود یک یا چند ویتامین یا ماده مغذی کلیدی مبتلا هستید. اگر نه همه ما، اما بسیاری از ما نیازهای تغذیه‌ای داریم که تنها با تکیه بر غذاها مرتفع نمی‌شوند. به همین دلیل به مکمل ویتامین نیاز پیدا می‌کنیم. وقتی که کمبودهای تغذیه‌ای بدن ما رفع می‌شوند، هوس‌های غذایی هم فروکش می‌کنند و فرد دست به انتخاب‌های غذایی بهتری می‌زند و انرژی بیشتری هم برای ورزش خواهد داشت. در ادامه به برخی از این مکمل‌های غذایی اشاره می‌کنیم.

Supplements-for-Weight0Loss

ید

کنترل وزن برای کسانی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند، کار مشکلی است. عنصر ید نقش مهمی در این امر ایفا می‌کند. با مد شدن مصرف نمک‌هایی مثل نمک دریایی، افراد کمتر از سابق از نمک یددار استفاده می‌کنند. بنابراین با کمبود این ماده معدنی مواجه خواهند شد. استفاده از مکمل ید می‌تواند این مشکل رو برطرف کند. اما نباید در مصرف آن به هیچ‌وجه زیاده‌روی شود زیرا باعث التهاب غده تیروئید شده و به نامنظم شدن ضربان قلب و اضطراب منجر می‌شود.

ویتامین D

کمبود این ویتامین باعث می‌شود که بدن قند رو به جای اینکه به مصرف انرژی برساند، به شکل چربی در بدن ذخیره کند. مقدار ویتامین D در کسانی که اضافه‌وزن دارند و کسانی که تحرک بدنی ندارند، شایع‌تر است و منجر به چاقی و سندرم متابولیک می‌شود. شاید فکر کنید که به قدر کافی از طریق آفتاب ویتامین D دریافت می‌کنید اما باید به علائم کمبود این ویتامین در بدن خود توجه کنید. شاید علیرغم اینکه در معرض آفتاب هستید همچنان به کمبود ویتامین D مبتلا باشید.

آهن

تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی افرادی که دچار کمبود آهن هستند تحت درمان قرار می‌گیرند، اضافه‌وزن آنها هم کاهش پیدا می‌کند. آهن برای جذب بهتر به ویتامین C نیاز دارد. کمبود آهن باعث ضعف و بی‌حالی می‌شود و لذا تحرک بدنی فرد هم  کمتر می‌شود.

منیزیم

این عنصر باعث آرامش عضلات و احساس آرامش در خود ما می‌شود. همچنین خواب رو بهبود می‌بخشد. اینها دست به دست هم داده و به کاهش وزن کمک می‌کنند. کمبود خواب از عوامل کلیدی افزایش وزن است زیرا متابولیسم رو کند می‌کند. اگر نمی‌توانید با آرامش بخوابید ممکن است که به کمبود منیزیم مبتلا باشید زیرا منیزیم باعث تثبیت انتقال‌دهنده GABA در بدن می‌شود.

کراتینین

این اسیدآمینه به بدن کمک می‌کند تا چربی رو به جای اینکه در خود ذخیره کند، بسوزاند. برخی از افراد چاق به کمبود کراتینین مبتلا هستند.

بتا آلانین

بتا آلانین، پیش‌ماده مولکولی به نام کارنوزین است که در عضلات و مغز تجمع دارد. این ماده اسیدی که در اثر فعالیت در عضلات تجمع پیدا می‌کند رو خنثی می‌نماید. وقتی که اسید در عضلات جمع می‌شود، خستگی ایجاد می‌کند. بتا آلانین به خصوص در ورزش‌های اینتروال به ما کمک می‌کند تا دیرتر خسته شویم. همانطور که می‌دانیم ورزش‌های اینتروال نقش مؤثرتری نسبت به ورزش‌های هوازی در کاهش وزن دارند. در یک کلام، بتا آلانین، خستگی رو به تعویق می‌اندازد.

اما مکمل بتا آلانین دارای عوارض جانبی هم هست. مثلاً باعث خارش گردن، صورت و دست‌ها می‌شود. هنوز شواهدی که نشان بدهد این مکمل مضر است به دست نیامده است اما از سویی مطالعات طولانی‌مدتی هم برای تضمین بی‌خطر بودن آن انجام نشده است.

