فریب دادن هورمون‌ها برای وزن کم کردن

آگوست 2nd, 2018 به‌دست admin پاسخ »

به محض اینکه چشم ما به یک خوراکی خوش آب و رنگ می‌افتد، هورمونی در بدن ما ترشح می‌شود به نان هورمون گرلین که علائم قوی‌ای رو به مغز ما می‌فرستد و ما رو به خوردن خوراکی مورد نظر ترغیب می‌کند. این مورد و عوامل متعدد دیگری در افزایش وزن دخیل هستند. هر قدر که ما سریع‌تر بفهمیم که عامل تحریک‌کننده چاقی ما کدام عامل یا عوامل است، زودتر هم قادر خواهیم بود که مشکل چاقی رو برطرف کنیم.

Trick-Hormones-to-Lose-Weight

تصور غذاهای خوشمزه که چاق‌کننده نیستند

هورمون گرلین با فکر کردن به غذاهای چاق‌کننده خوشمزه در بدن ترشح بیشتری پیدا کرده و اشتها رو برای خوردن آنها غذاها افزایش می‌دهد. پس باید کاری کنیم که تصویر غذاهای خوشمزه اما غیرچاق‌کننده رو در ذهن خودمان پرورش بدهیم. سعی کنید که دستور غذای پخت غذاهای سالم رو یاد بگیرید و تصاویر زیبایی از آنها در ذهن خود داشته باشید.

تیروئید خود رو چک کنید

کم‌کاری تیروئید بر روی وزن تأثیر می‌گذارد زیرا کمبود هورمون تیروئید باعث کند شدن متابولیسم می‌شود. اگر علیرغم اینکه زندگی سالمی دارید اما کاهش وزن شما با مشکل مواجه شده است، لازم است که با پزشک مشورت کنید. شاید به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستید که با دارو درمانی، تصحیح شده و روند کاهش وزن شما اصلاح می‌شود.

از بیسفنول A و سایر مواد شیمایی خانگی پرهیز کنید

قرار گرفتن در معرض ترکیبات شیمیایی که با هورمون‌های ما تداخل پیدا می‌کنند، از همان مراحل اولیه زندگی، خطر بروز برخی سرطان‌ها در آینده رو افزایش می‌دهند. بیسفنول A که به صورت مخفف BPA نامیده می‌شود نیز یکی از همین ترکیبات شیمایی مضر است که علاوه بر خطر بیماری، در چاقی در سال‌های بعد در زندگی نقش دارد. وقتی که جنین یا کودک در معرض ترکیبات شیمیایی که با هورمون‌ها تداخل دارند قرار می‌گیرد، تعادل بین انرژی دریافتی با انرژی سوزانده‌شده در بدن برهم می‌خورد.

البته این موضوع، تنها عامل چاقی نیست و رژیم و فعالیت بدنی مهم‌تر از این هستند اما تا حدودی برای ما روشن می‌شود  که چرا برخی از افراد سخت‌تر از دیگران وزن کم می‌کنند یا وزن خود رو ثابت نگه می‌دارند. پس تا جایی که می‌توانید از مواد شیمایی مثل BPA پرهیز کنید. به جای مصرف غذاهای کنسروی از غذاهای تازه استفاده کنید زیرا پوشش داخلی بسیاری از قوطی‌های کنسرو حاوی BPA است. از آب معدنی‌های حاوی پلی‌کربنات دور کرده و مواد غذایی رو در ظروف پلاستیکی گرم نکنید.

نگران بزرگی باسن و ران نباشید بلکه باید از چاقی شکم نگرانی داشته باشید

چربی زیرپوستی در نواحی کپل‌ها و باسن وجود دارد و در واقع از ما تا حدودی در برابر ابتلا به دیابت نوع 2 محافظت می‌کند. به نظر می‌رسد که چربی زیرپوستی در این نواحی ترکیبی رو می‌سازد که با ورود به خون حساسیت و متابولیسم انسولین رو بهبود می‌بخشد.

اما وقتی که صحبت از چربی شکم می‌شود قضیه فرق می‌کند. این چربی، هورمونی به نام نوروپپتید Y ترشح می‌کند که محرک اشتها است. اما به هینجا ختم نشده و باعث بزرگ شدن سلول‌های چربی هم می‌شود. به همین دلیل کاهش چربی کل بدن در زنانی که چاقی شکمی دارند سخت‌تر است. چربی رو نمی‌توان به طور اختصاصی و فقط از شکم آب کرد. یعنی باید با ترکیب ورزش‌های هوازی و استقامتی، چربی کل بدن رو کم کنید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.rd.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


دو × = 6