رایج‌ترین علائم گرمازدگی و روش‌های مقابله با آن » رژیم غذایی یکا

رایج‌ترین علائم گرمازدگی و روش‌های مقابله با آن

آگوست 4th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

همانطور که در پست‌های قبلی درباره انواع گرمازدگی صحبت کردیم و توضیح دادیم که چرا نباید به هیچ‌وجه از خطر آن غافل شد زیرا ممکن است که مسأله مرگ و زندگی باشد، در این پست درباره علائمی که به شما درباره گرمازده شدن هشدار می‌دهند، صحبت می‌کنیم.

Heat-Stroke-Signs

1 -  درجه حرارت بالای بدن

اگر دمای بدن به 39 درجه و بالاتر برسد این احتمال وجود دارد که گرمازده شده باشید. اگر دمای بدن فردی پایین‌تر از این مقدار باشد اما سایر علائم گرمازدگی رو داشته باشد یا احساس ناخوشی کند، با وجود اینکه دمای بدنش بالا نیست اما باید تلاش کنید که دمای بدن رو پایین‌تر بیاورید و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

علت این است که دماسنج‌هایی که دمای بدن رو با آنها کنترل می‌کنیم، گاهی دچار اشتباه می‌شوند. ممکن است که دمای بدن فرد 41 درجه سانتیگراد باشد اما وقتی که دمای دهان فرد رو کنترل می‌کنیم، عدد 37/5 رو نشان می‌دهد که چندان بالا نیست، غافل از اینکه دمای بدن فرد به شکل خطرناکی بالاست.

2 -  عدم تعریق و یا تعریق بسیار زیاد

وقتی که مدت زیادی رو در محیط گرم به سر می‌برید بدن دست از ثابت نگه داشتن دمای داخلی هسته بدن برداشته و اگر این افزایش دمای داخلی به تدریج اتفاق بیفتد (گرمازدگی سنتی)، تعریق متوقف می‌شود.

اما اگر تعریق به شکل وحشتناکی زیاد شود یعنی فرد دچار گرمازدگی خارجی شده است و دمای بدن او نه به صورت تدریجی، بلکه به صورت ناگهانی و سریع شروع به افزایش شدید می‌کند. حتی خود فرد هم متوجه وخامت اوضاع خود نمی‌شود و به نظر سالم می‌رسد اما در واقع در حال پختن است و بدن در حال دست و پا زدن برای حفظ دمای طبیعی هسته بدن است. با وجود اینکه فرد اظهار عدم مشکل می‌کند اما تعریق بسیار شدید او حاکی از گرمازدگی وی است.

3 -  گیجی و مشکل در راه رفتن

گرمازدگی خارجی سیستم عصبی مرکزی رو دچار اختلال می‌کند در نتیجه فرد دچار ناهماهنگی، گیجی، پرخاش و یا عدم توانایی در راه رفتن می‌شود که همه اینها خطوط قرمز و خطرناکی هستند. در این حالت فرد از پاسخ صحیح به سؤالات در می‌ماند و این از اولین علائمی است که حاکی از مشکل در سیستم عصبی مرکزی است.

4 -  سردرد ضربانی و شدید

سردرد ضربانی یکی از علائم رایج گرمازدگی است. این علامت معمولاً در اثر کم‌آبی بدن و یا در نتیجه اثر گرمازدگی بر روی دستگاه عصبی مرکزی ایجاد می‌شود.

5 -  حالت تهوع و استفراغ

با افزایش تعریق،‌ بدن مقدار زیادی آب رو از دست می‌دهد. گرما بر روی اندام‌های مختلف تأثیر می‌گذارد و این اثر به نوبه خود سایر علائم گرمازدگی رو ایجاد می‌کند و به گیجی، غش، حالت تهوع یا استفراغ می‌انجامد.

6 -  قرمزی پوست

چه در گرمازدگی سنتی و چه در گرمازدگی خارجی، بدن تلاش می‌کند تا خودش رو خنک کند و بدین منظور جریان خون رو به سمت پوست هدایت می‌کند و این امر به قرمزی پوست منجر می‌شود. همچنین ممکن است که پوست حالت تر و چسبناک و یا به ندرت حالت خشکی پیدا کند که بستگی به نوع گرمازدگی دارد.

7 -  افزایش ضربان قلب یا مشکل در تنفس

گرم شدن شدید بدن باعث می‌شود که قلب تحت استرس شدید قرار بگیرد. زیرا مجبور است که با شدت و سرعت بیشتری خون  رو پمپ کند تا سیستم سرمایشی بدن به طور طبیعی عمل کند و دمای بدن رو در متعادل نگه دارد. این مسأله باعث اشکل در تنفس و تندتند نفس کشیدن می‌شود.

در صورت مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده است چه باید کرد؟

قبل از هر چیز با اورژانس تماس بگیرید زیرا وضعیت می‌تواند مرگ و زندگی باشد. تا رسیدن کمک باید بدن فرد رو به سرعت و با شدت هر چه تمام‌تر سرد کرد. بدین منظور:

  • فرد رو به یک مکان سردتر منتقل کنید. فرد نباید در معرض آفتاب باشد. وی رو به سایه یا به داخل یک اتاق خنک منتقل کنید.
  • اگر به وان یا لگن بزرگ دسترسی دارید آن رو با آب و یخ پر کرده و شخص رو به مدت 15 تا 20 دقیقه در آن قرار بدهید.
  • اگر به لگن یا وان دسترسی ندارید، سرتاپای فرد رو آب یخ بگیرید. روی سرتاسر بدن او بطری آب خنک خالی کنید یا وی رو به نزدیک‌ترین دریاچه یا رودخانه برسانید.
  • به فرد آب یا نوشیدنی ورزشی بنوشانید. اگر فرد دچار گیجی شده باشد، ممکن است که نتواند مایعات رو بنوشد بنابراین شاید لازم باشد که صبر کنید تا دمای بدن وی پایین بیاید و بتواند نوشیدن مایعات رو تحمل کند.

چگونه از گرمازدگی جلوگیری کنیم؟

با راهکارهایی می‌توان خطر گرمازدگی رو به حداقل رساند. در وهله اول اگر در محیط گرم ورزش می‌کنید، حتماً آب کافی بنوشید. مردان باید حداقل 2 تا 3 لیتر آب در روز و زنان نیز روزانه 1/6 تا 2/2 لیتر آب بنوشند. برای اکثر افراد این میزان آب کافی است.

اما اگر ورزش بسیار شدید انجام می‌دهید باید به قدری آب مصرف کنید تا با تعریقی که می‌کنید توازن داشته باشد. برای تشخیص این موضوع قبل از ورزش، لخت شده و خودتان رو وزن کنید. بعد از ورزش هم مجدداً لخت شده و پس از خشک کردن عرق خود، خودتان رو وزن کنید. تفاوت وزن بدن (در صورتی که در این فاصله چیزی نخورده باشید یا به دستشویی نرفته باشید) حاکی از مقدار مایعاتی است که در اثر تعریق از دست داده‌اید. مثلاً اگر نیم کیلو از وزن‌تان کم شده است یعنی نیم لیتر مایعات بدن رو از دست داده‌اید. پس باید حداقل نیم لیتر مایعات بنوشید.

اگر در هوای گرم ورزش می‌کنید ابتدا به مدت چند هفته با شدت و مدت کم شروع کنید (حتی اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید) تا بدن به شرایط آب و هوایی عادت کند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


دو × 8 =