ال سیترولین

مانند بتا آلانین، ال سیترولین هم به ما کمک می‌کند تا مدت بیشتری به ورزش بپردازیم. این ماده، رگ‌های خونی رو گشاد و آرام می‌کند. البته همین خاصیت آن می‌تواند باعث افت فشار خون هم شود. لذا کسانی که با مشکلات قلبی یا فشار خون روبرو هستند باید حتماً قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

جیمنما سیلوستر

در طب سنتی هندی به ویرانگر قند مشهور است. این محصول گیاهی، ضد اشتها است و جذب قند و هوس شیرینی رو کاهش می‌دهد و لذا قند خون رو در حد طبیعی نگه می‌دارد. این فرایند توسط اسید موجود در برگ‌های این محصول ایجاد می‌شود. بدین‌ترتیب که اسید طعم و لذت شیرینی رو در دهان کمتر می‌کند. کسانی که یک ساعت قبل از غذا از جیمنما سیلوستر استفاده می‌کنند، غذای کمتری می‌خورند. افراد مبتلا به دیابت باید حتماً قبل از استفاده با پزشک مشورت کنند.

گلوکومانان

این ماده نوعی فیبر موجود در ریشه سیب‌زمینی هندی است. گلوکوکانان، آب رو جذب کرده و لذا باعث می‌شود که احساس سیری کنیم و غذای کمتری بخوریم. همچنین تخلیه معده رو به تعویق می‌اندازد که این هم به نوبه خود باعث می‌شود مدت بیشتری سیر بمانیم. این ماده به از بین رفتن یبوست کمک کرده و باکتری‌های مفید روده رو تغذیه می‌کند. باکتری‌های مفید روده به حفظ وزن طبیعی و سلامتی بدن کمک می‌کنند. گلوکومانان رو نیم ساعت قبل از غذا همراه با یک لیوان آب مصرف کنید. یک گرم، سه بار در روز کفایت می‌کند. ابتدا به دوز کم شروع کنید زیرا ممکن است که باعث نفخ، باد شکم و شل شدن مدفوع شود. همچنین اگر همزمان با دارو مصرف شود ممکن است که بر روی هم اختلال ایجاد کنند.

تئوبرومین

تئوبرومین یک آلکالوئید اورگانیک است که به طور طبیعی در شکلات یافت می‌شود و اشتها رو خنثی می‌کند. همچنین حساسیت رو نسبت به هورمون انسولین افزایش می‌دهد. البته این بدین معنی نیست که هر شکلاتی اشتها رو سرکوب می‌کند. بدین‌منظور باید از شکلات تیره استفاده کنید که حداقل 85 درصد کاکائو داشته باشد. شکلات شیری و شکلات سفید اثری بر روی اشتها ندارند. اگر از شکلات تیره خوشتان نمی‌آید می‌توانید از کپسول‌های تئوبرومین استفاده کنید.

کافئین

کافئین باعث ترشح اپی‌ نفرین می‌شود که ذخایر چربی بدن رو می‌شکند. کافئین انرژی‌سوزی رو در بدن تا چند ساعت پس از مصرف بالا می‌برد. البته کافئین می‌تواند ضربان قلب و فشار خون رو بالا ببرد. بنابراین کودکان، زنان باردار یا کسانی که مشکلات قلبی دارند باید از آن پرهیز کنند. همچنین نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود.

چای ماتچا

این چای نوعی چای سبز است اما به جای اینکه خیساندن کیسه چای، پودر برگ خرد‌شده چای رو داخل آب داغ می‌ریزند. نوشیدنی روزانه چای ماتچا از چاقی جلوگیری می‌کند. چای سبز به دلیل داشتن EGCG متابولیسم رو افزایش می‌دهد. چای ماتچا، مقدار بیشتری EGCG دارد و نقش مؤثرتری در کاهش وزن ایفا می‌کند. می‌توانید پودر چای ماتچا رو به اسموتی هم اضافه کنید.

فیبر

بسیاری از ما فیبر بسیار کمتری نسبت به آنچه که باید، مصرف می‌کنیم. فیبر هم اشتها رو کاهش می‌دهد و مدت زمان سیری رو طولانی‌تر می‌کند و هم برای باکتری‌ها خوب دستگاه گوارش مفید است. برای افزایش فیبر مصرفی روزانه خود از میوه، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.rd.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


+ 1 = پنج