آیا کاهش وزن برای افراد کوتاه‌قد سخت‌تر است؟

آگوست 6th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

کاهش وزن کار آسانی نیست. اما برای برخی از افراد سخت‌تر هم هست و این موضوع به یکسری عوامل مثل سن، میزان فعالیت بدنی، هورمون‌ها، وزن شروع، الگوی خواب و قد، بستگی دارد. شاید شنیده باشید که کاهش وزن برای افراد کوتاه‌قد سخت‌تر است و اگر خود شما هم قد بلندی نداشته باشید احتمالاً این موضوع رو به صورت دسته اول تجربه کرده‌اید. اما چرا اینگونه است؟

Weight-Loss-In-Short-People

واقعیت این است که اگر دو فرد که از نظر میزان فعالیت بدنی و سطح سلامتی شرایط یکسانی داشته باشند اما یکی بلندتر از دیگری باشد، فرد بلندتر قادر خواهد بود غذای بیشتری بخورد و با این وجود در کاهش وزن موفق‌تر از فرد کوتاه‌تر باشد. به عبارتی فرد کوتاه‌تر باید غذای کمتری بخورد تا وزن کم کند یا وزن خود رو ثابت نگه دارد.

علت این است که هر قدر که بافت عضلانی ما بیشتر باشد، متابولیسم هم با سرعت بیشتری کار می‌کند. افراد بلندقد، بافت عضلانی بیشتری دارند. قطعاً فعالیت بدنی هم در این زمینه نقش دارد اما هر قدر که بلندتر باشید نیاز به فعالیت بدنی کمتری دارید تا وزن کم کنید.

همچنین هر قدر که وزنی که باید کم کنید کمتر باشد، کار برای شما سخت‌تر می‌شود. یعنی کاهش وزن برای کسی که باید 100 کیلوگرم رو کم کند، راحت‌تر از کسی است که باید 50 کیلوگرم از وزن خود رو کم کند. همین قانون درباره شروع و پایان کاهش وزن هم صدق می‌کند. یعنی 2 کیلوگرم اول، خیلی راحت‌تر کم می‌شود تا 2 کیلوگرم آخر.

پس اگر از دوست خود کوتاه‌تر هستید و هر دو می‌خواهید وزن کم کنید، نباید یک پرس غذا رو با یکدیگر نصف کنید، بلکه شما باید نیم کمتر غذا رو بخورید و دوست بلندتر شما باید نیم بیشتر غذا رو بخورد تا هر دو به یک اندازه وزن کم کنید.

اما موضوع به همین سادگی‌ها هم نیست!

زیرا به جز قد، عوامل دیگری هم در میزان انرژی‌سوزی ما نقش دارند. عادات خواب، ژنتیک،‌ سلامت هورمونی،‌ ورزش و سابقه رژیمی نیز حائز اهمیت هستند. بنابراین مواردی هم وجود دارد که فرد کوتاه‌تر لازم نیست که غذای کمتری از فرد بلندتر بخورد تا بتواند به همان اندازه وزن کم کند. مثلاً اگر فرد کوتاه‌تر در اثر ورزش درصد بافت عضلانی بیشتری برای خود ساخته باشد، متابولیسم وی سریع‌تر خواهد بود. نیاز فرد کوتاه‌تر به انرژی کمتر است. پس اگر همان ورزشی که فرد بلندتر انجام می‌دهد رو انجام بدهد، انرژی بیشتری نسبت به فرد بلندتر می‌سوزاند.

نکات رژیمی برای افراد کوتاه‌قد

وزنه بزنید

شما باید بافت عضلانی خود رو افزایش بدهید تا انرژی‌سوزی و متابولیسم در شما افزایش پیدا کند. برای عضله‌سازی باید وزنه بزنید.

به علائم گرسنگی در خود بی‌اعتنا نباشید

گرچه فرد کوتاه‌تر باید کمتر از فرد بلندتر غذا بخورد اما این بدین معنی نیست که به اندازه فرد بلندقد گرسنه نمی‌شود. البته میزان فعالیت بدنی هم در مقدار اشتها تأثیر دارد.

با متخصص تغذیه مشورت کنید

قبل از اینکه خودتان رو با دیگران مقایسه کنید و نتیجه‌گیری شخصی کنید یا از رژیمی که دوست‌تان گرفته است استفاده کنید، به متخصص تغذیه مراجعه نمایید. برنامه رژیمی هر فرد مختص خود آن فرد است و بنابر آنچه که گفته شد، هر فرد با فرد دیگر تفاوت داشته و نیازهای خاص خود رو دارد تا بتواند وزن کم کند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


چهار − 1 =