نکات ایمنی ورزشی در فصل تابستان (قسمت دوم)

آگوست 1st, 2018 به‌دست admin پاسخ »

در پست قبلی نکات ورزشی که می‌توانید با کلیک بر روی این قسمت، مطالعه کنید با شما از برخی نکات ایمنی ورزشی در فصول گرم سال صحبت کردیم. در ادامه مطلب به سایر نکات در این زمینه، می‌پردازیم.

Summer-Workout-Dangers

غذای مناسب بخورید تا دچار کم‌آبی نشوید

ورزش در گرما مساویست با چالش بیشتر و صرف انرژی مضاعف. در کنار اینکه نوشیدن آب کافی، کلید پرهیز از کم‌آبی است، بهتر است که مصرف قند و نمک رو هم افزایش بدهید. میان‌وعده‌های شور کمک می‌کنند تا الکترولیت‌های بدن در سطح طبیعی باقی بمانند و احتمال کمبود سدیم در خون (هایپوناترمی) رو کاهش می‌دهند. این مشکل زمانی پیش می‌آید که آب بیش از حد بنوشیم.

محیطی که می‌خواهید در آن ورزش کنید رو از قبل بررسی کنید

در مکان‌های بسیار شلوغ که با آلودگی هوا همراه است ورزش نکنید. پارک از بهترین مکان‌ها برای ورزش در محیط باز است.

لباس مناسب در گرما بپوشید

لباسی که در گرما برای ورزش به تن می‌کنید باید قابلیت تنفس داشته باشد. یعنی باید جنس آن طوری باشد که رطوبت رو از پوست دور کرده و به لایه خارجی لباس منتقل کند تا تبخیر شود. این به شما کمک می‌کند تا احساس خنکی و راحتی بیشتری کنید. لباس‌های آزاد هم تا حدودی به تبادل هوا و رطوبت کمک می‌کنند.

وقتی که آسیب‌دیده یا بیمار هستید از رفتن به استخر پرهیز کنید

شنا ورزش مناسبی برای خنک کردن بدن است اما نه وقتی که بیمار هستید. محیط‌های گرم مثل سونا محیط مناسبی برای رشد برخی باکتری‌های خاص و قارچ هستند. اما حتی در استخر هم که خنک است، ویروس‌ها و سایر موجودات میکروسکوپی فرصت رشد و تکثیر در اطراف شما پیدا می‌کنند. وقتی که سیستم ایمنی به دلیل بیماری، مثل سرماخوردگی یا زخم‌های باز، ضعیف شده باشد، بیش از پیش در معرض عفونت قرار خواهید گرفت.

با دهان بسته شنا کنید

تا جایی که می‌توانید آب استخر رو قورت ندهید. تابستان زمان اوج بیماری‌های آبی است. میکروب‌ها در اثر بلعیدن آب یا حتی تنفس آن می‌توانند وارد بدن شوند. اسهال یکی از شایع‌ترین مشکلات ناشی از آب آلوده است که در اثر میکروب کریپتو ایجاد می‌شود. سایر مشکلات ناشی از آلودگی آب عبارتند از: قرمزی چشم، قرمزی پوست و عفونت گوش.

همچنین توصیه می‌شود که قبل و بعد از شنا، دوش بگیرید و دقت کنید که استخر بوی غیرمعمول نداشته باشد. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید که قرمزی چشم در استخر ناشی از کلر موجود در آب نیست بلکه اختلاط ادرار با کلر باعث تحریک چشم و قرمزی آن می‌شود.

شدت و سرعت ورزش خود رو کاهش بدهید

حتی اگر ورزشکار حرفه‌ای باشید باز هم باید به هشدارهایی که بدن شما به شما می‌دهد، توجه کنید. در هوای گرم از شدت و سرعت ورزش خود کم کنید و مراقب ضربان قلب خود باشید و به طور منظم آب و غذا مصرف کنید. به رنگ ادرار نیز دقت داشته باشید که زرد تیره نباشد. هیچ‌کس از عوارض مرگبار گرما در امان نیست، حتی ورزشکاران حرفه‌ای. بدین جهت یک دونده حرفه‌ای هم لازم است که تمام مسیر رو ندود و گاهی فقط پیاده‌روی کند تا بدن وی فرصت حفاظت از خود رو پیدا کند.

فراموش نکنید که حرکات ورزشی سردکننده بدن رو حتماً انجام بدهید

بسیاری از افراد از انجام حرکات سردکننده بعد از ورزش اصلی، طفره می‌روند. بهترین زمان برای انجام حرکات کششی، درانتهای ورزش است. خون در طول ورزش درعضلات اسکلتی جریان پیدا می‌کند و لذا بافت‌ها انعطاف‌پذیرتر شده و انجام حرکات کششی دیگر به سختی زمانی که ورزش نکرده‌ایم، نیست. پس وقت بگذارید و حرکات کششی ایستا انجام بدهید تا ضربان قلب به آرامی کاهش پیدا کند. این کار به کاهش دردهای عضلانی پس از ورزش هم کمک می‌کند زیرا اسید لاکتیک رو از بافت عضلانی خارج می‌کند.

اسپری ضدحشرات رو فراموش نکنید

گزیدگی و بیماری توسط حشرات در فصول گرم سال افزایش پیدا می‌کند. اگر محیطی که در آن ورزش می‌کنید دارای حشره است، باید مراقب باشید. یکی از ساده‌ترین راهکارها این است که از اسپرس ضد حشره استفاده کنید و پوست بدن خود رو اسپری کنید. این اسپری حشرات رو از ما دور نگه می‌دارد.

پایان مطلب

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.rd.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


6 + دو =