خوردن کربوهیدرات در اواخر شب برای کاهش وزن

آگوست 9th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

رژیم‌های غذایی متعددی مد می‌شوند، یکی می‌آید و دیگری می‌رود. از رژیم حذف مصرف کربوهیدرات گرفته (پالئو، کتو) تا مصرف چرخشی کربوهیدرات (مدتی پرکربوهیدرات و بعد کم‌کربوهیدرات). حال یک رژیم جدید بر سر زبان‌ها افتاده است که بر اساس آن به فرد توصیه می‌شود که بیشتر سهم کربوهیدرات روزانه خود رو شب‌ها بخورد تا وزن کم کند. اما این شیوه تا چه حد مفید و مؤثر است؟

Carb-Back-Loading-Trend

این نظریه بر پایه رابطه بین کربوهیدرات و هورمون‌هایی مثل انسولین و کورتیزول که در نحوه سوزاندن یا ذخیره کربوهیدرات نقش ایفا می‌کنند، ارائه شده است. در این نظریه گفته می‌شود که اگر بخش اعظم کربوهیدرات مصرفی روزانه خود و نیز فعالیت ورزشی خود رو به شب مؤکول کنیم، هورمون‌های ما بهتر فعالیت کرده و از دخیره کربوهیدرات در سلول‌های چربی جلوگیری می‌کنند.

این یعنی در طول روز میزان مصرف کربوهیدرات خود رو به مقدار بسیار کم حداکثر 30 گرم در روز محدود کنیم تا طبق این نظریه، ذخیره چربی کاهش پیدا کرده و کربوهیدرات صرف عضله‌سازی شود زیرا در این روش کربوهیدرات‌هایی مثل پاستا، نان و شیرینی‌جات رو در زمان بعد از ورزش و در شب مصرف می‌کنیم.

اما قبل از اینکه ذوق‌زده شوید، بهتر است که نگاه دقیق‌تری به این رژیم غذایی بیندازیم زیرا آنطورها هم که فکر می‌کنید، ایده‌آل و صاف و ساده نیست.

کمبود آزمایشات علمی در این زمینه

واقعیت این است که تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته‌اند بسیار کم هستند. یعنی مثلاً فقط 10 شرکت‌کننده در یکی از این آزمایشات شرکت کرده‌اند. یا روش‌هایی که برای اندازه‌گیری چربی اندوخته افراد در این آزمایشات مورد استفاده قرار گرفته‌اند چندان موثق و دقیق نیستند. و یا اینکه از افراد چاق بزرگسالی در آزمایشات استفاده شده است که عموماً وضعیت متابولیکی و هورمونی متفاوتی نسبت به افراد با وزن معمولی دارند.

استفاده گسترده از این روش، فقط در بین بدنسازان

بدنسازان به ورزش‌های شدید جهت عضله‌سازی می‌پردازند. اگر می‌خواهید رژیم غذایی متعادل و حاوی تمام انواع مواد مغذی داشته باشید این شیوه مناسب شما نیست. همچنین اگر سابقه عادات بد غذایی مثل پرخوری شدید دارید بهتر است که از این رژیم پرهیز کنید.

خوردن شبانه کربوهیدرات محدودیت‌ها نیز دارد

یعنی نمی‌توانید به بهانه اینکه می‌توانید در شب مقدار زیادی کربوهیدرات بخورید خودتان رو با انواع خوراکی‌های ناسالم و چاق‌کننده غرق کنید و انتظار کاهش وزن و سلامتی هم داشته باشید.

کیفیت مهم‌‌تر از کمیت است

اینگونه نیست که همه انواع کربوهیدرات باعث انباشته شدن چربی در بدن و چاقی شوند. شما می‌توانید با انتخاب کربوهیدرات‌های باکیفیت (مثل لوبیای سیاه، کینوآ، جودوسر، میوه و سبزیجات) در مقادیر مناسب،‌ هم وزنکم کنید یا از افزایش وزن جلوگیری کنید و هم بافت عضلانی خود رو افزایش بدهید.

مشکل اکثر افراد با کربوهیدرات این است که در مصرف آن زیاده‌روی می‌کنند و معمولاً هم از کربوهیدرات کم‌کیفیت مثل نشاسته تصفیه‌شده و شکر که در تهیه شیرینی‌جات به کار می‌روند، استفاده می‌کنند. پس کربوهیدرات مصرف کنید اما از نوع باکیفیت یعنی غلات کامل و غذاهایی که درصد فراوری آنها کم باشد یا اصلاً فراوری‌شده نباشند. بدین‌ترتیب هم انرژی مورد نیاز بدن شما تأمین می‌شود، هم خلق و خوی بهتری خواهید داشت، هم دستگاه گوارش و سیستم ایمنی شما فعالیت بهتری دارند، هم ورزشکار بهتری خواهید بود و هم مواد مغذی ضروری به بدن شما می‌رسند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


شش − 5 =